خرید بزرگ بعدی مایکروسافت، احتمالاً نتفلیکس است

چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
نتفلیکس مایکروسافت
ظاهراً نتفلیکس به‌عنوان گزینه‌ی بعدی در فهرست خریدهای مایکروسافت قرار دارد.
تبلیغات

ساتیا نادلا، همچنان به‌دنبال خرید شرکت‌های محبوب است. مدیرعامل مایکروسافت اخیرا روی خرید کسب‌وکارهای مختلف تمرکز کرده و احتمالاً نتفلیکس یکی از گزینه‌های جدیدی خواهد بود که سال ۲۰۲۳ به فهرست خرید غول فناوری اهل ردموند اضافه خواهد شد.

نادلا از سال ۲۰۱۴، سکان هدایت مایکروسافت را برعهده گرفت و از آن زمان خریدهای گران‌قیمتی را انجام داده است. به‌عنوان مثال او با پرداخت ۲٫۵ میلیارد دلار، شرکت سازنده‌ی بازی محبوب Minecraft را به‌تصاحب درآورد. مایکروسافت مدتی بعد لینکدین را با قیمت ۲۶ میلیارد دلار خریداری کرد و پس از آن شاهد خرید شرکت توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار تشخیص گفتار هوش‌مصنوعی Nuance بودیم که با پرداخت ۲۰ میلیارد دلار به زیر چتر غول فناوری ردموندی درآمد. البته شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خرید اخیر سازنده‌ی ویندوز، شرکت بازی‌سازی اکتیویژن بلیزارد باشد که قرارداد آن ۶۹ میلیارد دلار است.

به‌نوشته‌ی رویترز، مایکروسافت درحال‌حاضر تلاش می‌کند حق خرید خالق Call of Duty را به‌دست آورد. ماجرا از این قرار است که نهادهای نظارتی و سازمان‌های ضدانحصار درحال بررسی نگرانی‌های مرتبط با تسلط شرکت مذکور بر بازار هستند. بااین‌حال، حتی اگر نادلا به‌دلایل رقابتی نتواند اکتیویژن بلیزارد را به تصاحب شرکت متبوعش درآورد، خرید پلتفرم نتفلیکس ازنظر استراتژیک، منطقی خواهد بود.

نتفلیکس شرکت مایکروسافت را به‌عنوان شریک تبلیغاتی خود برای سرویس اشتراک جدید با پشتیبانی از تبلیغات انتخاب کرد. برد اسمیت، رئیس مایکروسافت نیز در هیئت‌مدیره‌ی نتفلیکس حضور دارد. بخشی از منطق این معامله این است که غول فناوری اهل ردموند قصد دارد سرویس پخش بازی ویدیویی روی دستگاه‌های مختلف را دراختیار کاربران خود قرار دهد.

نتفلیکس برنامه‌های بزرگی در زمینه‌ی بازی دارد. این شرکت درسال ۲۰۲۲ به رهبری رید هستینگر، توسعه‌دهنده‌ی اسپری فاکس، ششمین استودیوی داخلی خود را خریداری کرد. تبدیل‌شدن به بخشی از امپراطوری بزرگ مایکروسافت، این جاه‌طلبی‌ها را افزایش می‌دهد و ازطرفی درک مجموعه‌ای با سرویس‌های پخش تلویزیونی و بازی درکنار هم، کار سختی نیست.

ارزش بازار مایکروسافت (۱٫۸ تریلیون دلار) تا اوایل دسامبر، ۱۳ برابر نتفلیکس است. گفته می‌شود با درنظر گرفتن ۳۰ درصد حق بیمه، ارزش نتفلیکس نزدیک به ۱۹۰ میلیارد دلار است.

نرخ تغییر ارزش مایکروسافت و نتفلیکس

نادلا قبلاً از منطق خرید پشت‌سرهم شرکت‌های دیگر خودداری می‌کرد، اما او تمایل خود را برای خریدهای جسورانه نشان داده است. براین‌اساس، می‌توان با اطمینان اعلام کرد مایکروسافت هدف خود را خرید نتفلیکس قرار خواهد داد.

کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده در هشتم دسامبر شکایتی درمورد خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد علیه مایکروسافت مطرح کرد و گفت این ترکیب به مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند زیرا درمقابل رقبای کنسول‌های بازی ایکس‌باکس و سرویس‌های گیمینگ ابری، برتری ناعادلانه‌ای به شرکت نرم‌افزاری خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات