نتفلیکس و اسپاتیفای مجوز استفاده از لینک اختصاصی را در اپلیکیشن iOS دریافت کردند

یک‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در تصمیمی تأمل‌برانگیز که نتیجه‌ی تلاش‌های کمیسیون تجارت ژاپن است اعلام کرده سرویس‌هایی مثل نتفلیکس و اسپاتیفای می‌توانند لینک وب‌سایت خودشان را در اپلیکیشن iOS قرار دهند.
تبلیغات

نتفلیکس، اسپاتیفای و دیگر سرویس‌های مشابه از این پس می‌توانند لینکی به اپلیکیشن iOS خود اضافه کنند تا کاربران ازطریق این لینک به وب‌سایت اختصاصی سرویس‌های مورد اشاره برای انجام کارهای پرداخت و مدیریت حساب کاربری منتقل شوند.

مطابق آنچه انگجت می‌نویسد، اپل تصمیم گرفته است به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های دسته‌ی Reader امکان دهد در اپلیکیشن خود لینکی به وب‌سایت‌شان قرار دهند. غول بزرگ کوپرتینو از اپلیکیشن‌های دسته‌ی Reader به‌عنوان اپلیکیشن‌هایی یاد می‌کند که «محتواهای پیش‌ترخریداری‌شده یا سرویس اشتراک محتوا برای مجلات دیجیتالی، روزنامه‌ها، کتاب‌های متنی و صوتی، موسیقی و ویدئو ارائه می‌دهند.»

اپل نخستین بار سال گذشته در بخشی از توافق امضاشده با کمیسیون تجارت عادلانه‌ی ژاپن اعلام کرد به شماری از سرویس‌های چند رسانه‌ای اجازه می‌دهد لینک‌های درون‌اپلیکیشنی به اپ‌های خود اضافه کنند. اپل می‌گوید این شرط کمیسیون تجارت عادلانه‌ی ژاپن را پذیرفته است چون سرویس‌های یادشده «خدمات یا کالاهای دیجیتالی قابل‌خرید درون‌اپلیکیشنی ارائه نمی‌دهند.»

درحالی‌که تغییر مورد اشاره نتیجه‌ی تحقیقات کمیسیون تجارت عادلانه‌ی ژاپن است، اپل تصمیم گرفته این سیاست را برای تمامی اپلیکیشن‌های دسته‌ی Reader در سراسر دنیا اعمال کند.

اپل در راستای عملی کردن برنامه‌ی جدید خود سرویس External Link Account Entitlement را طراحی کرده و توسعه‌دهندگان برای واجد شرایط شدن باید ابتدا درخواست خود را در این سرویس ثبت کنند. این تغییر جدید راهی به توسعه‌دهندگان برای دور زدن کارمزد ۱۵ تا ۳۰ درصدی اپ استور ارائه می‌دهد، اما نباید فراموش کنید اپل همچنان برای تمامی خریدهای درون‌اپلیکشنی کمیسیون دریافت می‌کند.

گوگل نیز در اقدامی مشابه اخیراً سرویسی آزمایشی راه‌اندازی کرده تا سیستم‌های پرداختی متفرقه را در اندروید تست کند. در این روش به کاربر اجازه داده می‌شود که هزینه‌ی مورد نیاز برای سرویس را ازطریق سیستم پرداخت گوگل یا سیستم پرداخت شرکت توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن بپردازد.

اسپاتیفای به‌عنوان یکی از سرویس‌های علاقه‌مند به سیاست جدید، اواخر سال جاری میلادی پنل مالی گوگل را در کنار پنل مالی اختصاصی خود به کاربر نمایش خواهد داد. حتی در صورتی که کاربر سراغ سیستم پرداخت اختصاصی توسعه‌دهنده برود گوگل همچنان کارمزد دریافت خواهد کرد، اما این کارمزد کمتر از کارمزد ۱۵ درصدی فعلی خواهد بود.

اپل و گوگل به‌عنوان دو قطب اصلی بازار اپلیکیشن‌های موبایلی طی چند سال اخیر هدف تحقیقات گسترده‌ی نهادهای دولتی در کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند و سیاست‌های این دو شرکت در قبال اپ استور و پلی استور بارها زیر سؤال رفته است. اپل و گوگل می‌گویند دریافت کارمزد از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای امری ضروری است، چون بدون دریافت این هزینه نگه‌داری و تأمین امنیت دو فروشگاه یادشده غیرممکن خواهد شد.

از طرفی توسعه‌دهندگان به دفعات تلاش کرده‌اند به‌صورت علنی با سیاست‌های اپل و گوگل مقابله کنند. نهادهای تنظیم مقررات غالباً به‌دنبال راهکاری هستند تا انحصار سیستم پرداخت اختصاصی اپل و گوگل را از بین ببرند. لایحه‌هایی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته که بارها خبرساز شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات