مایکروسافت تا سال ۲۰۳۰ به یک شرکت کربن منفی تبدیل می‌شود

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت در بیانیه‌ای، از اقدامات و اهداف خود برای منفی‌کردن کربن تولیدی خبر داد. ردموندی‌ها در نظر دارند تا اثرات کرین منتشر شده ناشی فعالیت‌های این شرکت از بدو تاسیس را از بین ببرند
تبلیغات

مایکروسافت اعلام کرد که تمامی کربن‌ تولیدشده از بدو تأسیس مایکروسافت را جبران می‌کند. تشکیل اتحادیه‌ با مشارکت برندهای مطرح و راه‌اندازی ابزاری برای محاسبه‌ی تولید کربن، از اقدامات این شرکت برای دست یافتن به کربن منفی به‌شمار می‌روند.

در ماه ژانویه، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، برد اسمیت، معاون این شرکت و امی هود، مدیر ارشد مالی، حمایت خود را از پایداری و حفاظت از محیط‌زیست با محوریت آب، کربن، زباله و تنوع‌زیستی اعلام کردند. آن‌ها برای دستیابی به این هد، ابتدا روی حذف کربن تمرکز می‌کنند. طبق آنچه‌که مایکروسافت گفته، این شرکت تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن را به منفی می‌رساند و به یک شرکت کربن منفی تبدیل می‌شود؛ همچنین ردموندی‌ها در نظر دارند تا سال ۲۰۵۰، کربن بیشتری از میزانی که این شرکت از بدو تأسیس تولید کرده، از محیط‌زیست حذف کنند. روز گذشته، مایکروسافت هفت گام الزامی برای دستیابی به این هدف را اعلام کرد.

مایکروسافت با همکاری هشت شرکت دیگر، اتحادیه Transform to Net Zero را راه‌اندازی کرده که برای تسریع اقدام کسب‌وکارها به سمت اقتصاد کربن صفر ایجاد شده است. این اتحادیه، رهبران صنایع را گردهم می‌آورد که برای کاهش میزان کربن تولیدشده هدف مشترکی دارند و سپس راه‌ و روش‌هایی را برای دستیابی به این هدف تنظیم می‌کنند. کمپانی‌های مائرسک، دنون، مرسدس بنز، مایکروسافت، ناتورا، نایکی، استارباکس، یونیلور و ویپرو از اعضای آن هستند.

این اتحادیه روی اهدافی فراتر از تحول کسب‌وکاری تمرکز می‌کند و اعضای آن در تلاش‌ هستند، تمامی کسب‌وکارها را ازطریق راهکارهای زیر، به سمت تولید کربن صفر سوق دهند:

  • به اشتراک‌گذاری تحول کسب‌وکاری هر شرکت متعهد به مأموریت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰
  • کاهش شدید تولید کربن در کسب‌وکار و زنجیره‌های ارزش
  • همکاری دوطرفه با شرکت‌های مادر در زنجیره‌های تأمین
  • نوآوری و سرمایه‌گذاری در مقیاس روی محصولات، خدمات و مدل‌های کسب‌وکاری که اثرگذاری بیشتر دارند
  • تعامل با سیاست‌گذاران برای پیش‌روی به تولید کربن صفر

ابزار مایکروسافت برای محاسبه‌ی میزان کربن تولیدشده چیست؟

مایکروسافت پیش‌نمایشی اختصاصی از محصول جدیدش با نام Microsoft Sustainability Calculator ارائه داد و مشتریان ابری مایکروسافت با استفاده از آن می‌توانند کل کربن تولیدشده حاصل از زیرساخت ابری را محاسبه کنند.

این ابزار محاسبه‌گر با استفاده از هوش مصنوعی و انجام محاسبات پیشرفته، به شرکت‌ها کمک می‌کند که درباره‌ی راهکارهای کاهش کربن تصمیم‌گیری و میزان تولید کربن را پیش‌بینی کنند و گزارش‌دهی را آسان‌تر می‌کند. این ابزار با محاسبه‌ی مداوم و دقیق کربن، میزان تأثیر سرویس‌های ابری مایکروسافت روی انتشار کربن را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که انتقال اپلیکیشن و خدمات اضافی به سرویس ابری به کاهش کربن کمک بیشتری می‌کند. همچنین گزارش‌ها را به‌سادگی شناسایی و گردآوری می‌کند.

برای حذف کامل کربن، لازم است مایکروسافت تحولاتی در عملیات خود ایجاد کند. این سازمان درصدد است تا اواسط این دهه، قراردادهای خرید ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر روزانه را از مراکز داده‌اش دریافت کند. ازطرفی روز گذشته، مایکروسافت اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ استفاده از سوخت دیزلی را کنار می‌گذارد.

ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری در سراسر جهان به ژنراتورهای دیزلی وابسته هستند تا برای پشتیبانی از عملیات پیوسته‌ی مرکز داده، انرژی ذخیره داشته باشند. بااینکه سوخت دیزلی، کمتر از یک درصد از انرژی الکتریکی تولیدشده‌ی آن‌ها را تشکیل می‌دهد؛ اما ازنظر مایکروسافت، حذف آن می‌تواند به فرایند تحول جهانی در عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی سرعت بخشد. درواقع، این شرکت با استفاده از منابع سوخت کم‌کربنی از جمله هیدروژن و ذخیره‌ی انرژی، در راستای حفاظت از محیط‌زیست قدم برمی‌دارد.

اول ژوئیه، مایکروسافت مالیات کربن داخلی را برای هر بخش از عملیاتش را افزایش داد. علاوه‌براین، رفتار تأمین‌کننده SCoC نیز به‌روزرسانی شده است و اکنون تأمین‌کنندگان می‌توانند اطلاعات گازهای گلخانه‌ای تولید‌شده را محاسبه کنند و گزارش دهند. درماه‌های آتی، مایکروسافت با همکاری تأمین‌کنندگان، در همین مورد برنامه‌ی زمانی، ایده‌ها و ابزار و فرایندهای جدید را توسعه می‌دهد. این اولین قدم اساسی درجهت کمک به تأمین‌کنندگان برای کاهش تولید کربن و دستیابی به هدف محافظت از محیط‌زیست برای مایکروسافت است.

حذف کربن‌های تولیدشده‌ی مایکروسافت

طبق تعهدات مایکروسافت، تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از تولیدات کربن کاهش می‌یابد و تا سال ۲۰۵۰، کل کربن‌های تولیدشده از سال ۱۹۷۵ یعنی سال تأسیس این شرکت حذف می‌شود. مایکروسافت اقدامات لازم برای دستیابی به این هدف را به سال ۲۰۳۰ موکول نمی‌کند و تصمیم دارد در سال مالی جاری، یک میلیون تن متریک از کربن محیط را حذف کند. این شرکت پیشنهاد RFP (سند راهبردی) در راستای حذف این میزان کربن و نیز راهکار‌های فناوری‌محور و علمی برای عدم تولید کربن ارائه می‌دهد.

مایکروسافت برای اطمینان از موثربودن سرمایه‌گذاری‌اش برای خروج کربن از محیط، تأیید عملی هر پروژه‌ را بررسی می‌کند و ازطریق پیشنهاد RFP، به بهترین علم و هوش بازار برای حذف کربن دسترسی می‌یابد. مایکروسافت و دانشمندان واسطه و مشاوران بازار، هر پروژه را به‌طور دقیق بررسی و ارزیابی می‌کنند که سازمان غیرانتفاعی وین‌راک و شرکت مشاوره‌ای کربن دایرکت نیز شامل آن‌ها هستند.

استفاده از ترازنامه

مایکروسافت در روزهای گذشته از اولین سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در صندوق Climate Innovation Fund نیز خبر داد. در ماه ژانویه، امی هود، مدیر ارشد مالی ردموندی‌ها، به معرفی این صندوق سرمایه‌گذاری پرداخته بود. غول فناوری در راستای ایجاد نوآوری فناوری‌های تحول انرژی و سیستم‌های حمل‌ونقل جهانی، ۵۰ میلیون دلار در پلتفرم جهانی Energy Impact Partners سرمایه‌گذاری خواهد کرد. درواقع سیستم‌های انرژی و حمل‌ونقل جهانی، بیشترین تولید گازهای گلخانه‌ای را دارند. پلتفرم جهانی Energy Impact Partners، سازمان سرمایه‌گذاری جسورانه‌ی پیشرو است که با هدف کربن‌زدایی و غیرمتمرکزسازی انتقال انرژی، شرکا را متحد می‌کند.

سرمایه‌گذاری برای یکسان‌سازی بهره‌مندی از انرژی پاک

به گفته‌ی مایکروسافت، مشکلات زیست‌محیطی روی همه‌ی جوامع به‌ یک اندازه تأثیر نمی‌گذارد. این شرکت برای دسترسی به ۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر، از همکاری نوآورانه‌ی خود با Sol Systems گفت که شامل سرمایه‌گذاری روی مناطق و جوامعی است که تحت تأثیر مشکلات محیط‌زیست قرار گرفته‌اند. 

این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری مایکروسافت برای انرژی تجدیدپذیر است و حدود یک‌چهارم کل انرژی تجدیدپذیر خریداری‌شده قبلی این سازمان را شامل می‌شود. به‌عبارتی قبل از این همکاری، مایکروسافت حدود ۱/۹ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر خریده بود. باید گفت ۵۰۰ مگاوات انرژی برای تأمین برق بیش از ۷۰ هزار خانه در آمریکا در سال کافی‌ است.

برخی از جوامع به‌دلیل آلودگی محیط‌زیست آسیب‌ دیده‌اند و داده‌ها نشان می‌دهد که مردم سیاه‌پوست و دورگه آمریکایی آفریقایی در ایالت متحده، ۱/۵۴ برابر بیشتر نسبت‌ به سفیدپوست‌ها در معرض آلودگی هستند.

به گفته‌ی محققان، این میزان آلودگی می‌تواند مشکلات آسم، سرطان ریه و بیما‌ری‌های قلبی ایجاد کند. همکاری مایکروسافت با Sol Systems برای خرید انرژی تجدیدپذیر می‌تواند به مناطق محروم کمک کند تا از منابع انرژی پاک بهره‌مند شوند.

براساس این همکاری، اقدامات زیر صورت خواهد گرفت:

  • توسعه‌ی پرتفوی ۵۰۰ مگاوات از پروژه‌های انرژی خورشیدی در مناطق محروم آمریکا، همکاری با رهبران محلی و اولویت‌بخشی به کسب‌وکارهای زنان و کسب‌وکارهای کوچک
  • تأمین حداقل ۵۰ میلیون دلار برای کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی برای برنامه‌های آموزشی، کارآموزی، احیای محیط و برنامه‌های حمایتی برای دسترسی به انرژی پاک و بهره‌وری انرژی
  • تمرکز روی جوامع با منابع مالی کم و آسیب‌دیده از آلودگی محیط‌زیست و مناطقی که دسترسی به انرژی پاک ندارند
  • اطمینان از تحقق نیازهای جامعه ازطریق مسئولان ازجمله گماشتن ارزیابان واسطه که نتایج محیط‌زیستی و اجتماعی را بررسی و ثبت کنند

کلام آخر

توانمندسازی افراد و سازمان‌ها برای بهره‌برداری از محیط‌زیست، از مأموریت‌های مایکروسافت است. ازنظر این شرکت، هدف کسب‌وکار، ارائه‌ی راهکارهای سودمند برای رفع مشکلات مردم و محیط‌زیست است و به همین‌ دلیل، این سازمان برای رفع بحران‌ محیط‌زیست اقداماتی را انجام می‌دهد.

مایکروسافت در بیانیه‌ی حفاظت از محیط‌زیست نوشته است: ما به‌تنهایی نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم و تحقق آن‌ها مستلزم سخت‌کوشی و تعهد بین مایکروسافت، مشتریان، شرکا، سازمان‌های غیردولتی و افراد سراسر جهان است.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات