شرکتی در آیووا اپل را به نقض قوانین ضد انحصار آمریکا در سرویس Apple Pay متهم کرد

سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
یک شرکت آمریکایی می‌گوید سیاست اپل در قبال سرویس Apple Pay انحصارگرایانه است و این شرکت به‌روشی غیرقانونی از صادرکنندگان کارت‌های بانکی کارمزد می‌گیرد.
تبلیغات

شکوائیه‌ای گروهی در تلاش است سرویس Apple Pay را هدف قرار دهد. افراد شاکی ادعا می‌کنند اپل به روشی غیرقانونی رفتاری انحصارگرایانه در قبال پرداخت‌ بدون تماس در گوشی آیفون دارد و باعث می‌شود صادرکنندگان کارت‌های اعتباری مجبور به پرداخت کارمزد سرویس Apple Pay شوند.

آن‌طور که ورج می‌نویسد، شکوائیه‌ی جدید توسط اتحادیه‌ی Affinity Credit Union در ایالت آیووا راه‌اندازی شده است. Affinity Credit Union سال‌ها است کارت اعتباری و کارت نقدی سازگار با سرویس اپل پی صادر می‌کند. وکلای Affinity Credit Union امیدوار هستند پرونده‌‌ی جدید را به شکوائیه‌ای گروهی تبدیل کنند تا دیگر صادرکنندگان کارت‌های بانکی نیز وارد ماجرا شوند.

براساس اسناد دادگاه، اپل به ازای هر تراکنش در سرویس اپل پی حداکثر ۰٫۱۵ درصد هر معامله را به‌عنوان کارمزد برای خودش برمی‌دارد و به همین روش سالانه بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند. در همین حین اگر مشتریان از «والت‌های اندرویدی عملاً یکسان» استفاده کنند، شرکت صادرکننده‌ی کارت بانکی مجبور به پرداخت هیچ کارمزدی نیست. وکلای Affinity Credit Union می‌گویند اپل با منحصر کردن خدمات مبتنی‌بر NFC آیفون و آیپد و اپل واچ به سرویس اپل پی عملا قوانین ضدانحصار آمریکا را نقض کرده است.

در بخشی از پرونده می‌خوانیم که اپل اجازه نمی‌دهد شرکت‌های صادرکننده‌ی کارت بانکی هزینه‌های مربوط به کارمزد را به مشتریان تحمیل کنند. همین موضوع باعث می‌شود دارندگان آیفون هیچ تمایلی به یافتن روش‌های پرداخت ارزان‌تر نداشته باشند و همچنان از اپل پی استفاده کنند.

در پرونده‌های این چنینی معمولاً نتیجه‌ی نهایی شامل تمام بازارها نمی‌شود و ممکن است قاضی دادگاه حکمی برای برخی مناطق محدود صادر کند. شاکیان پرونده می‌گویند اپل در قبال «والت‌های موبایلی Tap and Pay در iOS» رفتار انحصارگرایانه از خود نشان می‌دهد. حتی اگر قاضی با این ادعا موافق باشد، ممکن است انحصارگرا بودن اپل را رد کند چون مشتریان در هر لحظه می‌توانند سراغ اندروید بروند و از سایر والت‌های موبابلی استفاده کنند.

شکوائیه‌ها به‌طور خودکار وارد حالت شکوائیه‌ی گروهی نمی‌شوند و برای عملی شدن این اتفاق، باید حتماً یک قاضی حکم مربوطه را صادر کند.

شرکت حقوقی Hagens Berman که به‌عنوان نماینده‌ی Affinity Credit Union در دادگاه حضور پیدا می‌کند پیش‌تر سابقه‌ی راه‌اندازی شکوائیه‌ی گروهی علیه اپل را دارد. این شرکت حقوقی در پرونده‌‌ی مربوط به غیرمنصفانه بودن قوانین اپ استور که به غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری منتهی شد نقش داشت. Hagens Berman همچنین در پرونده‌ی قیمت کتاب‌های الکترونیکی که درنتیجه‌ی آن اپل حدوداً ۴۰۰ میلیون دلار به مشتریان برگرداند، نماینده‌ی شاکیان بود.

Hagens Berman در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید هدف اصلی شکایت از اپل تغییر سیاست‌های این شرکت در قبال سرویس پرداخت بدون تماس در آیفون است. همچنین وکلای این شرکت حقوقی در تلاش‌اند اپل را به دریافت کارمزد غیرقانونی از شرکت‌های صادرکننده‌ی کارت بانکی متهم کنند تا اپل مجبور به بازپرداخت هزینه‌ها شود.

این تنها نمونه‌ی پرونده علیه سرویس Apple Pay نیست. اتحادیه‌ی اروپا به‌تازگی به سیاست‌هایی که اپل در قبال تراشه‌ی NFC آیفون دارد اعتراض کرده‌ است. اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید محدودیت‌های اعمال‌شده روی تراشه‌ی NFC باعث کاهش نوآوری می‌شود و مشتریان آیفون گزینه‌های محدودتری برای والت‌های موبایلی دردسترس دارند.

اپل به درخواست رسانه‌ی ورج برای شفاف‌سازی درباره‌ی پرونده‌ی جدید پاسخ نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات