ممنوعیت تردد شبانه کامیون و تریلی در تهران از شنبه ۶ دی‌ماه

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
استاندار تهران در پی احتمال افزایش آلایندگی هوا در هفته آینده، از ممنوعیت تردد شبانه کامیون‌ها و خودروهای دیزلی از روز شنبه تا اطلاع ثانوی خبر داد.
تبلیغات

 انوشیروان محسنی بندپی در جلسه کمیته «اضطرار آلودگی هوا» در تشریح محدودیت‌های ناشی از  افزایش آلایندگی هوا در هفته آینده، گفت:

با توجه به گزارش هواشناسی از بعدازظهر امروز تا صبح جمعه هوای مناسبی همراه‌ با بارندگی و وزش باد خواهیم داشت. اما از عصر جمعه پایداری هوا آغاز خواهد شد و از شنبه تا سه‌شنبه شاهد افزایش آلایندگی خواهیم بود.کیفیت هوا علاوه بر این به‌صورت مستقیم در سلامت آحاد جامعه تأثیرگذار است، مهم‌تر از آن این است که هم‌افزایی میان آلایندگی با افزایش احتمالی مبتلایان و مرگ‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت نیز هم‌افزایی مثبت افزایش میان آلایندگی‌ها و ابتلای کووید ۱۹ را اعلام کرده است. ممنوعیت تردد شبانه کلیه خودروهای سنگین و دیزلی همانند کامیون‌ها از روز شنبه تا اطلاع ثانوی اجرایی خواهد شد. همچنین فعالیت کارگاه‌های عمرانی تولید شن و ماسه و آسفالت نیز متوقف خواهد شد.۶۱ درصد آلایندگی‌ها توسط خودروهای حمل و نقلی ایجاد می‌شود؛ لذا معاینه فنی از اهمیت به‌سزائی برخوردار است. باید معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها با جدیت پیگیری شود. در حال حاضر از سه میلیون موتور سیکلت تنها ۳۳ دستگاه معاینه فنی دریافت کردند. برهمین اساس باید پلیس راهور تشدید برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده را در دستور کار قرار دهد و حتی قانون به پلیس اجازه داده که نسبت به توقف تردد خودروها وموتورسیکلت‌های دودزا اقدام کند.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش سازمان محیط زیست نیز در ارائه گزارشی در خصوص کیفیت هوا گفت:

تاکنون از ابتدای سال ۱۵ روز هوای پاک و ۱۷۹ روز هوای سالم، ۸۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشته‌ایم. این در حالی است که در سال گذشته ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم، ۵۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشته‌ایم. علت این تفاوت تغییر استانداردهای ارزیابی شاخص‌ها نسبت به سال گذشته بوده است. اگر بازده ابتدای سال تاکنون را با استانداردهای سال گذشته ارزیابی می‌کردیم، تاکنون ۲۷ روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم، ۵۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و هیچ روز ناسالمی برای همه گروه‌های جامعه نداشتیم. به این ترتیب غلظت هوا نه‌تنها افزایش نداشته بلکه به نظر می‌رسد به جز برخی شاخص‌ها، کاهش نیز داشته است. اوایل مهرماه با دستور استاندار تهران مقرر شد چاره‌اندیشی برای افزایش آلودگی هوا داشته باشیم. بر همین اساس جلساتی برگزار شد که یکی از دستورکارهای آن مرور وظایف دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا بود. تاکنون در سال جاری هیچ روزی به شاخص ۱۵۰ نرسیده‌ایم. تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز در شرایطی که شاخص زیر عدد ۱۵۰ باشد، مصوبات آن به‌صورت توصیه ای خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات