گزارش مالی گوگل: افت سوددهی با وجود کسب درآمد بیشتر

جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گوگل / Google روی صورت یک پسر در محیط تاریک
گوگل می‌گوید در سال گذشته‌ی میلادی ۱۰ درصد درآمد بیشتر کسب کرد اما سوددهی این شرکت ۲۱ درصد کاهش یافت.
تبلیغات

سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت (مالک گوگل)، جدیدترین کنفرانس مالی این شرکت را با تأکید روی محبوبیت سرویس‌های ابری، یوتیوب و گوشی‌های سری پیکسل آغاز کرد، اما آمار فروش نشان می‌دهد آلفابت برای رشدِ بیشتر با مشکل مواجه شده است.

درآمد آلفابت در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۲ (سه‌ماهه‌ی پر اهمیت برای بسیاری از شرکت‌ها خصوصاً فعالان بازار تبلیغات آنلاین) عملاً تغییری نسبت‌به فصل تعطیلات ۲۰۲۱ تجربه نکرد. در همین بازه‌ی زمانی حاشیه‌ی سود آلفابت کاهش یافت؛ این یعنی غول آمریکایی صنعت فناوری با وجود هزینه‌کرد مشابه با سال قبل، سود کمتری به جیب زد.

سرعت رشد آلفابت در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرد. رکورد درآمدهای این شرکت در سال ۲۰۲۱ شکسته شد و آلفابت توانست برای چند فصل متوالی سود رکوردشکن کسب کند، با این‌حال در سال ۲۰۲۲ اوضاع تغییر کرد. در یک سال اخیر سرعت رشد درآمد آلفابت کاهش یافته و این شرکت سود کمتری کسب کرده است.

آلفابت می‌گوید سال گذشته‌ی میلادی تقریبا ۲۸۳ میلیارد دلار درآمد به جیب زد که نشان‌دهنده‌ی رشد ۱۰ درصدی نسبت‌به سال ۲۰۲۱ است. با این‌حال درآمد ۲۵۷٫۶ درصدی سال ۲۰۲۱ بیانگر رشد ۴۱ درصدی بود؛ این یعنی نرخ رشد درآمد آلفابت بیش از دو برابر کاهش یافته است.

آلفابت در سال ۲۰۲۱ موفق شده بود ۷۶ میلیارد دلار سود کسب کند، با این‌حال این عدد در سال ۲۰۲۲ به تقریبا ۶۰ میلیارد دلار کاهش یافت که نشان‌دهنده‌ی افت سالانه‌ی حدوداً ۲۱ درصد است.

اگر بازه‌ی فعالیت‌های گوگل را صرفاً به فصل چهارم ۲۰۲۲ محدود کنیم، وضعیت بدتر می‌شود. این شرکت در بازه‌ی زمانی موردبحث ۷۶ میلیارد دلار درآمد داشت که نشان‌دهنده‌‌ی رشد یک درصدی نسبت‌به فصل چهارم ۲۰۲۱ است. در همین بازه‌ی زمانی سود گوگل از ۲۰٫۶ میلیارد دلار (در سال ۲۰۲۱) به ۱۳٫۶ میلیارد دلار رسید. گوگل در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۲ حاشیه‌ی سود ناخالص ۲۴ درصد ثبت کرد.

آمار فروش شماری از کسب‌و‌کارهای درآمدزای گوگل در یک سال اخیر افت کرده است. درآمد واحد تبلیغات بیش از دو میلیارد دلار کاهش یافته و واحد خدمات گوگل (شامل اندروید و کروم و سخت‌افزار و گوگل مپس و گوگل پلی و موتور جست‌و‌جو و یوتیوب) ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد کمتر نسبت‌به فصل چهارم ۲۰۲۱ کسب کرده است. گوگل می‌گوید در سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۲۲ هزینه‌های تحقیق‌و‌توسعه را ۱٫۵ میلیارد دلار افزایش داد.

گوگل آمار دقیق درآمد واحد ابری، مشترکین یوتیوب و فروش گوشی‌های سری پیکسل را اعلام نکرد، اما گفت ۴۸۰ میلیون دلار ضرر در واحد ابری ثبت شده است. ضرر این کسب‌و‌کار در فصل پایانی ۲۰۲۱ به ۸۹۰ میلیون دلار رسیده بود. درآمد تبلیغاتی یوتیوب حدودا ۶۷۰ میلیون دلار کاهش یافت، آن هم در شرایطی که قیمت پلن خانوادگی سرویس یوتیوب پریمیوم در سال گذشته رشد کرد.

سوندار پیچای در جلسه‌ی مالی که با حضور سهام‌داران برگزار شد، گفت تعداد مشترکین سرویس‌های یوتیوب پریمیوم و یوتیوب موزیک به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسیده است. این عدد در اواخر سال ۲۰۲۲ نیز اعلام شده بود.

مدیر ارشد مالی گوگل در جلسه‌ی قبلی که به فصل سوم ۲۰۲۲ ارتباط داشت، گفت اقدامات این شرکت برای کاهش سرعت استخدام نیروهای جدید، در سال ۲۰۲۳ بیشتر می‌شود. گوگل چند هفته قبل گفت ۱۲٬۰۰۰ نفر از نیروهایش را اخراج می‌کند. با وجود اخراج نیروها، همچنان آمار کارکنان آلفابت بیشتر از فصل گذشته است. این شرکت هم‌اکنون ۱۹۰٬۲۳۴ نیروی کار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات