محدودیت عرضه PS5 و همه‌گیری کرونا، سود سالانه تخمینی سونی را ۱۶ درصد کاهش داد

یک‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سونی پیش‌بینی سود خود را به دلیل افت فروش بازی‌ها کاهش داده؛ اما هنوز به تخمین فروش ۱۸ میلیون کنسول PlayStation 5 امیدوار است.
تبلیغات

سونی با توجه به گزارش‌ها مالی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ میلادی، چشم‌انداز سود سالانه خود را کاهش داد و درباره‌ی فروش ضعیف‌تر فروش بازی‌های پلی‌استیشن هشدا داد. بنابر گزارش منتشرشده توسط رویترز، این پیش‌بینی در حالی صورت می‌گیرد که سونی اعلام کرد در سه‌ماهه اخیر فقط ۲٫۴ میلیون کنسول پلی‌استیشن 5 عرضه کرده است که نسبت‌ به فصل مشابه در سال گذشته فقط ۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

سونی در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) ۲٫۳ میلیون پلی‌استیشن عرضه کرده بود. علاوه‌براین، به‌طور کلی مجموع عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ تاکنون به رکورد ۲۱٫۷ میلیون عدد رسیده است.

درحالی‌که، فروش سخت‌افزار سال‌به‌سال اندکی رشد می‌کند؛ فروش نرم‌افزار به‌طرز وحشتناکی سقوط کرده است و تا ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سونی در جلسه با سرمایه‌گذاران علت رکود بازار بازی‌ها در سال جاری را کمبود عناوین بزرگ برای پلی‌استیشن درمقایسه‌با فرصت‌های سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) و درنتیجه کاهش چشم‌گیر مجموع مدت زمان بازی‌ کردن کاربران مطرح کرد.

ازسویی دیگر، کاربران فعال شبکه پلی‌استیشن با پشتیبانی ماهانه، ۳ درصد کاهش داشتند و به ۱۰۲ میلیون نفر رسیدند. سونی در اوایل سال جاری بازی‌های Gran Turismo 7 و Horizon Forbidden Wset را به‌طور انحصاری منتشر کرد؛ اما با انتشار هم‌زمان بازی Elden Ring در سراسر پلتفرم‌های مختلف، کانون توجه از کنسول سونی برداشته شد و معطوف به الدن رینگ شد.

رویترز می‌گوید که سونی اکنون سود تخمینی سالانه خود در سال جاری را تا ۱۶ درصد کاهش داده است، زیرا پیش‌بینی می‌کند در سه‌ماهه‌ی بعدی نیز شاهد افت فروش بازی‌ها در کنار هزینه‌های مربوط به خرید ۳٫۷ میلیارد دلاری استودیو Bungie باشد.

لوگو استودیو بانجی و سونی

فروش بازی‌های پلی‌استیشن آخرین نشانه از این است که صنعت بازی‌های ویدئویی بعد از یک جهش بزرگ در مراحل اولیه همه‌گیری کووید-۱۹ و قرنطینه‌های سراسری، سیر نزولی تدریجی به‌خود گرفته است. ازسویی، مایکروسافت رقم دقیق میزان فروش دستگاه XBox را هنوز اعلام نکرده؛ اما در سه‌ماهه‌ی اخیر شاهد کاهش ۱۱ درصدی درآمد مستقیم از سمت کنسول، در کنار افت ۶ درصدی درآمد از محتوای اختصاصی و سرویس‌های ایکس‌ باکس و کاهش ۷ درصدی دیگر نیز در مجموع درآمد بازی‌ها بوده است. درحالی‌که مایکروسافت سال مالی خوبی را البته به‌غیر از فروش ایکس‌ باکس، پشت‌سر گذاشته است، پیش‌بینی می‌کند که درآمد بازی‌ها و درآمد محتوا و خدمات ایکس‌ باکس همچنان در سه‌ماهه‌ی آینده سال مالی روند کاهشی خود را حفظ کنند.

سونی از قبل فروش ۱۸ میلیون عدد پلی‌استیشن را برای سال مالی ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) پیش‌بینی کرده؛ اما با وجود کاهش در آمارها، هنوز برآوردهای خود را اصلاح نکرده است. هیروکی توتوکی، مدیر ارشد مالی سونی، در کنفرانس با سرمایه‌گذاران گفت: «عرضه کافی نبوده و تقاضا نیز کاهش نیافته؛ مهم‌ترین کار ما این است که تقاضای بازار را برآورده کنیم.»

علت عدم بازبینی پیش‌بینی فروش سونی برای سال جاری را می‌توان امیدواری کنونی این شرکت برای بهبود شرایط عرضه و افزایش آن در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی در نظر گرفت، زیرا مدیران سونی معتقدند که اختلالات مربوط به زنجیره تأمین نسبت‌ به کمبود قطعات، تأثیر بیشتری بر عرضه‌ی PS5 می‌گذارد.

سونی باید عرضه‌ی کنسول PS5 را با سرعت بیشتری افزایش دهد تا بتواند به میزان تخمینی ۱۸ میلیون دستگاه برسد و براساس مدت زمان باقی‌مانده تا پایان سال مالی جاری، باید بتواند در هر سه‌ماهه‌ی باقی‌مانده به‌طور متوسط بیشتر از ۵ میلیون PS5 عرضه کند. این میزان افزایش سرعت در مقایسه‌ با سه‌ماهه‌ی اخیر، به‌گونه‌ای است که باید میزان فروش بیش‌ از دو برابر شود.

انتشار بازی‌های جدید به‌ویژه عرضه‌ی بازی God of War Ragnarök که قرار است در ۹ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی (۱۸ آبان ۱۴۰۱ شمسی) و نسخه‌ی ریمیک بازی Last of Us Part I در ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) نیز احتمالاً بتوانند برای بخشیدن جان تازه‌ای به بخش فروش نرم‌افزاری مؤثر واقع شوند. درحالی‌که فروش بازی‌های پلی استیشن به‌طورکلی کاهش یافت، ۷۹ درصد از فروش بازی‌ها به‌صورت دیجیتالی انجام شده‌اند که نسبت‌ به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فروش بازی‌های پلی استیشن در سال‌های اخیر به‌صورت دیجیتال مرسوم‌تر شده است که آن را می‌توان نتیجه‌ی همه‌گیری کووید-۱۹ و ارائه‌ی نسخه‌ی دیجیتالی مخصوص PS5 دانست. بااین‌حال، اگر این روند تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی ادامه پیدا کند، قطعاً فروش دیجیتالی ۸۰ درصدی تغییر بزرگی به‌حساب خواهد آمد.

سرویس‌های جدید سونی موسوم به PlayStation Plus Extra و Premium در ماه گذشته (تیر ۱۴۰۱) در ایالات متحده راه‌اندازی شدند؛ بنابراین هنوز نمی‌توان اثر آن‌ها را بر فروش ارزیابی کرد و باید تا سه‌ماهه‌ی بعدی منتظر بمانیم. مشترکین پلی استیشن پلاس درحال‌حاضر به ۴۷٫۳ میلیون نفر می‌رسند که نسبت‌ به ۴۶٫۳ میلیون در زمان مشابه در سال قبل افزایش یافته؛ اما در مقایسه‌ با ۴۸ میلیون مشترک در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) کمتر شده است. ازسویی دیگر، کاربران فعال ماهانه شبکه پلی‌استیشن در سه‌ماهه‌ی اخیر به ۱۰۲ میلیون می‌رسند که درقیاس با ۱۰۵ میلیون کاربر در سال قبل حکایت از کاهش دارد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در رابطه با تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر بازار چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات