آثار افت فروش آیفون؟ سوددهی TSMC به کمترین حد در ۵ سال اخیر رسید

جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
TSMC
سودآوری TSMC در سه ماهه‌ی سوم امسال، حدود ۲۵ درصد از سال قبل کمتر بود. گفته می‌شود علت آن، افت فروش گوشی‌های آیفون است.
تبلیغات

شرکت تایوانی TSMC بزرگترین کارخانه‌ی تراشه‌سازی در جهان است که برای برند‌هایی همچون اپل، انویدیا، کوالکام و مدیاتک پردازنده تولید می‌کند. TSMC معمولاً روند روبه‌رشدی دارد، اما ظاهراً در فصل اخیر با افت سوددهی مواجه شده است.

TSMC اعلام کرد که در سه‌ ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳، ۶٫۶۹ میلیارد دلار سود خالص داشته است که کاهش ۲۴٫۸۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته و بزرگ‌ترین افت سالیانه در طی پنج سال گذشته محسوب می‌شود.

درآمد تی‌اس‌ام‌سی در بازه‌ی زمانی یادشده به ۱۷٫۲۸ میلیارد دلار کاهش یافت که نسبت‌به سال قبل، ۱۰٫۸۴ درصد کمتر است. گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی آن، کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان برای خرید گوشی آیفون بوده است.

پردازنده‌ی سفارشی اپل در کاهش سودآوری TSMC بی‌تأثیر نبود

CNBC گزارش کرده است که در طول سه ماهه‌ی دوم، TSMC برای اولین بار در چهار سال گذشته، روند کاهش سود را تجربه کرد. این روند از زمان کاهش شیوع بیماری کرونا آغاز شده است. با این حال، تحلیلگران معتقدند که تولیدکنندگان گوشی و دستگاه‌های دیگر آماده‌اند تا موجودی تراشه‌های خود را مجدداً افزایش دهند؛ اتفاقی که منجر به احیای بازار خواهد شد.

معامله‌ی اخیر اپل با تراشه‌ساز تایوانی برای تولید پردازنده‌ سه نانومتری A17 Pro هم در کاهش سودآوری سه ماهه‌ی اخیر TSMC بی‌تأثیر نبوده است.

وقتی شرکتی تراشه‌ی طراحی‌شده‌ی خود را برای تولید انبوه در اختیار تولیدکننده‌ای قرار می‌دهد، مسئول هزینه‌های تمامی تراشه‌های تولید شده، حتی تراشه‌های معیوب نیز خواهد بود؛ اما امسال، TSMC پذیرفت که ضررهای ناشی از تراشه‌های معیوبی را که بر اساس طراحی اپل تولید شده‌اند، برعهده بگیرد. بنابراین کوپرتینویی‌ها چندین میلیون دلار از این راه صرفه‌جویی کردند.

TSMC در بیانیه‌ی خود اعلام کرد: «ما انتظار داریم کسب‌و‌کارمان را در سه ماهه‌ی پایانی سال، با توسعه‌ی فناوری سه نانومتری و تقاضای مشتریان برای تنظیم موجودی تراشه‌هایشان بهبود دهیم.»

تراشه‌ساز تایوانی در سال آینده از فناوری سه نانومتری نسل دوم خود موسوم به N3E برای تولید تراشه‌های پیشرفته‌‌تر استفاده خواهد کرد. امسال اپل تمام ظرفیت تولید TSMC در لیتوگرافی N3B را رزرو کرد.

اطلاع از اینکه کاهش بهره‌وری خط تولید، TSMC را متضرر می‌کند، بدون شک به اپل کمک کرد تا تصمیم خود را بگیرد. در حال حاضر، فقط گوشی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو مکس از تراشه‌های سه نانومتری استفاده می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات