با وجود تشدید رقابت در بازار خودرو برقی، سود خالص تسلا برای سومین سال متوالی رشد کرد

پنج‌شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
خودرو تسلا مدل وای Tesla Model Y با سرعت بالا در جاده رنگ آبی
تسلا در جدیدترین گزارش مالی که به فصل چهارم ۲۰۲۲ ارتباط دارد، از رشد ۵۹ درصدی سود خالص خبر می‌دهد.
تبلیغات

همزمان با افت تقاضا، کاهش محسوس قیمت و حواشی پیرامون ایلان ماسک و توییتر، تسلا گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۲ را منتشر کرد. خودروساز بزرگ آمریکایی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی ۲۴٫۳ میلیارد دلار درآمد به جیب زد که ۳٫۷ میلیارد دلار از آن، سود خالص بود. سود خالص تسلا با رشد از ۲٫۸ میلیارد دلار، به‌میزان ۵۹ درصد نسبت‌به فصل چهارم ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است.

این سومین سال متوالی است که سودآوری تسلا افزایش پیدا می‌کند. این شرکت سال گذشته مجموعا ۱۴٫۱ میلیارد دلار سود خالص به جیب زد، درحالی‌که سود در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۵٫۵ میلیارد دلار و ۷۲۱ میلیون دلار بود.

تسلا می‌گوید در فصل پایانی سال ۲۰۲۲ توانست ۴۰۵٬۲۷۸ خودرو به مشتریانش در سراسر دنیا تحویل دهد. در ۱۲ ماه اخیر، ۱٫۳ میلیون خودروی تسلا از خط تولید خارج شدند. خودروساز تحت مدیریت ایلان ماسک در تلاش بود تعداد خودروهای تولیدشده را ۵۰ درصد افزایش دهد، اما در نهایت به این هدف دست پیدا نکرد.

با عرضه ۱٫۳ میلیون خودرو، رشد ۵۰ درصدی حجم تولید تسلا محقق نشد
با عرضه ۱٫۳ میلیون خودرو، رشد ۵۰ درصدی حجم تولید تسلا محقق نشد
مطالعه '2

فصل چهارم ۲۰۲۲ شامل چالش‌هایی منحصربه‌فرد بود. در این بازه‌ی زمانی تقاضا برای خودروهای تسلا پایین آمد و نبود خودروی جدید در لاین‌آپ این شرکت به‌شدت احساس شد. همزمان رقبای تسلا فعالیت در بازار خودروی الکتریکی را با جدیت بیشتری پیگیری کردند. خرید توییتر توسط ایلان ماسک باعث شد ارزش سهام تسلا افت شدیدی تجربه کند و در عرض تنها یک سال ۶۵ درصد از ارزش بازار تسلا از دست رفت.

به گزارش ورج، با پایین آمدن ارزش سهام تسلا، ایلان ماسک بخش قابل‌توجهی از ثروت خود را از دست داد تا دیگر ثروتمندترین فرد دنیا نباشد. ماسک اولین فرد در دنیا است که ۲۰۰ میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را از دست می‌دهد.

قیمت خودروهای تسلا به‌شدت افت کرد
قیمت خودروهای تسلا به‌شدت افت کرد
مطالعه '2

در آستانه‌ی انتشار گزارش مالی تسلا، تحلیلگران گفتند عملکرد این شرکت در فصل چهارم ۲۰۲۲ اهمیت فوق‌العاده زیادی برای آینده‌ی ماسک و شرکت تحت مدیریتش دارد.

تحلیلگر ارشد مؤسسه‌ی Wedbush Securities می‌گوید: «پس از رشد بی‌سابقه‌ی بازار خودروهای برقی در چند سال اخیر که اساسا به دست ایلان ماسک انجام شد، اکنون تسلا با شرایطی تاریک‌تر در سال ۲۰۲۳ دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و رقابت در تمامی حوزه‌ها به بالاترین حد رسیده است.» به گفته‌ی این تحلیلگر، ایلان ماسک شهرت سابق را در بین سهام‌داران تسلا ندارد. ادامه‌ی وضعیت فعلی ممکن است در نهایت به محبوبیت تسلا در بین مشتریان ضربه بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات