با عرضه ۱٫۳ میلیون خودرو، رشد ۵۰ درصدی حجم تولید تسلا محقق نشد

سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
خودرو تسلا Tesla مدل S از نمای جلو قرمز
تسلا برای افزایش ۵۰ درصدی حجم تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرده بود، اما در نهایت به این هدف دست پیدا نکرد.
تبلیغات

تسلا می‌گوید در سال ۲۰۲۲ توانسته است ۱٫۳ میلیون خودرو به دست مشتریانش در سراسر دنیا برساند. این شرکت قبل از فرا رسیدن ۲۰۲۲ برای افزایش ۵۰ درصدی حجم تولید خودرو برنامه‌ریزی کرده بود، اما در نهایت نتوانست این هدف را محقق کند. تسلا برای رشد ۵۰ درصدی، می‌بایست ۱٫۴ میلیون خودرو عرضه می‌کرد. این موضوع نشان می‌دهد مشکلات حمل‌و‌نقل و لجستیک همچنان برای تسلا دردسرساز است.

بر اساس گزارش ورج، تسلا صرفا در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ موفق شد ۴۰۵٬۲۷۸ خودرو به مشتریان تحویل دهد. این آمار شامل ۱۷٬۱۴۷ خودروی مدل S و مدل X و ۳۸۸٬۱۳۱ خودروی مدل ۳ و مدل Y می‌شود. تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی کرده بودند شمار خودروهای تسلا در فصل چهارم ۲۰۲۲ به ۴۱۵٬۰۰۰ دستگاه برسد.

تسلا در سال گذشته‌ی میلادی مجموعاً ۶۶٬۷۰۵ خودروی مدل S و مدل X و ۱٬۲۴۷٬۱۴۶ خودروی مدل ۳ و مدل Y روانه‌ی بازار کرد. تحلیلگران امیدوار بودند مجموع خودروهای تولیدشده‌ی تسلا در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۸ میلیون دستگاه برسد.

تسلا در یک سال اخیر با مشکلات متعددی دست‌و‌پنجه نرم کرد که بسیاری از آن‌ها هیچ ارتباطی به خرید توییتر توسط ایلان ماسک نداشتند. تسلا با وجود دست نیافتن به رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو، در فصل چهارم ۲۰۲۲ رکورد جدیدی برای تعداد خودروهای تولیدشده ثبت کرد.

تسلا در سال‌های گذشته حاکم بی‌چون‌وچرای بازار خودروهای برقی بود، اما اکنون با افزایش رقابت از سوی شرکت‌های دیگر، از روزهای درخشانش فاصله گرفته است. ایلان ماسک برای خرید توییتر بخش قابل توجهی از سهام تسلا را فروخت. در نتیجه‌ی این اتفاق، ارزش سهام تسلا پایین آمد. از طرفی، واکنش سهام‌داران به ماجرای ماسک و توییتر مثبت نبود و در نهایت سهام تسلا بیش از پیش افت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تسلا در عرض تنها یک سال ۶۵ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است.

افت سهام تسلا باعث شد ایلان ماسک ثروت زیادی از دست بدهد. ماسک که دیگر لقب ثروتمندترین فرد دنیا را یدک نمی‌کشد، نخستین فرد دنیا است که ۲۰۰ میلیارد دلار ضرر می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات