کربن دی‌اکسید به سوخت پاک اتانول تبدیل می‌شود؛ قدمی دیگر در راه سیاره‌ای پاک

شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران دانشگاه استنفورد موفق به تولید اتانول از گاز کربن دی‌اکسید شده‌اند. اتانول یک سوخت پاک به شمار می‌رود.
تبلیغات

پژوهشگران دانشگاه استنفورد به دنبال توسعه‌ی راهی هستند که با استفاده از مس، از کربن دی‌اکسید، اتانول سنتز کنند. این پژوهش می‌تواند با تلاش‌های بیشتر در ابعاد صنعتی کاربرد داشته باشد.

ابداع دوباره‌ی سوخت زیستی

وسایل نقلیه‌ی الکتریکی، حمل و نقل روزانه‌ی ما را دگرگون می‌کنند؛ اما هنوز با روزگاری که آن‌ها وسایل نقلیه‌ی غالب ما باشند، فاصله داریم. خوشبختانه، دانشمندانی هستند که سعی دارند سوختی را که استفاده می‌کنیم، دوستدار محیط زیست بسازند.

اتانول به‌عنوان ماده‌ای افزودنی به سوخت کاربرد پیدا کرده است. این ماده می‌تواند آلودگی هوای ناشی از ماشین‌های بنزینی را کاهش دهد و ضمنا موتورهای آن‌ها را هم تمیزتر نگاه دارد. اتانول ایالات متحده از میلیون‌ها هکتار زمین‌های کشاورزی ذرت به دست می‌آید. در سال ۲۰۱۶، اتومبیل‌های آمریکایی بیش از ۱۴ میلیارد گالن سوخت اتانول مصرف کردند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه استنفورد راهی برای تولید اتانول یافته‌اند که به محصولات کشاورزی نیازی ندارد. در صورت استفاده از این روش در ابعاد صنعتی، محصولات زمین‌های کشاورزی در صنایع غذایی مصرف خواهد شد و نیازی به فراهم کردن زمین‌های کشاورزی بیشتر برای تولید اتانول نخواهد بود. توماس یارامیلو، نویسنده‌ی اصلی این پژوهش، می‌گوید:

یکی از اهداف بلندمدت این پژوهش تولید اتانول تجدید پذیر است؛ به‌گونه‌ای که بر موجودی غذای جهان تأثیر نگذارد.

نیروگاه اتانول در نزدیکی میلتون

بلورهای مس

این گروه پژوهشی، به‌منظور دستیابی به این هدف، وسیله‌ای برای تبدیل کربن دی‌اکسید به سوخت‌هایی چون اتانول و پروپانول با استفاده از مس طراحی کرد. این گروه، نتایج پژوهش‌های پیشین خود را بهبود داده است. آن‌ها الکترودهای مس بزرگ‌تری ساخته‌اند که ۶۰۰ بار بزرگ‌تر از تک‌بلورهای آزمایش‌های پیشین است. آن‌ها این الکترودها را که از سه نوع مختلف مس ساخته شده بود، در آب گذاشتند و واکنشی در آن القا کردند. یکی از انواع مس‌ها به نام مس ۷۵۱، در ساخت محصولات سوخت مایع بهتر از بقیه عمل کرد. قدم بعدی پس از این موفقیت‌ها، انجام این فرایند در ابعاد صنعتی است. یارامیلو می‌گوید:

هدف نهایی ما ساخت کاتالیزورهایی بهتر با قابلیت‌هایی تعیین‌کننده است. کاتالیزورهایی که کربن دی‌اکسید را به‌عنوان ماده‌ی خام دریافت کرده و با استفاده از الکتریسیته‌ی تجدید پذیر یا مستقیما با استفاده از نور خورشید، آن را به محصولاتی باارزش‌تر تبدیل کنند.

این کشف می‌تواند تأثیری عمده بر محیط زیست داشته باشد. همان‌طور که ما برای سلطه‌ی اتومبیل‌های الکتریکی آماده می‌شویم، این کشف می‌تواند تا آن زمان صدمات ناشی از سوخت‌های فسیلی به سیاره‌مان را کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات