وودساید انرژی به‌لطف AWS آمازون، پردازش‌های ۱۰ روزه را در ۹۰ دقیقه انجام می‌دهد

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکتی استرالیایی وودساید انرژی، فعال در صنعت نفت‌و‌گاز، با استفاده از سرورهای ابری AWS پردازش‌هایی را در ۹۰ دقیقه انجام می‌دهد که معمولا ۱۰ روز طول می‌کشند.
تبلیغات

وودساید انرژی (Woodside Energy)، شرکت استرالیایی تولیدکننده‌ی نفت‌و‌گاز، در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد قصد دارد به‌‌طور ویژه به‌ استقبال سیستم‌های دیجیتالی برود. در آن زمان، وودساید انرژی الگوریتمی را به‌صورت آزمایشی تولید کرد تا بتواند ازطریق آن داده‌هایی دقیق از سالم‌بودن برخی از قطعات کارخانه‌ی LNG (گاز طبیعی مایع) خود به‌دست بیاورد.

بر‌اساس گفته‌های سین گرگوری، مدیر ارشد بخش فناوری و قائم‌مقام اجرایی واحد پایداری وودساید انرژی، الگوریتم طراحی‌شده در کارخانه‌ی تولید LNG به‌گونه‌ای بود که به این شرکت امکان می‌داد داده‌های مدنظرش را ازطریق چند‌هزار حسگر به درون سرورهای ابری AWS (خدمات تحت وب آمازون) بفرستد تا این داده‌ها در آنجا تجزیه‌و‌تحلیل شوند.

چند هفته‌ پیش، گرگوری در گفت‌و‌گو با اصحاب رسانه اعلام کرد: «وقتی دیدیم عملکرد سیستم ما موفقیت‌آمیز است، فرایند انتقال داده را ازطریق تمامی یک‌میلیون حسگر در‌دسترسمان به مقیاسی بزرگ‌تر گسترش دادیم و هیچ مشکلی پیش نیامد.» وودساید انرژی که به‌لطف بستر فراهم‌شده‌ی آمازون توانست چنین سیستمی طراحی کند، در اوایل سال جاری میلادی قراردادی تجاری با AWS امضا کرد. در آن زمان، جیسون کروسان، قائم‌مقام بخش فناوری وودساید انرژی، اعلام کرد این شرکت مجموع کل داده‌هایی را افزایش داده است که ازطریق حسگرهای اینترنت اشیاء (IoT) و ربات‌ها دریافت می‌کرد.

همچنین، جیسون کروسان گفت ووساید انرژی سراغ تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها می‌رود و سیستم‌های دیگری را برپایه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین روی کار می‌آورد تا بتواند به سطح ویژه‌ای از تولید نفت‌و‌گاز برسد. چند روز پیش، گرگوری جزئیات بیشتری درباره‌ی همکاری تجاری بین ووساید انرژی و AWS ارائه داد. بر‌اساس گفته‌های او، دو شرکت مذکور از زمان آغاز همکاری تاکنون، توانسته‌اند به رایانش میلیون‌هسته‌ای دست پیدا کنند که برایش برنامه‌ریزی کرده‌ بودند.

سین گرگوری می‌گوید این دستاورد نه‌تنها ازلحاظ فنی اهمیت دارد؛ بلکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت نفت‌و‌گاز، یعنی به‌دست‌آوردن داده‌های لرزه‌ای و زمان فراوان برای پردازش این داده‌ها را حل می‌کند. به‌باور گرگوری، معمولا پردازش چنین داده‌هایی ۱۲ ماه طول می‌کشد؛ اما او و اعضای تیمش توانسته‌اند زمان را به ۱۲ روز کاهش دهند. گرگوری درادامه می‌افزاید: «بخشی از مشکل فرایندی است که FWI نام دارد و اجرایش روی ابررایانه‌ها معمولا ۱۰ روز طول می‌کشد.» تیم متشکل‌ از متخصصان AWS و وودساید انرژی حجم لرزه‌ای ۳،۲۰۰ کیلومتر‌مربع را برای خود تعریف کردند و به‌لطف آن توانستند فرایند ۱۰ روزه‌ی FWI را در ۹۰ دقیقه انجام دهند. 

گرگوری می‌گوید استفاده از ۱٫۱ میلیون هسته در سه دیتاسنتر AWS باعث شده است روند انجام پردازش داده‌ها ۱۵۰ برابر سریع‌تر شود. این نخستین‌بار در صنعت نفت‌و‌گاز است که برای انجام چنین فرایندی از ۱٫۱ میلیون هسته استفاده می‌شود. مدیر ارشد بخش فناوری وودساید انرژی اعلام کرد این دستاورد به‌دلیل همکاری با متخصصان AWS به‌دست آمده است. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات