کلاس درس ادبیات و بازی با کلمات حقوقی در اولین جلسه دادگاه جدید ایلان ماسک

پنج‌شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
رقص ایلان ماسک Elon Musk با کت شلوار در کنار خودرو تسلا مشکی
وکیل ایلان ماسک در اولین جلسه از دادگاه مهم سان‌فرانسیسکو تلاش کرد تا معنای یکی از توییت‌های پنج سال پیش ماسک را رد کند.
تبلیغات

وکیل ایلان ماسک امروز در‌برابر هیئت‌منصفه‌ی دادگاه سان‌فرانسیسکو حاضر شد تا از او در‌برابر شکایت گروهی سهام‌داران تسلا دفاع کند. این دادگاه که انتظار می‌رود سه هفته طول بکشد، بر یکی از توییت‌های سال ۲۰۱۸ ایلان ماسک متمرکز است که در آن از تأمین‌شدن منابع مالی لازم برای خصوصی‌سازی تسلا خبر داده شده بود.

شاکیان پرونده می‌گویند توییت‌هایی که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ با محوریت خصوصی‌سازی تسلا منتشر کرده، باعث شده است که آنان میلیون‌ها دلار ضرر کنند. نیکلاس پوریت، وکیل سهام‌داران تسلا، با اشاره به شاکی اصلی پرونده گفت: «دروغ‌های ایلان ماسک باعث شد تا مردم عادی نظیر گلِن لیتل‌تون میلیون‌ها دلار ضرر کنند.» پوریت می‌گوید برای فعالیت عادی و منصفانه‌ی بازارها باید ایلان ماسک و شرکتش (تسلا) مسئولیت اشتباه را بپذیرند.

وکیل شاکیان پرونده می‌گوید ایلان ماسک برنامه‌ای برای خصوصی‌سازی تسلا نداشت و این موضوع در تحقیقات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تأیید شده است. پوریت می‌گوید توییت Funding Secured ایلان ماسک که در آن از تأمین‌شدن منابع مالی خبر داده بود، بدون اطلاع قبلی به هیئت‌مدیره‌ی تسلا منتشر شد.

وکیل ایلان ماسک با هیچ‌یک از این ادعاها موافقت نکرد. الکس اسپیرو استدلال کرد که ایلان ماسک واقعاً به‌دنبال خصوصی‌سازی تسلا بود و منابع مالی لازم قرار نبود مشکل‌ساز شود تا اینکه سرمایه‌گذاران عربستانی از مواضع اولیه‌ی خود عقب‌نشینی کردند. اسپیرو می‌گوید ایلان ماسک هنگام نوشتن توییت ۲۰۱۸ خود، از کلمات مناسبی استفاده نکرد.

وکیل ایلان ماسک می‌گوید: «توییت‌های یادشده نتیجه‌ی اندیشه‌هایی غیررسمی و نامنسجم بودند. می‌خواهم بار‌دیگر این را بگویم که آن توییت‌ها و به‌طور‌دقیق‌تر کلماتی مثل Secured و Confirmed و Only از‌لحاظ تخصصی دقت کافی نداشتند.»

الکس اسپیرو در نطق آغازین خود به دفعات تلاش کرد با معانی کلمات بازی کند تا هیئت‌منصفه متقاعد شود که ایلان ماسک گناهکار نیست. اسپیرو می‌گوید عبارت Funding Secured حاوی کلماتی است که انتخابشان اشتباه بود و هیچ تأثیری روی واکنش بازار به سهام تسلا نگذاشت. اسپیرو حتی تلاش کرد معنای دقیق Funding Secured را رد کند.

اسپیرو گفت: «حتی مشخص نیست که عبارت Funding Secured در توییت ایلان ماسک چه معنایی دارد.» او در‌ادامه اضافه کرد که پست‌های توییتر نمی‌توانند بازار را متحول کنند: «مدیران عاملی که می‌توانند آنچه در ذهنشان است عملی کنند، همان عوامل تغییردهنده‌ی وضعیت بازار هستند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که همان توییت ایلان ماسک باعث شد ارزش بازار تسلا در بازه‌ی زمانی ۱۰ روزه حدودا ۱۴ میلیارد دلار تغییر کند. در‌ادامه‌ی جلسه‌ی دادگاه، گلن لیتل‌تونِ ۷۱ ساله در‌برابر هیئت‌منصفه سخن گفت. او اعلام کرد که پس از انتشار توییت‌های ایلان ماسک، تمامی سهام خود را در تسلا فروخته است.

لیتل‌تون با اشاره به توییت معروف Funding Secured گفت: «آن همان توییتی است که همه‌چیز را شروع کرد. در آن زمان، بسیار متعجب شدم؛ چون خصوصی‌سازی تسلا تمامی پوزیشن‌های من را در بازار سهام در خطر قرار می‌داد.» لیتل‌تون می‌گوید عبارت Funding Secured مهم‌ترین بخش توییت ایلان ماسک بود؛ چون همان عبارت خصوصی‌شدن تسلا را قطعی‌تر می‌کرد و از نگاه من، همه‌چیز به‌طورکامل قطعی بود.

گلن لیتل‌تون، مالک چند خودرو تسلا، می‌گوید همچنان به این برند و اهدافش اعتقاد دارد؛ اما با هدف دریافت غرامت از ایلان ماسک شکایت کرده است. اگر هیئت‌منصفه طرف شاکیان پرونده را بگیرد، قطعاً ایلان ماسک و تسلا میلیاردها دلار جریمه خواهند شد. لیتل‌تون می‌گوید: «امیدوارم ضررهایی که به‌دلیل آن توییت به ما وارد شد، جبران شود.»

دادگاه ماسک تا سه هفته طول خواهد کشید. طرفین پرونده ممکن است در هر زمانی در این بازه‌ی سه‌هفته‌ای به توافق دست یابند. اگر ماسک با شاکیان پرونده توافق نکند و کار به رأی نهایی هیئت‌منصفه برسد، احتمالاً شاکیان پرونده تا چند سال بعد هیچ غرامتی دریافت نخواهند کرد. چه کسی می‌داند که ایلان ماسک تا آن زمان کجا خواهد بود؛ شاید مریخ؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات