بوئینگ از سال ۲۰۳۰ تمام پروازهایش را با سوخت زیست پایشی انجام خواهد داد

یک‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
از سال ۲۰۳۰ پرواز تمامی هواپیماهای بوئینگ مبتنی ‌بر سوخت زیست‌پایشی خواهد بود؛ اتفاقی که در نهایت به کاهش انتشار کربن منتهی می‌شود.
تبلیغات

بوئینگ به‌تازگی اعلام کرده است که برنامه‌ی مهمی برای پرواز هواپیماهایش در سر می‌پروراند. این شرکت بزرگ هواپیمایی در تلاش است در دهه‌ی پیش رو پرواز هواپیماهایش را بیشتر با محیط زیست سازگار کند. براساس گزارش انگجت به ‌نقل از بیانیه‌ی مطبوعاتی جدید بوئینگ، این شرکت متعهد شده است از سال ۲۰۳۰ تمامی هواپیماهایش را به‌طور کامل با سوخت زیست‌پایشی (Sustainable Fuel) به ‌پرواز درآورد.

بوئینگ می‌گوید مهاجرت به سوخت‌ زیست‌پایشی، «ایمن‌ترین و سنجش‌‌پذیرترین راهکار برای کاهش انتشار کربن صنعت هواپیمایی در دهه‌های پیش رو» است. این کار قدمی مهم برای صنعت هواپیمایی است تا به هدف اصلی خود یعنی توقف کامل انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ دست پیدا کند. 

سوخت‌های زیست‌پایشی صنعت هواپیمایی از روغن‌های گیاهی و چربی‌های حیوانی و چندین نوع زباله‌ی کشاورزی و جنگل‌داری و همچنین زباله‌های خانگی قابل بازیافت و موارد دیگر تولید می‌شوند.

بوئینگ پیش‌تر توانسته است با موفقیت پروازهای آزمایشی انجام بدهد که به‌طور ۱۰۰ درصد از سوخت زیست‌پایشی استفاده می‌کردند. FedEx 777 Freighter در سال ۲۰۱۸ به نخستین هواپیمای دنیا تبدیل شد که بدون ترکیب سوخت‌های مرسوم به‌ پرواز درمی‌آید. پرواز این هواپیما در قالب پروژه‌ی ecoDemonstrator بوئینگ انجام شد. 

نهادهای تنظیم مقررات می‌گویند در صورت تمایل به استفاده از سوخت زیست‌پایشی، تنها هواپیماهایی اجازه‌ی رسمی پرواز دارند که از ۵۰ درصد سوخت‌ معمولی جت و ۵۰ درصد سوخت‌ زیست‌پایشی استفاده کنند. بوئینگ و دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی هواپیما باید فعلا به تلاش‌ ادامه بدهند تا شاید در نهایت بتوانند نهادهای رگولاتوری را متقاعد کنند که از بین ‌بردن این محدودیت با هیچ‌گونه خطری همراه نمی‌شود.

کریس ریموند، مدیر ارشد واحد زیست‌پایشی بوئینگ، می‌گوید با تجربه‌ی طولانی‌مدت در زمینه‌ی ایجاد نوآوری در سوخت‌های زیست‌پایشی صنعت هواپیمایی، به ‌پرواز درآوردن هواپیما با ۱۰۰ درصد سوخت زیست‌پایشی قطعا می‌تواند پیشرفت‌هایی در تعهد بوئینگ به ایجاد نوآوری برای تبدیل دنیا به جایی بهتر کمک کند. او می‌گوید سوخت‌های هواپیمای زیست‌پایشی ثابت‌شده هستند، هر روز استفاده می‌شوند و فوری‌ترین و بیشترین تأثیر را روی کاهش کربن منتشرشده به اتمسفر در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌گذارند. 

بوئینگ در سال گذشته‌ی میلادی به ‌خاطر هواپیمای ۷۳۷ مکس در تیتر یک اخبار حضور داشت؛ هواپیمایی که در فاصله‌ای کوتاه دو بار سقوط کرد و ۳۴۶ نفر را به ‌کام مرگ کشاند. در نهایت بوئینگ به ‌دلیل تلاش برای فریب دادن نهادهای تنظیم مقررات ۲٫۵ میلیارد دلار جریمه شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات