ارزش سهام انویدیا پس از انتشار گزارش مالی جدید، ۱۰ درصد کاهش یافت

شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌دنبال انتشار گزارش مالی جدید انویدیا ارزش سهام این شرکت افت ۱۰ درصدی تجربه کرد. تیم سبز در فصل اخیر ۸٫۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.
تبلیغات

ارزش سهام انویدیا در معاملات بعد از ساعات اداری روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته افت شدیدی تجربه کرد و تحلیلگران این افت شدید را به گزارش عملکرد مالی فصل اول ۲۰۲۲ تیم سبز نسبت می‌دهند. انویدیا افزون‌بر گزارش مالی فصل اول، پیش‌بینی‌های خود از عملکردش در فصل دوم را منتشر کرده است.

براساس آنچه تامز هاردور می‌نویسد، درآمد انویدیا در فصل اول ۲۰۲۲ چهار درصد کمتر از آن‌ بود که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند. انویدیا می‌گوید درگیری بین روسیه و اوکراین و تعطیلی‌های اخیر در چین باعث افت ۵۰۰ میلیون دلاری درآمدهایش در فصل اول شده است. تیم سبز می‌گوید در فصل اول ۲۰۲۲ مجموعاً ۸٫۱ میلیارد دلار درآمد داشته است.

نکته‌ی جالب‌توجه در گزارش مالی جدید انویدیا درآمد حاصل از فروش گرافیک‌های ماینینگ رمزارز است. در اوایل دنیاگیری کرونا زمانی که قیمت رمزارزها رشد شدیدی تجربه کرد بسیاری از ماینرها سراغ تهیه‌ی کارت‌های گرافیک نسل جدید رفتند و باعث شدند دست گیمرها از این کارت‌های گرافیک کوتاه شود. انویدیا در پاسخ به نیاز بازار، گرافیک‌های سری CMP را برای ماینرها معرفی کرد و توانست درآمد خوبی ازطریق آن‌ها کسب کند.

نمودار ارزش سهام انویدیا تا تاریخ 26 می 2022

پس از افت ارزش رمزارزها و رویدادهای اقتصادی اخیر درآمد حاصل از فروش پردازنده‌های گرافیکی CMP افت شدیدی تجربه کرده است و این موضوع نشان می‌دهد ماینرها مثل قبل به استخراج رمزارز ازطریق کارت‌های گرافیک علاقه‌مند نیستند.

در فصل دوم سال ۲۰۲۱ درآمد حاصل از فروش پردازنده‌ی مخصوص ماینینگ ۲۲۶ میلیون دلار بود؛ این درآمد فصل بعد به ۱۰۵ میلیون دلار کاهش یافت و در فصل چهارم ۲۰۲۱ به ۲۴ میلیون دلار رسید. انویدیا می‌گوید درآمد فروش این دسته از پردازنده‌هایش در فصل اول ۲۰۲۲ حتی کمتر شده، بااین‌حال به عدد دقیقی اشاره نکرده است. انویدیا می‌گوید که نمی‌تواند به‌طور دقیق اعلام کند چه مقدار از درآمد فروش کارت‌های گرافیکش به‌لطف ماینرها به دست می‌آید.

افت ارزش سهام انویدیا در حالی اتفاق می‌افتد که این شرکت عملکرد فصلی بهتری از خود نشان داده است. در فصل اول ۲۰۲۲ درآمد انویدیا رشد هشت درصدی نسبت‌ به فصل آخر ۲۰۲۱ تجربه کرد و سود هر سهم این شرکت در بازه‌ی زمانی یادشده سه درصد افزایش یافت تا به ۱٫۳۶ دلار برسد.

واحد تجاری گیمینگ انویدیا رشد سالانه‌ی ۳۱ درصدی تجربه کرد که در نوع خود تحسین‌برانگیز است. انویدیا می‌گوید گیمرها به‌طور میانگین ۳۰۰ دلار بیشتر برای دستیابی به فناوری‌های گرافیکی جدید هزینه کرده‌اند. گفته می‌شود انویدیا در حال بازخرید ۱۵ میلیارد دلار سهام است و این روند را تا سال ۲۰۲۳ ادامه می‌دهد؛‌ بااین‌حال ظاهراً سرمایه‌گذاران از این موضوع چندان رضایت ندارند.

ارزش سهام انویدیا در اواخر سال گذشته‌ی میلادی رکورد جدیدی ثبت کرد و به ۳۲۶ دلار رسید. از آن زمان تاکنون ارزش سهام این شرکت ۵۰ درصد افت کرده است. عوامل مختلفی در این ماجرا دخیل بوده‌اند، بااین‌حال غالباً مواردی مثل آشفتگی اقتصادی، جنگ روسیه با اوکراین،‌ دنیاگیری ویروس کرونا و بالا رفتن نرخ تورم به‌عنوان عوامل اصلی معرفی می‌شوند. انویدیا تنها شرکتی نیست که از این وضعیت متضرر شده بلکه اکثر شرکت‌های حوزه‌ی فناوری با افت ارزش سهام مواجه شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات