افت درآمد فیسبوک برای اولین بار در تاریخ؛ زاکربرگ می‌گوید وارد رکود اقتصادی شده‌ایم

پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از سال‌ها درآمدِ روبه‌رشد، سرانجام زنگ خطر برای متا به صدا درآمد. همان‌طورکه تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی کرده بودند، درآمد این شرکت برای اولین بار در تاریخ کاهش پیدا کرده است.
تبلیغات

براساس آنچه ورج می‌نویسد، گزارش مالی جدید فیسبوک نشان می‌دهد بیش از یک دهه رشد بی‌وقفه‌ی درآمدهای این شبکه‌ی اجتماعی سرانجام به پایان رسیده است. فیسبوک می‌گوید برای اولین بار در تاریخ فعالیتش، در فصل دوم سال ۲۰۲۲ با افت سالانه‌ی درآمد مواجه شده و براساس آمار رسمی، درآمد فیسبوک در این بازه‌ی زمانی یک درصد افت کرده و به ۲۸٫۸ میلیارد دلار رسیده است.

سود کلی شرکت مادر فیسبوک یعنی متا ۳۶ درصد افت کرد و به ۶٫۷ میلیارد دلار رسید. واحد تجاری Reality Labs که وظیفه‌ دارد رؤیاهای مارک زاکربرگ در حوزه‌ی متاورس را به واقعیت تبدیل کند، در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی ۲٫۸ میلیارد دلار ضرر کرده است.

در فصل دوم سال ۲۰۲۲ سود متا برای سومین فصل متوالی کاهش پیدا کرد. این نخستین بار از سال ۲۰۱۲ تاکنون است که سود متا به‌عنوان یک شرکت سهامی عام در سه فصل متوالی افت می‌کند. متا در سال ۲۰۱۲ تبدیل به یک شرکت سهامی عام شد.

شرکت مادر فیسبوک توانست در فصل دوم سال جاری میلادی به ازای هر سهم از سهامش ۲٫۴۶ دلار درآمد کسب کند تا مجموع درآمدش ۲۸٫۸ میلیارد دلار باشد. در بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۱ متا به ازای هر سهم ۳٫۶۱ دلار درآمد به جیب زده بود.

متا پیش‌بینی می‌کند که در فصل سوم سال جاری میلادی وضعیت بدتر شود. این شرکت می‌گوید در فصل آینده بین ۲۶ میلیارد دلار تا ۲۸٫۵ میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد، این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند درآمد متا در فصل سوم ۲۰۲۲ به ۳۰٫۳۶ میلیارد دلار برسد. در فصل سوم سال ۲۰۲۱ درآمد متا ۲۹٫۰۱ میلیارد دلار اعلام شد.

مارک زاکربرگ می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد وارد رکودی اقتصادی شده‌ایم که تأثیر گسترده‌ای روی تجارت تبلیغات دیجیتالی خواهد گذاشت. پیش‌بینی میزان تأثیرگذاری یا مدت‌زمان این چرخه‌ها همیشه سخت بوده، بااین‌حال می‌توانم بگویم که به‌نظر می‌رسد وضعیت فعلی بدتر از یک فصل قبل است.»

مدیران متا می‌گویند عواملی مثل تورم، کاهش فروش تبلیغات، جنگ اوکراین، مشکلات زنجیره‌ی تأمین، تشدید رقابت از سوی سرویس‌هایی مثل تیک تاک و مهم‌تر از همه «تغییرات آزاردهنده‌ای» که اپل در سیستم‌عامل موبایلی‌اش اعمال کرده، همگی باعث افت درآمد این شرکت شده‌اند.

تا پیش از انتشار گزارش مالی فیسبوک، تحلیلگران وال‌استریت گفته بودند که انتظار دارند درآمد این شرکت برای اولین بار در تاریخ افت کند. گزارش مالی جدید به وضوح نشان می‌دهد که متا در تمامی حوزه‌های فعالیتش با چالش‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. قابلیت App Tracking Transparency در گوشی‌های آیفون ضربه‌ی بزرگی به کسب‌و‌کار تبلیغاتی متا وارد کرد و صرفاً در سال گذشته‌ی میلادی باعث ضرر ۱۰ میلیارد دلاری این شرکت شد. وضعیت بد اقتصادی باعث شده که شرکت‌های تبلیغاتی تمایل کمتری به هزینه کردن داشته باشند و درنتیجه‌ی این اتفاق درآمد کسب‌و‌کار تبلیغاتی متا کاهش یافته است.

متا در تلاشی برای رقابت مستقیم با تیک تاک، در حال بازسازی فیسبوک و اینستاگرام است تا این دو شبکه‌ی اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری بر محتوای ویدیویی اتکا کنند؛ موضوعی که انتقادات زیادی را به‌دنبال داشته و حتی برخی از چهره‌های سرشناس اینستاگرام نظیر کایلی جنر از سیاست‌های جدید متا به‌صورت عمومی انتقاد کرده‌اند.

متا همچنین تلاش می‌کند توجه بیشتری به سیستم پیشنهاد محتوا در فیسبوک و اینستاگرام نشان دهد. مارک زاکربرگ در جلسه‌ای با تحلیلگران می‌گوید در سال آینده‌ی میلادی کاربران دو برابر پست بیشتر از حساب‌هایی که آن‌ها را فالو نکرده‌اند مشاهده خواهند کرد. به گفته‌ی زاکربرگ، طراحی سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی که بتواند پست‌های پیشنهادی را براساس سلایق هر کاربر تعیین کند، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است.

با وجود کاهش درآمدهای متا، این شرکت توانسته است در فصل دوم سال ۲۰۲۲ تعداد کاربران فعال روزانه‌ی فیسبوک را سه درصد افزایش دهد و به ۱٫۹۷ میلیارد برساند. چند فصل پیش، در اتفاقی غیرمنتظره و نگران‌کننده تعداد کاربران فعال روزانه‌ی فیسبوک افت کرده بود.

متا می‌گوید هر روز ۲٫۸۸ میلیارد حساب کاربری از سرویس‌های این شرکت شامل اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک و فیسبوک مسنجر استفاده می‌کنند. این عدد نسبت‌ به سال گذشته چهار درصد افزایش پیدا کرده است.

مارک زاکربرگ می‌گوید در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ میزان استفاده‌ی کاربران از فیسبوک بیشتر از حد انتظار بود؛ این موضوع تا حد زیادی به افزایش تماشای محتوای ویدیویی نسبت داده می‌شود. به گفته‌ی مدیرعامل متا، قابلیت Reels با سرعت بیشتری نسبت‌ به Stories در حال درآمدزایی است.

مارکت‌واچ می‌گوید پس از انتشار گزارش مالی جدید متا، ارزش سهام این شرکت سه درصد افت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات