فروش «بی‌رمق» آیفون ۱۵ باعث شیرجه ۳ درصدی سهام اپل شد

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
مطالعه 1 دقیقه
تیم کوک در حال تفکر
ادعای یکی از مؤسسه‌های مالی درباره‌ی آیفون باعث شد ارزش سهام اپل به‌طور ناگهانی ۳ درصد افت کند.
تبلیغات

مؤسسه‌ی مالی بین‌المللی بارکلیز هدف‌گذاری ارزش هر سهم اپل را از ۱۶۱ به ۱۶۰ دلار کاهش داد و همین کار باعث شد ارزش سهام غول آمریکایی بیش‌ از ۳ درصد افت کند. چنین افتی برای شرکتی در ابعاد اپل بسیار چشمگیر است.

تیم لانگ، تحلیلگر بارکلیز، می‌گوید فروش «بی‌رمق» آیفون ۱۵ خصوصاً در بازار چین باعث می‌شود که او و همکارانش پیش‌بینی مشابهی برای فروش آیفون ۱۶ کنند. لانگ انتظار دارد که این روند فروش در سایر محصولات اپل نیز دیده شود.

تحلیلگران مؤسسه‌های مالی مدت‌ها است که درباره‌ی افت فروش محصولات اپل هشدار می‌دهند. بارکلیز در گزارش جدیدش می‌گوید رشدنکردن فروش گوشی آیفون درکنار افزایش‌نیافتن فروش مک بوک و تبلت اپل و اپل واچ عوامل تأثیرگذار بر تصمیم جدید این مؤسسه بوده‌اند.

در سال ۲۰۲۳، اپل دوران دشواری را سپری کرد. نه‌تنها گزارش‌های اولیه به افت خرید گوشی آیفون اشاره می‌کردند؛ بلکه موضع‌گیری ادعاییِ دولت چین علیه آیفون باعث شد تا سهام اپل به‌یک‌باره افت کند. البته دولت چین ادعای موضع‌گیری علیه آیفون را رد کرده است.

تیم لانگ انتظار دارد که سرعت رشد کسب‌و‌کار سودآور خدمات نرم‌افزاری اپل کاهش یابد. بخش زیادی از این افت، به قوانین جدید در اروپا و آمریکا ارتباط خواهد داشت؛ قوانینی که قرار است اکوسیستم درهم‌تنیده‌ی اپل را به‌روی رقبا باز کنند.

در‌حال‌حاضر، حاشیه‌ی سود کسب‌و‌کار خدمات اپل تقریباً دو برابر حاشیه‌ی سودی است که این شرکت از محصولات سخت‌افزاری کسب می‌کند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در گزارش مالی قبلی این شرکت گفته بود که رشد کسب‌و‌کار خدمات «فراتر از انتظار» بوده است. بارکلیز معتقد است که رشد این کسب‌و‌کار در بلندمدت ادامه‌دار نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات