خالق فتوشاپ در بازار بورس شیرجه زد

شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو ادوبی / Adobe در داخل موبایل در دست راست یک زن
ادوبی انتظار نداشت با وجود مجهزکردن نرم‌افزارهای خود به هوش مصنوعی، سهامش در بازار بورس شیرجه بزند.
تبلیغات

ادوبی در بیانیه‌ای پیش‌بینی کرد که درآمدش در سه‌‌ماهه‌ی جاری میلادی به ۵٫۲۵ تا ۵٫۳ میلیارد دلار برسد. با ورود استارتاپ‌های جدید به حوزه‌ی هوش مصنوعی، فروش ادوبی احتمالاً در سه‌ماهه‌ی جاری حدود ۱۴ درصد افت خواهد کرد.

براساس گزارش بلومبرگ، سود هر سهم ادوبی در بازه‌ی زمانی یادشده ۴٫۴۰ دلار خواهد بود. ادوبی که زمانی رهبر بی‌چون‌وچرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای بود، به‌دلیل ظهور استارتاپ‌های جدید هوش مصنوعی نگران وضعیت خود در بازار شده است.

ادوبی برای اینکه از استارتاپ‌های هوش مصنوعی عقب نماند، به فکر چاره افتاد و اپلیکیشن‌هایی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور را به هوش مصنوعی مولد Firefly مجهز کرد.

ادوبی انتظار دارد با استفاده از قابلیت‌های Firefly حدود ۴۴۰ میلیون دلار درآمد به‌دست آورد. این در حالی است که تحلیلگران عدد ۴۵۹ میلیون دلار را پیش‌بینی کرده بودند. در‌واقع، ادوبی قرار است ضعیف‌تر از انتظار تحلیلگران ظاهر شود.

OpenAI با هوش مصنوعی مولد ویدیو Sora، نگرانی سرمایه‌گذاران ادوبی را درباره‌ی هوش مصنوعی بیشتر کرده است. علاوه‌بر این موضوع، پیش‌بینی ادوبی از میزان درآمد سه‌ماهه‌ی جاری باعث می‌شود سرمایه‌گذاران تا حدودی ناامید شوند.

سهام ادوبی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۴ آذر ۱۴۰۱) بدترین روز خود را سپری کرد؛ درحالی‌که در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۷ درصد جهش یافته بود. سهام این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون افت ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.

کیث وایس، تحلیلگر موسسه‌ی مالی مورگان استنلی، معتقد است که عملکرد ضعیف ادوبی نتیجه‌ی ترس از رقابت با شرکت‌های هوش مصنوعی مانند OpenAI و رقبای قدیمی مانند Canva است.

گزارش مالی ادوبی برای سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که فروش این شرکت ۱۱ درصد افزایش یافته و به ۵٫۱۸ میلیارد دلار رسیده است. با‌این‌حال، ادوبی باتوجه‌به انتظارات تحلیلگران و سرمایه‌گذاران ضعیف‌تر عمل کرد.

فروش واحد رسانه‌ی دیجیتال ادوبی با ۱۲ درصد افزایش به ۳٫۸۲ میلیارد دلار و فروش بخش نرم‌افزارهای بازاریابی با ۱۰ درصد افزایش به ۱٫۲۹ میلیارد دلار رسید.

مدیران ادوبی اعلام کردند که این شرکت در‌حال‌حاضر شروع به کسب درآمد از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی کرده است و قصد دارد تلاش‌های خود را در نیمه‌ی دوم سال نیز افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات