ایلان ماسک خطاب به هیئت‌منصفه دادگاه: برای سهام‌داران خرد اهمیت زیادی قائلم

شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لبخند ایلان ماسک خوشحال در کت شلوار مشکی
ایلان ماسک در سومین جلسه‌ی دادگاه توییت خبرساز سال ۲۰۱۸ از اهمیتی که برای سهام‌داران خرد قائل است سخن گفت.
تبلیغات

ایلان ماسک برای مدت‌زمانی کوتاه در سومین روز از دادگاه توییت خبرساز Funding Secured که با محوریت تأمین بودجه‌ی خصوصی‌سازی تسلا منتشر شد، حضور پیدا کرد. این دادگاه که در سان فرانسیسکو برگزار می‌شود،‌ احتمالا سه هفته طول خواهد کشید.

وکیل شاکیان پرونده سؤالاتی از ماسک درمورد توییت‌هایش پرسید. به ادعای شاکیان، توییت‌های سال ۲۰۱۸ ایلان ماسک و به‌خصوص Funding Secured باعث شده است آن‌ها میلیون‌ها دلار ضرر کنند. گروهی از سهام‌داران تسلا از ایلان ماسک شکایت کرده‌اند.

هنوز در هیچ بخشی از جلسه‌ی دادگاه سؤال مستقیم درباره‌ی توییت Funding Secured از ایلان ماسک پرسیده نشده است. به‌دلیل فرا رسیدن تعطیلات آخر هفته در آمریکا، جلسه‌ی بعدی دادگاه تا روز دوشنبه برگزار نخواهد شد.

به گزارش ورج، وکیل شاکیان پرونده‌ می‌گوید افراد مختلفی از ایلان ماسک درخواست کرده‌اند که دست از توییت نوشتن بردارد. در بین این افراد نام آنتونیو گراسیاس، عضو سابق هیئت‌مدیره‌ی تسلا و ران بارون و سم تایلر، سهام‌داران خودروساز آمریکایی، دیده می‌شود.

وقتی از ماسک پرسیده شد که به توصیه‌ی مشاورانش اهمیت داده یا نه، او در جواب گفت: «فکر کنم که به توییت نوشتن ادامه دادم.»

وکیل شاکیان در تلاش است ایلان ماسک را به‌عنوان فردی جلوه دهد که بدون توجه به تبعات کارهایش، توییت می‌نویسد و هیچ توجهی به توصیه‌ی مشاورانش نمی‌کند.

در جلسه‌ی دادگاه از ایلان ماسک خواسته شد رابطه‌ی بین توییت‌هایش و سهام‌داران خرد را توضیح دهد. او گفت: «اهمیت بسیار زیادی برای سهام‌داران خرد قائلم. آن‌ها وفادارترین و مصمم‌ترین سهام‌داران ما هستند.» به احتمال زیاد همین جمله در ادامه‌ی جلسات دادگاه به ماسک یادآوری خواهد شد؛ چون به ادعای وکیل، چندین سهام‌دار خرد به دلیل توییت‌های ایلان ماسک ضرر مالی کرده‌اند.

بر اساس آنچه بلومبرگ می‌نویسد، ایلان ماسک در گفت‌و‌گو با هیئت‌منصفه‌ی دادگاه تلاش کرد اثرگذاری توییت‌هایش بر سهام تسلا را زیر سؤال ببرد. گفته می‌شود توییت‌های ماسک در سال ۲۰۱۸، در بازه‌ای ۱۰ روزه ۱۴ میلیارد دلار از ارزش بازار تسلا را از بین برده است.

ایلان ماسک به هیئت‌منصفه گفت: «سخت است بخواهیم قیمت سهام را به آن توییت نسبت دهیم. صرفِ توییت‌نوشتن من درمورد موضوعی به‌خصوص، به معنی باور آن توسط مردم یا اقدام در راستای گفته‌های من نیست.»

ماسک گفت ۲۰۱۸ سال بسیار دردناک و سختی بود: «برای عملی کردن کارها در کارخانه می‌خوابیدم. رنجی که در بازه‌ی بین ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ برای تبدیل کردن تسلا به شرکتی موفق تحمل کردیم، برای من و خیلی‌های دیگر طاقت‌فرسا بود.»

در ادامه از ماسک درباره‌ی فروش استقراضی (Short Selling) و افراد فعال در این حوزه سؤال پرسیده شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهام‌داران علاقه‌ی بسیار زیادی به فروش استقراضی سهام تسلا دارند و ماسک پیش‌تر به‌طور عمومی علیه کسانی که روی شکست تسلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، موضع گرفته است.

منظور از پوزیشن شورت، فروش سهام با نیت بازخرید آن با قیمتی پایین‌تر است. کسی که روی سهام یک شرکت پوزیشن شورت می‌بندد، پیش‌بینی کرده که ارزش سهام آن شرکت در گذر زمان افت کند.

ایلان ماسک می‌گوید که به عقیده‌ی او باید فروش استقراضی ممنوع شود. به گفته‌ی ماسک، فروش استقراضی راهکار برای سودجویان وال‌استریت است تا پول سهام‌داران کوچک را به سرقت ببرند.

سومین روز دادگاه ایلان ماسک تا حد زیادی به سخنان گوهان سوبرمانیان، استاد دانشکده‌ی بازرگانی در دانشگاه هاروارد و شاهد متخصص برای شاکیان، اختصاص داشت. او گفت توییت ایلان ماسک با محوریت خصوصی‌سازی تسلا بسیار غیرمعمول و بی‌سابقه بود.

در جلسه‌ی دادگاه به سومین شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک یعنی توییتر اشاره‌ای نشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات