چین با راه‌اندازی پلتفرمی عمومی، آلوده‌کنندگان هوا را شناسایی و جریمه می‌کند

یک‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
چین در پی راه‌اندازی پلتفرمی جدید است که به‌‌سرعت داده‌های مربوط به آلودگی هوای ناشی از فعالیت کارخانه‌های مختلف را در‌دسترس عموم قرار می‌دهد.
تبلیغات

چین می‌خواهد برای دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با شرکت‌های تخطی‌کننده‌ی از قوانین وضع‌شده در زمینه‌ی آلودگی هوا، استراتژی جدیدی در پیش بگیرد. براساس گزارش خبرگزاری انگجت، چین در پی استفاده از داده‌های ارائه‌شده‌ی شرکت‌های یادشده علیه آن‌ها است.

به‌نوشته‌ی روئیترز، چین قصد دارد ۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ اسفند ۱۳۹۹) پلتفرم داده‌محور جدیدی راه‌اندازی کند تا به عموم مردم و البته مقام‌های رسمی امکان دهد داده‌های بلادرنگ و ثبت‌شده‌ی مربوط به سطح انتشار گازهای مضرِ کارخانه‌ها و مؤسسه‌ها را مطالعه کنند. ازطریق این مطالعات می‌توان فهمید که کارخانه‌ها و مؤسسه‌ها در حال نقض قوانین آلودگی هوا در چین هستند یا خیر. بدین‌ترتیب، ازلحاظ تئوری می‌توان به‌سرعت نقض‌کنندگان قوانین را شناسایی و آن‌ها را به رعایت قوانین ترغیب کرد. 

دولت چین از شرکت‌های فعال در این کشور درخواست می‌کند به‌منظور انجام فعالیت‌هایی مجوز دریافت کنند که باعث آلوده‌شدن اتمسفر می‌شوند؛ بااین‌حال، مقام‌های چینی پیش‌تر در زمینه‌ی دستیابی به اطلاعات کافی برای فهمیدن این موضوع مشکل داشتند که آیا شرکت‌ها قوانین را نقض می‌کنند یا با آن‌ها هم‌قدم هستند‌. در زمینه‌ی دستیابی به اطلاعات دقیق، همواره مشکلاتی مثل داده‌های جعلی بر سر راه مقام‌های چینی قرار می‌گرفت.

شرکت‌های ناقض قوانین روزانه جریمه می‌شوند و دولت چین برای مدیران شرکت‌هایی حکم بازداشت در نظر گرفته است که عمدا از نظارت بر فعالیت‌های آلوده‌کننده‌ی شرکتشان جلوگیری می‌کنند. با سیستم جدید، شرکت‌ها مجبور می‌شوند تجهیزات نظارتی خاصی در کارخانه‌های تولیدی نصب و حداقل پنج سال داده را حفظ کنند.

شرکت‌های نقض‌کننده‌ی این قانون جدید موظف‌اند ۲۰۰،۰۰۰ یوآن (تقریبا ۳۱،۰۰۰ دلار) جریمه‌ی نقدی پرداخت کنند. افزون‌براین، شرکت‌هایی که آلودگی زیادی وارد هوا می‌کنند، با خطر جریمه‌ی حداکثر ۱،۰۰۰،۰۰۰ یوآن (تقریبا ۱۵۴،۶۰۰ دلار) مواجه هستند. 

تصمیم جدید چین حرکتی درخورتوجه است که شاید در تمام جهان اجرایی نشود؛ به‌خصوص در کشورهایی که ممکن است انتشار عمومی داده‌های مربوط به آلودگی هوا باعث ایجاد ضعف رقابتی برای شرکت‌های تولیدی شود. افزایش ناگهانی آلودگی ممکن است باعث کاهش مشتریان شرکت و درنتیجه، درآمد شود. بااین‌همه، پروژه‌ی جدید به چین کمک می‌کند بهتر از قبل آلودگی هوا را کنترل کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات