مایکروسافت حالا نیم تریلیون دلار ارزشمندتر از اپل است

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت در میان جمعیت
اپل در سال ۲۰۲۳ باارزش‌ترین شرکت جهان بود؛ اما اکنون ارزش این برند حدود ۵۴۰ میلیارد دلار کمتر از مایکروسافت است.
تبلیغات

ارزش بازار خالق گوشی آیفون به ۲٫۶۵ تریلیون دلار رسیده و درمقابل ارزش بازار مایکروسافت عدد ۳٫۱۹ تریلیون دلار را ثبت کرده است. ارزش بازار اپل در پایان دسامبر ۲۰۲۳ (دی و بهمن ۱۴۰۲) ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از مایکروسافت بود.

شکاف نیم تریلیون دلاری اپل و مایکروسافت تفاوت فاحش در عملکرد بازار سهام آن‌ها را نشان می‌دهد. سهام اپل سقوط ۱۱ درصدی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کرده؛ اما سهام مایکروسافت جهشی ۱۴ درصدی به خود دیده است.

سهام اپل و مایکروسافت

اپل مجموعه‌ای از مشکلات بزرگ و کوچک درمقابل خود دارد. از یک طرف منتقدان به هدست ویژن پرو بدبین هستند و از طرف دیگر گزارش‌ها می‌گویند اپل پس از سال‌ها توسعه‌ی خودرو خودران، ساخت آن را کنار گذاشته است.

خالق تبلت آیپد با کاهش فروش آیفون در چین نیز مواجه است. اپل مدتی پیش به اتهام انحصارگرایی در حوزه‌ی توزیع سرویس‌های استریم موسیقی دو میلیارد دلار جریمه شد.

روز پنجشنبه در اقدامی غیرمنتظره وزارت دادگستری ایالات متحده با شکایت از اپل، این شرکت را به «انحصارطلبی در بازار گوشی‌ هوشمند» متهم کرد. قانون‌گذاران می‌گویند که غول کوپرتینویی با هدف افزایش وابستگی مردم به گوشی‌هایش، هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان افزایش داده است.

سهام اپل و مایکروسافت
راست: ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت. چپ: تیم کوک، مدیرعامل اپل.

سهام مایکروسافت به‌لطف سرمایه‌گذاری سنگین در OpenAI و قابلیت‌های این استارتاپ برای تبدیل‌شدن به بازیگر مهم هوش‌ مصنوعی، جهشی درخورتوجه کرده است. همچنین، راه‌اندازی کوپایلت به‌عنوان دستیار هوش مصنوعی و ارائه‌ی ابزارهای ابری سود سرشاری نصیب ردموندی‌ها می‌کند.

براساس آخرین گزارش‌ها، درآمد مایکروسافت در ۶ ماه پایانی ۲۰۲۳ درحدود ۱۵ درصد درمقایسه‌با سال قبل رشد کرد و به حدود ۱۱۹ میلیارد دلار رسید. در همان بازه‌ی زمانی، سود خالص با ۳۰ درصد افزایش، ۴۴ میلیارد دلار بود.

گزارش سالانه‌ی اپل از کاهش درآمد حکایت می‌کند. در سال ۲۰۲۳ درآمد اپل با ۳ درصد کاهش به ۳۸۳ میلیارد دلار و سود خالصش با کاهش ۳ درصدی به ۹۷ میلیارد دلار رسید.

ممکن است شکاف ارزش اپل و مایکروسافت به‌زودی به‌واسطه‌ی اپل کاهش یابد یا حتی این شرکت دوباره از مایکروسافت پیشی بگیرد؛ اما حقیقت ماجرا این است که اکنون شکافی اندازه‌ی ارزش بازار تسلا میان دو شرکت دیده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات