نتفلیکس سرانجام می‌تواند از سیستم پرداخت جایگزین اپ استور استفاده کند

سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بالأخره نتفلیکس از پرداخت اجباری ۳۰ درصد از درآمد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای به اپل معاف شد. کاربران می‌توانند خارج‌از اپ‌استور اشتراک نتفلیکس را خریداری کنند.
تبلیغات

به‌گزارش 9to5Google، کاربران آیفون و آیپد که می‌خواهند ازطریق اپلیکیشن استریم ویدئوی داخل اپ‌استور حق اشتراک نتفلیکس را بپردازند و عضو این پلتفرم شوند از این پس توسط نتفلیکس به یک وب‌سایت خارجی منتقل خواهند شد.

بنابراین، کاربران در سیستم‌عامل‌های iOS و iPadOS می‌توانند برای استفاده از خدمات نتفلیکس ازطریق این وب‌سایت اقدام کنند. این فرایند دقیقاً در راستای تصمیم اخیر اپل برای ایجاد مجوز برای اپلیکیشن‌های موسوم به Reader App (به آن دسته اپلیکیشن‌ها گفته می‌شود که محتوای دیجیتالی سایر پلتفرم‌ها را ارائه می‌کنند) گرفته شده است تا بتوانند کاربر را به وب‌سایت خارجی خودشان هدایت کنند و فرایند عضویت، خرید حق اشتراک و مدیریت حساب کاربری را در آنجا به‌صورت مستقیم انجام دهند.

شرکت اپل در سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی (مهر ۱۴۰۰ شمسی) اعلام کرد که قصد دارد به اپلیکیشن‌ها reader اجازه دهد تا یک لینک درون‌برنامه‌ای در اپلیکیشن برای هدایت کاربران به وب‌سایت خود قرار دهند. با لمس دکمه‌ی subscribe در اپلیکیشن نتفلیکس، پیامی به‌نمایش درخواهد آمد با این مضمون که درحال خروج از برنامه هستید و به وب‌سایت خارجی هدایت خواهید شد.

نتفلیکس روی آیپد

علاوه‌براین، اپلیکیشن در این پیام به این نکته اشاره می‌کند که هر تراکنش مالی که در خارج‌از اپلیکیشن انجام می‌شود هیچ ارتباطی به شرکت اپل ندارد و این شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی قبول نخواهد کرد و تمام مدیریت حق اشتراک باید ازطریق پلتفرم نتفلیکس انجام شود.

به‌عبارتی دیگر، اپلیکیشن‌های reader به برنامه‌هایی گفته می‌شود که محتوایی را که قبلاً خریداری شده است یا محتوایی دردسترس ازطریق اپلیکیشن دیگر که کاربر به‌صورت منظم و در فاصله زمانی معین حق اشتراک آن را پرداخت می‌کند، مثل، موسیقی، ویدئو، مجله‌های دیجیتالی، روزنامه‌ها، کتاب و صدا، ارائه خواهد کرد.

در ادامه‌ی پیامی که در این فرایند برای کاربر نمایش داده می‌شود، اپل تأکید می‌کند هر حساب و خریدی که خارج از اپلیکیشن انجام می‌شود، مسئولیت و مدیریتش برعهده‌ی توسعه‌دهنده است. بنابراین، برخی از ویژگی‌های حساب اپ‌استور کاربر نظیر روش‌های پرداخت ذخیره‌شده، مدیریت اشتراک، درخواست بازپرداخت و... دیگر دردسترس نخواهند بود. علاوه‌براین، اپل درباره‌ی حفظ حریم شخصی و امنیت تراکنش انجام‌شده با توسعه‌دهنده نیز خود را از هرگونه مسئولیتی مبرّا می‌کند.

با ادامه‌ی فرایند کاربر برای خرید اشتراک و استفاده از خدمات، به وب‌سایت نتفلیکس هدایت می‌شود و بخش پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل را دور می‌زند. درنتیجه، نتفلیکس مجبور نخواهد بود ۳۰ درصد از درآمد تراکنش در خرید اولیه اشتراک و تا ۱۵ درصد از درآمد برای تمدید اشتراک بعداز یک سال را به اپل پرداخت کند.

موضوع پرداخت اجباری به اپل که به آن Apple Tax می‌گویند یکی از مسائل بحث‌برانگیز میان سیاستمداران، توسعه‌دهندگان و سایرین بوده است. شرکت‌هایی مثل اسپاتیفای و نتفلیکس همواره تلاش می‌کردند که از ثبت‌نام کاربران به‌صورت مستقیم ازطریق اپ‌استور به‌ویژه برای برخی اشتراک‌های خاص، جلوگیری کنند تا مجبور نباشند مبالغ سنگینی به اپل پرداخت کنند.

آیفون لوگو اپل روی کیبورد و لوگو اپیک گیمز روی لپ تاپ

تقریباً دو سال از آن زمان می‌گذرد که اپل پلتفرم Epic و بازی محبوب فورتنایت را از اپ‌استور حذف کرد، چراکه اپیک با ارائه‌ی لینکی مجزا به بازیکن‌های این بازی تلاش کرد تا پرداخت‌های درون‌برنامه ای را خارج‌از اپ‌ استور انجام دهند و این اقدام به مذاق اپل خوش نیامد و به‌صورت جدی مورد برخورد قرار گرفت.

بنابراین، شاید بتوان دستاورد جدید نتفلیکس را تا حدی وام‌دار اپیک دانست. البته، موضوع به این راحتی‌ها حل نشده است و درواقع، شکایات مختلف، تلاش قانون‌گذاران و توسعه‌دهندگان همگی دست‌ به دست یکدیگر دادند تا اپل را مجبور به تغییر سیاست در اپ‌استور کنند.

اصطکاک بین اپل و توسعه‌دهندگان در مورد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای پیشینه‌ی چندین ساله دارد؛ اما این ماجرا در تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ شمسی) شدت گرفت. همه‌چیز از آنجا شروع شد که اپیک گیمز لینک خرید درون‌برنامه‌ای مستقلی را دراختیار بازیکن‌های فورتنایت در سیستم‌عامل iOS قرار داد که قیمت پایین‌تری نسبت‌به خرید ازطریق اپ‌استور پیشنهاد می‌کرد.

این اقدام موجب حذف فورتنایت از اپ‌استور به‌دلیل نقض توافق‌نامه میان دو شرکت شد و در ادامه منجر به دعاوی حقوقی شد که به‌طور خلاصه قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، ایون گونزالس راجزر، چنین حکم کرد:

دادگاه نتیجه می‌گیرد که قوانین محدودکننده‌ی اپل موسوم به Anti-Steering در آگاهی‌دادن به کاربران درباره‌ی روش‌های دیگر پرداخت به‌ غیر از اپ‌استور محدودیت ایجاد می‌کند و باعث می‌شود اطلاعات حیاتی و مهمی از کاربران مخفی بماند و حق انتخاب کاربران را به‌صورت غیرقانونی تحت تأثیر قرار دهد. از سویی دیگر، همزمانی محدودیت‌های Anti-Steering با نقض اولیه ضد انحصار توسط اپل را می‌توان اقدامی ضدرقابتی قلمداد کرد؛ بنابراین ارائه‌ی یک راه‌حل ملی برای حذف این قوانین ضروری است.

قاضی راجر تأکید کرد که اپل را نمی‌توان براساس این مدارک انحصارگر دانست، زیرا موفقیت غیرقانونی نداشته است. اما، اپل را موظف کرد که به توسعه‌دهندگان مجوز هدایت کاربران به وب‌سایتی دیگر برای مدیریت حق اشتراک را اعطا کند.

توسعه‌دهندگان در سایر کشورها نیز از این پس می‌توانند پرداخت‌های Apple Tax را دور بزنند. برای مثال، در کره‌ جنوبی، توسعه‌دهندگان اجازه دارند که روش‌های پرداخت جایگزین را در اپ‌استور تبلیغ کنند، هرچند که اپل همچنان ۲۶ درصد از ارزش تراکنش را به‌دست خواهد آورد.

در کشور هلند نیزبعد از اینکه شرکت اپل ۵۲٫۸ میلیون دلار توسط ناظران ضد انحصار این کشور در مرکز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و بازارها، جریمه شد، به برخی اپلیکیشن‌ها اجازه داد روش‌های پرداخت جایگزین را درون اپلیکیشن قرار دهند.

ازسویی دیگر، با تصویب اخیر قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا، اپل احتمالاً ملزم به ارائه‌ی پلتفرم‌های پرداخت متفرقه (Third-Party) برای اپ‌استور در اروپا باشد؛ درنتیجه، کاربران آیفون می‌توانند اپلیکیشن‌ها را اصطلاحاً به‌صورت روشی به‌غیراز استفاده‌ی اجباری از اپ‌استور (سایدلود: نصب اپلیکیشن از اپ‌استورهای متفرقه) نصب کنند. علاوه‌براین، اپل باید پشتیبانی از سرویس‌های iMessages را در دیگر سیستم‌عامل‌ها در اروپا ارائه کند.

درمجموع، فشار شکایت‌ها، توسعه‌دهندگان، قانون‌گذاران و رسانه‌ها موجب شدند اولین شکاف‌ها در روند پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل ایجاد شود و حق کمیسیون اجباری اپل معروف به Apple Tax از حالت قبلی خود خارج شود. البته اپل هنوز قوانین خاصی دارد که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های Reader باید از آن‌ها تبعیت کنند. برای مثال، لینک به‌نمایش در‌آمده در اپلیکیشن نمی‌تواند جزئیات قیمت را نشان دهد و هر توسعه‌دهنده باید درخواستی برای دریافت مجوز از اپل برای نمایش لینک ثبت کند.

اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا این تغییر رویه به‌نفع مصرف‌کننده و کاربر خواهد بود و شاهد کاهش هرچند جزئی قیمت‌ها خواهیم بود یا خیر؟

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اصلاح فرایند پرداخت درون‌برنامه در اپ‌استور چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات