ظرفیت پنل‌های انرژی خورشیدی جهان تا سال ۲۰۲۳ به یک تریلیون وات می‌رسد

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
ظرفیت تولید برق پنل‌های خورشیدی PV‌ در سراسر جهان، تا سال ۲۰۲۳ به یک تریلیون وات می‌رسد.
تبلیغات

جهان به سمتی حرکت می‌کند که استفاده از انرژی‌های پاک بیش از پیش مورد توجه قرار دارد. به‌نظر شما چه زمانی شاهد افزایش و رشد چشمگیر استفاده از پنل‌های خورشیدی خواهیم بود؟

با رشد جمعیت و نیاز بیشتر شهروندان به نیروی برق، نه تنها میزان مصرف برق بالاتر رفته است؛ بلکه با افزایش قیمت‌ نیروی برق مواجه هستیم. استفاده از پنل‌های خورشیدی می‌تواند هم در تولید برق نقش مهمی داشته باشد و هم مانع از افزایش قیمت تولید برق شود. با نصب پنل‌های خورشیدی در طول زمان، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، ولی ظرفیت تولید برق افزایش می‌یابد.

براساس آخرین اطلاعات آماری منتشرشده از سوی Wood Mackenzie Power & Renewables، طی پنچ سال آینده، در سراسر جهان پنل‌های خورشیدی بیشتری نصب خواهد شد که می‌توانند ظرفیتی در حدود یک تریلیون وات داشته باشند. یک تریلیون وات برای تامین برق یک‌سوم جمعیت امریکا کفایت می‌کند.

سال گذشته‌ی میلادی، تیم تحقیقاتی GTM پیش‌بینی کرده بود که تا سال ۲۰۲۲، ظرفیت تولید برق با پنل‌های برق به ۸۷۱ گیگاوات‌ خواهد رسید. ولی براساس آخرین پیش‌بینی‌ها، از سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد این ظرفیت افزایش چشمگیری خواهد داشت و هر سال شاهد رشد بیشتری در این صنعت خواهیم بود. ظرفیت تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی انجام شده است. پیشتر WoodMac پیش‌بینی کرده بود که تا سال ۲۰۲۶، ظرفیت تولید برق پنل‌های خورشیدی به ۲۶ گیگاوات‌ خواهد رسید، ولی اکنون می‌بینیم که این آمار و پیش‌بینی‌ها تغییر پیدا کرده‌اند.

‍پانل خورشیدی

در حدود ۲۰ درصد از کل پنل‌های خورشیدی جهان تا سال ۲۰۲۳، مربوط به کشورهای آسیایی از جمله چین، هند و ژاپن خواهد بود. طی دو سال آینده، چین و ژاپن، نیمی از تاسیسات پانل خورشیدی خود را نصب و راه‌اندازی خواهند کرد. آمریکای شمالی و اروپا تا سال ۲۰۲۳ در حدود ۲۸ درصد سهم بازار پنل‌های خورشیدی را از آن خود خواهند کرد. در این میان، ظرفیت پنل‌های خورشیدی در خاورمیانه از ۳ درصد ظرفیت فعلی در سطح جهان به ۹ درصد خواهد رسید. همچنین آمریکای لاتین، ۷ درصد ظرفیت پنل‌های خورشیدی را در سطح جهان از آن خود خواهد کرد.

یکی از دلایل اصلی که کشورهای مختلف به‌سمت نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی حرکت می‌کنند، افزایش تقاضای نیروی برق است. پنل‌های خورشیدی در طول زمان، هزینه‌های تولید برق را کاهش می‌دهند. در حال حاضر در سطح جهان، قیمت تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی بسیار رقابتی شده است؛ که بالطبع باعث شده قیمت برق تولیدی توسط پنل‌های خورشیدی کاهش پیدا کند. WoodMac معتقد است حتی قیمت برق تولیدی توسط نیروگاه‌های خورشیدی به‌دلیل رقابت افت پیدا کند، باز هم نیروگاه‌های خورشیدی می‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند و با توجه به نیاز بازار، نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی مقرون به‌صرفه‌ است.

پنل خورشیدی

تحلیلگران WoodMac با شبیه‌سازی ۶۲۵ سناریوی مختلف برای تعیین تعرفه‌های تولید برق توسط نیروگاه‌های خورشیدی، پیش‌بینی می‌کنند که به‌طور متوسط تا سال ۲۰۲۲، قیمت هر کیلووات ساعت برق تولیدشده با پنل‌های خورشیدی در حدود ۲ سنت باشد.

البته انتظار می‌رود در بازارهای پیشرو، قیمت‌ تولید برق کمتر از ۲ سنت شود. هرچند که احتمال دارد در بازارهای نوظهور شاهد قیمت بیشتری نسبت به بازارهای پیشرو باشیم. پیشتر برآوردهای دیگری در مورد قیمت‌ برق تولیدشده در نیروگاه‌های تولیدی مطرح‌ شده بود که با آمار فعلی مطابقت ندارند. پیشتر، قیمت ۱۴ دلار برای هر مگاوات‌ ساعت برق مطرح‌ شده بود که این اعداد و ارقام قدیمی هستند و دیگر صحت ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات