پارک ملی جاشوا تری، قربانی تعطیلی دولت ایالات متحده

دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تعطیلی دولت ایالات متحده خسارت‌های زیادی را به این کشور تحمیل کرد. یکی از آن‌ها، آسیبی بود که در اثر فقدان کارمند کافی به پارک ملی جاشوا تری وارد شد.
تبلیغات

تعطیلی دولت ایالات متحده بعد از ۳۵ روز به پایان رسید، اما طرفداران محیط‌زیست هشدار می‌دهند تأثیر چنین اقدامی بر تعدادی از پارک‌های ملی آمریکا ازجمله پارک ملی جاشوا تری احتمالا حداقل صدها سال طول بکشد. این پارک در جنوب کالیفرنیا قرار دارد که شهرت آن به اشکال صخره‌ای منحصربه‌فرد و درختان نوک‌سوزنی جاشوا برمی‌گردد. تعداد بازدیدکنندگان پارک جاشوا تری طی چند سال گذشته با افزایش زیادی همراه بوده، به‌طوری که در سال ۲۰۱۷، حدود ۲٫۹میلیون بازدیدکننده داشته است. باتوجه به بیکاری اجباری تعداد زیادی از کارکنان پارک در اثر تعطیلی دولت، نظارتی روی مراجعان وجود نداشت و همین موضوع منجر به واردشدن خسارت به این پارک ملی شد.

دوستداران محیط‌زیست اعلام کرده‌اند که با بیکارشدن اکثر محیط‌بان‌های پارک، مهمانان ناخوانده و خرابکارها به این محل آمده‌اند و علاوه‌بر تخریب دروازه‌ها و ریختن زباله در سرویس‌های بهداشتی، به‌خاطر رانندگی آفرود، ‌جاده‌های جدیدی در بیابان به‌وجود آورده‌اند (آفرود همچنین می‌تواند پوسته‌ی بیولوژیکی روی خاک را از بین ببرد که برای حیات یک‌سری از جانداران ضرورت دارد) و تعداد کمی از هزاران درخت جاشوا را کاملاً نابوده کرده‌اند. از دیگر تخریب‌های این پارک می‌توان به کشیدن نقاشی روی صخره‌ها،‌ قطع درختان جاشوا، عدم‌پرداخت هزینه‌ی ورودی اشاره کرد. تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد که درختان قطع شده‌اند یا ظاهراً خودروها از روی آن‌ها عبور کرده‌اند. اکوسیستم حساس بیابان و اشکال صخره‌ای موجود در آن مملو از زباله شده بود و مظاهر کمپینگ غیرقانونی در آن به‌چشم می‌خورد.

پارک ملی جاشوا تری

همین فعالیت‌ها، مسئولان پارک را بر آن داشت تا منطقه‌ی کمپینگ را به‌طور موقت ببندند؛ هرچند مابقی پارک به‌روی عموم باز بود. این درختان بخش مهمی از اکوسیستم کالیفرنیای جنوبی هستند و زیستگاهی حیاتی برای پرندگان، خفاش‌ها و حشرات و سایر حیات‌وحش فراهم می‌کنند. پارک جاشوا تری هزینه‌ی ۳۰۰هزار دلاری ورودی را به‌جای اینکه صرف نگه‌داری از مسیرها، بهبود وضعیت محوطه‌های کمپینگ‌ و ساخت مرکز جدید بازدیدکنندگان کند، برای ادامه‌ی فعالیت پارک در مدت مرخصی کارکنان استفاده کرد.

جان لائورتیگ از محیط‌بان سابق پارک ملی جاشوا تری می‌گوید:

اکثر بازدیدکنندگان پارک رفتار مناسبی داشته‌اند؛ فقط تعداد انگشت‌شماری خرابکار و نادان اقدام به چنین رفتارهای اشتباهی کرده‌اند. باتوجه به درختانی که قطع شده‌اند، امیدواریم این رفتار از روی عمد نبوده باشد.

یک روز بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، لایحه‌ی پایان تعطیلات را امضا کرد، گروه داوطلب پاکسازی که شامل ۱۰۰ نفر بودند، سرویس‌های بهداشتی را تمیز و دروازه‌ها و نرده‌های شکسته را تعمیر کردند؛ اما کاشت مجدد و پرورش درختان به زمان بسیار طولانی نیاز دارد؛ چراکه این درختان بسیار بزرگ هستند و سرعت رشد آن‌ها بسیار کم است و برای تبدیل‌شدن به درختی بالغ شاید به صدها سال زمان نیاز باشد. درواقع درختان جاشوا سالی ۲٫۴۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند که در سال‌های پربارش این عدد به ۱۲٫۷ سانتی‌متر می‌رسد و در سال‌های خشک شاید اصلاً هیچ رشدی نداشته باشند. کورت سوئر، سرپرست پیشین پارک که در سال ۲۰۱۰ بازنشسته شد، می‌گوید:

اتفاقی که طی ۳۴ روز گذشته در این پارک افتاد، برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال آینده غیرقابل جبران خواهد بود.

در راهنمای آنلاین پارک جاشوا تری که در نشنال پارک سرویس منتشر شده،‌ این درخت را با نام علمی «یوکای نخلی» (Yucca brevifolia) مشخص کرده که از خانواده‌ی آگاو است. این طبقه‌بندی از آن جهت انجام می‌شود که تعیین سن یا مدت‌زمان لازم برای جایگزین‌کردن درختی تخریب‌شده می‌تواند دشوار و پیچیده باشد. لائورتیگ می‌گوید:

درختان جاشوا از خانواده‌ی آگاو هستند و به‌همین دلیل دایره‌های موجود در سایر درختان را ندارند و درنتیجه نمی‌توان سن آن‌ها را از این طریق محاسبه کرد. فقط می‌توانیم حدود آن را تخمن بزنیم.
پارک ملی جاشوا تری

باتوجه به راهنمای خدمات پارک،‌ گیاهانی که به‌خاطر ظاهر عجیب‌شان، ارزشمند اعلام شده‌اند، ۱٫۲۷ تا ۷٫۶۲ سانتی‌متر در سال رشد می‌کنند؛ بنابراین دوستداران محیط‌زیست اغلب از ارتفاع آن‌ها برای برآورد سن‌و‌سال درختان جاشوا استفاده می‌کنند. به‌هرحال این حاشیه خطای قابل‌توجه به‌خاطر ماهیت بی‌ثبات رشد درختان مذکور اتفاق می‌افتد. درختان جوان می‌توانند در پنج سال اول زندگی‌شان رشد سریعی داشته باشند و سپس برای چندین سال رشدشان کم یا متوقف می‌شود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که ناشناخته‌های زیادی درباره‌ی این درخت به‌خصوص روند رشد آن وجود دارد.

بلندترین درخت جاشوا در پارک جاشوا تری حدود ۱۲متر ارتفاع دارد که در جنگل دره‌ی ملکه خودنمایی می‌کند. برخی پژوهشگران معتقدند عمر متوسط درختان جاشوا حدود ۱۵۰ سال است؛ اما سن برخی از درختان بزرگ جاشوا شاید بیشتر از این مقدار باشد.

انجمن حفاظت از پارک‌های ملی برآورد کرده که دراثر تعطیلی دولت، ۱۳ میلیون دلار بابت هزینه‌ی ورودی جمع‌آوری نشده است و باید ۱۱٫۶ میلیون دلار برای تعمیرات صرف شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات