ایتالیا تا سال ۲۰۲۵ مصرف زغال سنگ را کاملا متوقف خواهد کرد

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ایتالیا تا سال ۲۰۲۵ مصرف زغال‌سنگ را متوقف و تا سال ۲۰۳۰، ۲۷ درصد از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین خواهد کرد.
تبلیغات

وزیر صنعت ایتالیا طرحی ارائه کرده است که به موجب آن، تمامی نیروگاه‌های برق ایتالیا که از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند، باید تا سال ۲۰۲۵ از مدار خارج شوند. این استراتژی در راستای تلاش جهانی برای پایان دادن به وابستگی به سوخت‌های فسیلی است.

ایتالیا بدون زغال‌سنگ

کارلو کالندا، وزیر صنعت ایتالیا، برنامه‌ای تدوین کرده است که نیروگاه‌های برق مبتنی بر زغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۵ تعطیل شوند. این برنامه تنها جزئی از یک استراتژی گسترده‌تر است که به‌موجب آن، تا سال ۲۰۳۰، ۲۷ درصد از کل انرژی مصرفی این کشور از منابع تجدیدپذیر تأمین خواهد شد.

به‌منظور دست‌یابی به ایتالیای بدون زغال‌سنگ، حکومت این کشور با گروه ترنا، شرکت تأمین‌کننده‌ی شبکه‌ی برق ایتالیا، در مورد زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به این هدف مشاوره می‌کند. انل بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی این کشور، قبلا متعهد شده است که دیگر هیچ نیروگاه برق زغال‌سنگی جدیدی نخواهد ساخت.

این استراتژی جدید انرژی به تلاش‌های بیشتری نیاز خواهد داشت تا مردم ایتالیا را تشویق کند به سراغ وسایل نقلیه با سوخت‌های جایگزین بروند. این برنامه هنوز در مرحله‌ی مشاوره و بحث است؛ اما انتظار می‌رود که تا پایان ماه نوامبر امسال، طرح پیشنهادی آن امضا و تأیید نهایی شود.

پایان راه

پایان راه زغال‌سنگ کاملا مستندسازی شده است. این سوخت آلودگی هوای زیادی تولید می‌کند و هرساله تعداد زیادی از انسان‌ها را می‌کشد. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد کم‌هزینه‌تر بودن زغال‌سنگ نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر و کمتر می‌شود.

کشورهای بسیاری در حال برنامه‌ریزی برای توقف استفاده از زغال‌سنگ هستند. هلند تا سال ۲۰۳۰ تمامی نیروگاه‌های برق زغال‌سنگ خود را تعطیل خواهد کرد. فرانسه همین کار را تا سال ۲۰۲۳ انجام خواهد داد.

هند ۳۷ معدن زغال‌سنگ خود را تعطیل کرده است. چین در حال تعطیل کردن نیروگاه‌های برق زغال‌سنگ قدیمی‌تر است و آن‌ها را با تأسیساتی که نشر آلودگی کمتری دارند، جایگزین خواهد کرد. اوایل امسال، بریتانیا ۲۴ ساعت را بدون نیاز به برق تولیدی نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ طی کرد؛ نشانه‌ی خوبی از اینکه بریتانیا در راه دستیابی به هدف خود برای پایان دادن به وابستگی به سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۲۵ است.

زغال‌سنگ تا چند سال دیگر حذف خواهد شد و این خبر خوبی است برای هرکس که هوای پاک را قدر می‌نهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات