تعلل آمریکا در قرار دادن زرافه‌ها در فهرست گونه‌های درمعرض خطر

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود درخواست‌های مکرر حامیان محیط‌زیست برای حفاظت از زرافه‌ها، سازمان حیات‌وحش آمریکا معرفی این‌ گونه را به‌عنوان گونه‌ی درمعرض خطر به‌تعویق می‌اندازد.
تبلیغات

مقام‌های حیات‌وحش فدرال ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کردند به‌طوررسمی موضوع فهرست‌کردن زرافه‌ها را به‌عنوان گونه‌ای درمعرض خطر مدنظر قرار می‌دهند. این موضوعی است که حامیان محیط‌زیست به‌دنبال کاهش چشم‌گیر جمعیت پستانداران آفریقا و رونق بازار محصولات زرافه در آمریکا، درباره‌اش هشدار داده بودند. سرویس ماهی و حیات‌وحش آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد به اطلاعات درخورتوجهی دست یافته که تعریف زرافه‌ها را به‌عنوان گونه‌ی درمعرض خطر یا تهدیدشده طبق قانون حمایت از گونه‌های کمیاب توجیه می‌کند.

درخواست یادشده بیش از دو سال بعد از این موضوع مطرح می‌شود که گروه حفاظت از محیط‌زیست درباره‌ی این مسئله هشدار بودند که این‌ گونه از حیوانات درمعرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. همچنین، آن‌ها از دولت ترامپ درخواست کرده بودند که برای حفاظت این گونه از حیوانات اقدام کند. اکنون، سرویس ماهی و حیات‌وحش، قبل از تصمیم‌گیری نهایی این موضوع را بررسی خواهد کرد؛ فرایندی که کارشناسان می‌گویند چندین سال زمان خواهد برد.

تعریف زرافه‌ها به‌عنوان گونه‌ی درمعرض خطر یا تهدیدشده، محدودیت‌هایی بر واردات محصولات این جانور به کشور آمریکا اعمال خواهد کرد و حمایت‌های مالی دولت فدرال را برای تلاش‌های حفاظتی به‌دنبال خواهد داشت. حامیان محیط‌زیست همچنین امیدوارند این تعریف موجب بهبود وضعیت زرافه‌هایی شود که اغلب تحت‌الشعاع فعالیت‌های پرهیاهوی حفاظت از شیرها و فیل‌ها و دیگر حیوانات متمایز قرار می‌گیرد. آدام پیمن، مدیر برنامه‌ها و عملیات حیات‌وحش از انجمن جامعه انسانی آمریکا می‌گوید:

پول هنگفتی صرف پروژه‌های حفاظت از این‌ گونه‌ها می‌شود و چیزی به زرافه‌ها نمی‌رسد.

براساس مقررات دولت فدرال، پاسخ سرویس حیات‌وحش به این دادخواست باید ۹۰ روز پس از ارائه‌ می‌آمد (دادخواست در آوریل‌۲۰۱۷ مطرح شد). در دسامبر و بیش از یک سال پس از ارائه‌ی درخواست، این گروه‌ها سرویس را برای پاسخ به درخواست زیرفشار قرار دادند. مشخص نیست چرا پاسخ به دادخواست این‌قدر طول کشیده یا اینکه آیا اعلامیه‌ی روز پنجشنبه به‌دنبال دادخواهی مجدد این گروه صادر شده است. آقای پیمن گفت سرویس حیات‌وحش به‌طورمکرر از مهلت‌های قانونی می‌گذرد؛ ولی تأخیر در دادخواست زرافه طولانی‌ترین موردی بود که تاکنون او دیده بود.

 مقام‌های حیات‌وحش فدرال به درخواست‌های بیشتر برای توضیح پاسخی ندادند. به‌نظر می‌رسد این سازمان به‌صورت مکرر و عمدی درخواست‌های حفاظت از حیات‌وحش را به‌تأخیر می‌اندازد. سرویس حیات‌وحش در سال گذشته، اجازه‌ی ورد غنایمی نظیر عاج فیل یا پوست پلنگ را داد و ممنوعیت‌های دوره‌ی اوباما را لغو کرد. به‌گفته‌ی تانیا سانریب، وکیل ارشد مرکز تنوع زیستی، تصمیم آژانس برای انجام بررسی عمیق روی زرافه‌ها معادل عبور از مانعی کوچک است و مانع بزرگ‌تر، تعریف واقعی زرافه‌ها به‌عنوان گونه‌ی درمعرض خطر یا تهدیدشده است. این در حالی‌ است که اگر دولت ترامپ حکمی برای نجات این گونه‌ها صادر کند، عجیب است؛ ولی اگر زرافه‌ها نتوانند از مانع نخست عبور کنند، جای شگفتی بیشتری خواهد بود.

زرافه در پارک ملی نایروبی

زرافه‌ها در پارک ملی نایروبی در کنیا. سرویس ماهی و حیات‌وحش آمریکا گفته است تعریف زرافه‌ها را به‌عنوان گونه‌ای درمعرض خطر بررسی می‌کند

بنابر اعلام آقای پیمن، مشخص نیست آیا آژانس درنهایت تصمیم بگیرد از زرافه‌ها محافظت کند یا نه. گویی زرافه‌ها سزاوار حفاظت با قانون حفاظت از گونه‌های کمیاب نیستند یا منابع مالی محدود دولت فدرال باید روی دیگر گونه‌ها متمرکز شود. طرفداران محیط‌زیست می‌گویند قراردادن زرافه‌ها در فهرست گونه‌های درمعرض خطر توجیه آشکاری دارد.

براساس برآوردهای گروه حفاظت از محیط‌زیست، جمعیت زرافه‌ها، بلندقامت‌ترین جانوران خشکی، در ۳۰ سال اخیر، حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. آن‌ها برآورد می‌کنند جمعیت کنونی زرافه‌ها حدود ۹۷ هزار باشد. مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده‌ی زرافه‌ها عبارت‌اند از: از‌دست‌دادن زیستگاه به‌‌دلیل گسترش شهرها و کشاورزی و ازبین‌بردن درختان جنگلی و شکار قانونی و غیرقانونی. اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی زرافه‌ها را گونه‌ی آسیب‌پذیر دربرابر انقراض اعلام کرده است. گفتنی است اخیرا بازار محصولات حاصل از زرافه‌ها نیز در آمریکا رشد یافته است.

براساس گزارش انجمن جامعه‌ی انسانی آمریکا، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۵، بیش از ۴۰ هزار قطعه از (بدن) زرافه برای ساخت بالش‌، چکمه، دسته‌ی چاقو، پوشش کتاب و دیگر لوازم وارد این کشور شده است. آقای پیمن خاطرنشان کرد شکار قانونی درمقایسه‌با ازدست‌دادن زیستگاه یا شکار غیرقانونی، تأثیر نسبتا کمتری بر کاهش جمعیت زرافه‌ها گذاشته است. او می‌گوید:

معلوم نیست چه مقدار از واردات محصولات زرافه‌ها از شکار غیرقانونی نشئت می‌گیرد. آنچه به‌دنبالش هستیم، این است که زرافه‌ها دیگر به‌وسیله‌ی تجارت و دیگر عوامل تهدید نشوند.

با تمام این‌ها، برخی نیز می‌گویند فهرست‌کردن زرافه‌ها به‌عنوان گونه‌ای درمعرض خطر، ممکن است تأثیر نامطلوبی بر جمعیت آن‌ها بگذارد. باشگاه بین‌المللی سافاری، گروه حرفه‌ای شکار، معتقد است اقدامات بالقوه می‌تواند از تمایل شکارچی‌های آمریکایی برای پرداخت پول برای شکار زرافه‌ها بکاهد؛ پولی که می‌تواند به‌نوبه‌ی خود برای خرید زمین و افزایش زیستگاه‌های زرافه یا سرمایه‌گذاری روی برنامه‌‌های مبارزه با شکار غیرقانونی زرافه‌ها سرمایه‌گذاری شود.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کردند بسیاری از گونه‌ها، ازجمله زرافه‌ها، از این سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شوند. بدون ارائه‌ی امتیازی درمقابل این سرمایه‌گذاری، قرارگرفتن در فهرست ESA می‌تواند موجب کاهش درآمدها و مشوق‌هایی شوند که در‌حال‌حاضر به‌وسیله‌ی شکار مهیا می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات