درآمد اروپا از جریمه شرکت‌های آمریکایی، بیشتر از درآمد مالیاتی است!

شنبه 22 آذر 1404 - 19:15
مطالعه 1 دقیقه
پرچم اتحادیه اروپا در کنار لوگو مایکروسافت گوگل و متا
بر اساس گزارشی جدید، اتحادیه‌ی اروپا از جریمه‌کردن شرکت‌های فناوری درآمد قابل توجهی دارد.
تبلیغات

تحلیلی تازه نشان می‌دهد درآمدی که اتحادیه‌ی اروپا از جریمه‌ی غول‌های فناوری آمریکایی کسب می‌کند، بیشتر از کل مالیات بر درآمد شرکت‌های اینترنتی بورسی قاره‌ی سبز است.

در سال ۲۰۲۴ رگولاتورهای اروپایی شرکت‌هایی نظیر اپل، متا و آمازون را ۳٫۸ میلیارد یورو جریمه کردند؛ جریمه‌ای که از مجموع مالیات بر درآمد ۳٫۲ میلیارد یورویی تمام کمپانی‌های اینترنتی اروپاییِ حاضر در بازار بورس در سراسر جهان فراتر می‌رود.

منتقدان، این موج جریمه‌ها، اقدامات مرتبط با GDPR و عوارض خدمات دیجیتال را «حملات غیرتعرفه‌ای» توصیف می‌کنند و به این نکته اشاره دارند که اتحادیه‌ی اروپا در سال گذشته حدود ۶٫۷ میلیارد دلار (۶٫۲ میلیارد یورو) از شرکت‌های فناوری آمریکایی جریمه گرفته است؛ مبلغی که نزدیک‌به ۲۰ درصد از کل درآمدهای تعرفه‌ای این اتحادیه را تشکیل می‌دهد.

تازه‌ترین نمونه‌ی این رویکرد چند هفته‌ی پیش رقم خورد؛ زمانی که اروپا شبکه‌ی اجتماعی ایکس متعلق‌به ایلان ماسک را به دلیل گمراه‌کننده‌بودن تیک‌های آبی، شفافیت پایین در تبلیغات و محدودسازی دسترسی پژوهشگران به داده‌ها، بر اساس «قانون خدمات دیجیتال» (DSA) نقره‌داغ کرد و جریمه‌ای ۱۲۰ میلیون یورویی (۱۴۰ میلیون دلاری) برای آن در نظر گرفت.

موافقان قوانین بر این باورند که اقدامات مذکور، شرکت‌های قدرتمند را مهار و از حقوق کاربران محافظت می‌کند؛ اما در سوی دیگر، مخالفان استدلال می‌کنند که این جریمه‌ها به‌طور فزاینده‌ای به یک منبع درآمد تبدیل شده‌اند که سرمایه را از بخش تحقیق و توسعه خارج می‌کنند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات