هکرها ۵۴۰ میلیون‌ دلار از طریق پل بلاک چین RenBridge پولشویی کرده‌اند

پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارش‌ها، هکرها و کلاه‌برداران سایبری از پل بلاک چین RenBridge برای پولشویی ۵۴۰ میلیون‌ دلار رمزارز سرقتی استفاده کرده‌اند.
تبلیغات

گروه تحلیل بلاک چین Elliptic می‌گوید، هکرها، کلاه‌برداران و سارقان سایبری از سال ۲۰۲۰ حداقل ۵۴۰ میلیون دلار رمزارز را ازطریق پل بلاک چین RenBridge پول‌شویی کرده‌اند. محققان در گزارش خود از RenBridge به‌عنوان نمونه‌ای خطرناک از شبکه‌های بلاک چین یاد کرده‌اند.

RenBridge به‌عنوان روشی برای تبدیل آسان ارزهای دیجیتال مثل زی‌کش (ZEC) و بیت کوین (BTC) به شبکه‌ی اتریوم (ETH) و سپس به سایر بلاک چین‌ها ارائه شده‌ است. گزارش ورج اشاره می‌کند، پل‌های بلاک چین به‌عنوان تسهیل‌کننده‌ی کلیدی پولشویی ظاهر شده‌اند که به افراد اجازه می‌دهند با اجتناب از مقررات، پول‌های مجازی را به‌راحتی بین شبکه‌های موردنظر خود جابه‌جا کنند. این مورد شامل درآمد حاصل از عملیات باج‌افزار و سرقت از بلاک‌ چین‌های دیگر می‌شود.

رمزارزها، آن‌طور که برخی انتظار دارند، به‌طور کامل غیرقابل ردیابی نیستند، اما همچنان می‌توان منابع مالی را با سرویس‌های خاص، به‌ویژه خدمات غیرمتمرکز مثل Elliptic پنهان کرد. اکنون سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ی مقررات توجه بیشتری روی این موضوع دارند. اوایل هفته‌ی جاری، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، پلتفرم Tornado Cash که یک میکسر غیرمتمرکز برای پنهان‌کردن منابع رمزنگاری است را تحریم کرد. این سازمان در ماه می نیز طی اقدامی مشابه، میکسر Blender.io را تحریم کرد. در هر دو مورد اشاره شده، دولت ادعا دارد که هکرهای کره‌ی شمالی از این سرویس‌ها استفاده کرده‌اند.

گزارش Elliptic همچنین نشان می‌دهد که RenBridge برای پول‌شویی رمزارزهای سرقت‌شده از شبکه‌ی Liquid ژاپن که به کره‌ی شمالی نسبت داده شده، مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه‌براین گفته می‌شود این پل بلاک چین در میان عملیات‌های باج‌افزاری مرتبط با روسیه نیز محبوبیت خاصی دارد و ۱۵۴ میلیون دلار رمزارز سرقتی با باج‌افزارها، ازطریق این سرویس پولشویی شده‌اند.

امکان محدود کردن بسیاری خدمات دیجیتال با هدف جلوگیری از جرایم سایبری و همچنین مواردی مثل حریم‌خصوصی، وجود دارد؛ البته امورمالی غیرمتمرکز (DiFi) به‌طور ویژه‌ای مملو از دزدی و هک است و شناسایی نقاط بررسی وجوه در این شبکه‌ها برای تحلیل‌گران امنیتی و دولت‌ها مفید خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات