هیئت‌مدیره توییتر خرید ۴۴ میلیارد دلاری ماسک را تأیید کرد

چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارشی جدید، هیئت‌مدیره‌ی توییتر سرانجام با معامله‌ی فروش این شبکه‌ی اجتماعی به ایلان ماسک با قیمت ۴۴ میلیارد دلار موافقت کرد.
تبلیغات

روز گذشته، خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه ایلان ماسک از توییتر می‌خواهد قبل از خرید به سه موضوع رسیدگی کند. او می‌خواهد بداند چند حساب جعلی و بات‌ غیرقانونی در توییتر وجود دارد. این شبکه‌ی اجتماعی می‌گوید تعداد حسا‌ب‌های جعلی‌اش کمتر از ۵ درصد از کل کاربران آن را تشکیل می‌دهد و این رقمی است که ثروتمندترین مرد جهان آن را رد کرده است و نادرست می‌داند.

ماسک از ساختار معامله‌ی خود برای خرید توییتر ناراضی است

به‌گزارش فون‌آرنا، ایلان ماسک از ساختار کونی معامله‌ی خرید توییتر رضایت ندارد؛ زیرا براساس گزارش‌ها، این قرارداد شامل وام‌های حاشیه‌ای با اهرم بالا است که به وی اجازه می‌دهد تا ۵۰ درصد از ارزش سهام تسلای خود را وام بگیرد. این اقدام بازی بسیار خطرناکی است و اگر ارزش سهام تسلا به‌حدی کاهش یابد که سهامی که به‌عنوان وثیقه برای وام استفاده می‌شود، به کمتر از سطح معینی سقوط کند، ماسک مجبور خواهد شد پول نقد اضافه را به حساب یا صورت مالی خود واریز کند.

سومین موضوعی که ماسک می‌خواهد بداند، این است که آیا از حمایت سهام‌داران توییتر برخوردار است یا خیر. مسلماً همه‌ی سهام‌داران به ماسک علاقه ندارند و او قبلاً با سهام‌داران تسلا نیز مشکلاتی داشته است. ثروتمندترین مرد جهان که جمع دارایی‌های خالصش به ۲۱۳٫۹ میلیارد دلار می‌رسد، در اوت ۲۰۱۸ توییتی برای ۲۲ میلیون دنبال‌کننده‌ی خود در توییتر منتشر کرد و گفت که می‌تواند تسلا را با قیمت ۲۴۰ دلار به‌ازای هر سهم خصوصی کند.

توییت ماسک نهایتاً به افزایش بیش از ۶ درصدی سهام کمک کرد. براساس شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار که در دادگاه منطقه‌ی فدرال در ناحیه‌ی جنوبی نیویورک ثبت شد، ماسک مقررات ضدتقلب قوانین فدرال اوراق بهادار را نقض کرده است.

به‌گزارش CBC News، هیئت‌مدیره‌ی توییتر امروز به معامله‌ی خرید ۴۴ میلیارد دلاری این شبکه‌ی اجتماعی رأی داده است. بااین‌حال در وال‌استریت، قیمت هر واحد سهم توییتر بسیار کمتر از ۵۴٫۲۰ دلار است که ماسک در ابتدا گفته بود آن را پرداخت خواهد کرد. در پایان روز کاری، سهام توییتر با قیمت ۳۸٫۹۱ دلار بسته شد تا کمی کمتر از ۳ درصد در روز افزایش یابد.

ماه گذشته، ماسک در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که در سه‌ ماه آینده، ۱۰ درصد نیروی کار حقوق‌بگیر تسلا را کاهش خواهد داد. وی افزود هدفش از کاهش تعداد کارمندان تسلا به‌دلیل «احساس بسیار بد او» به اقتصاد ایالات متحده است. مدیرعامل تسلا درباره‌ی احتمال رکورد اقتصادی ایالات متحده گفت این امر قطعی نیست؛ اما وقوعش محتمل است.

اگر از ماسک خواسته شود پول بیشتری برای پاسخ‌گویی به حاشیه‌ی سرمایه پرداخت کند، شاید آسیب مالی بیشتری متحمل شود؛ به‌همین‌دلیل، ترس او از دریافت مارجین‌کال نگرانی مشروعی است. مارجین‌کال برای وضعیتی استفاده می‌شود که بستر معاملاتی به اطلاع مشتری می‌رساند که برای حفظ معاملات باز، موجودی بیشتری باید به حساب خود واریز کنند.

به‌هرحال، سهام تسلا از اوایل آوریل، یعنی زمانی‌ که ماسک برای اولین‌بار برنامه‌هایش را برای خرید توییتر فاش کرد، به یک‌سوم کاهش یافته است. فروش سهام در حالی رخ داد که سرمایه‌گذاران نگران بودند که ماسک برخی از ۱۷۵ میلیون سهام تسلا را برای کمک به تأمین مالی این معامله بفروشد. آخرین داده‌های گزارش‌شده نشان می‌دهد توییتر ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۶۶ میلیون کاربر فعال روزانه دارد.

ایلان ماسک برای کاهش ریسک دریافت احتمالی مارجین‌کال، باید در نحوه‌ی تأمین مالی معامله خرید توییتر تغییراتی ایجاد کند. این موضوع می‌تواند با کاهش ارزش معامله همراه شود. سریع‌ترین کاری که می‌توان در این‌ زمینه انجام داد، این بود که ماسک اعلام کند از معامله کنار خواهد رفت. شرکت هیندنبورگ ریسرچ ماه گذشته اعلام کرد اگر پیشنهاد ماسک برای خرید توییتر لغو شود، ارزش سهام این شبکه‌ی اجتماعی به ۵۰ درصد از سطح فعلی آن کاهش خواهد یافت و درنتیجه خطر درخورتوجهی را مشاهده می‌کنیم که ارزش قرارداد خرید آن دوباره کاهش یابد.

فروشنده‌ی کوتاه‌مدت معامله‌گری است که با قرض‌گرفتن سهام، از سقوط ارزش آن سود می‌برد و سپس آن‌ها را به امید بازخرید سهام با قیمت ارزان‌تر می‌فروشد. اکنون که هیئت‌مدیره‌ی توییتر این معامله را تأیید کرده، نامه‌ای به SEC فرستاده است که در آن به سهام‌داران این پلتفرم اجتماعی توصیه می‌کند به تصویب توافق‌نامه‌ی ادغام رأی دهند. اگر این معامله اکنون بسته شود، سرمایه‌گذاران در توییتر به‌ازای هر سهم خود ۱۵٫۲۲ دلار سود خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات