قیمت آیفون، کارت گرافیک و پردازنده افزایش پیدا می‌کند

پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود شرکت تراشه‌ساز TSMC در پی افزایش قیمت محصولاتش است و درنتیجه‌ی این اتفاق، احتمالاً قیمت آیفون و کارت گرافیک و پردازنده در بازار افزایش خواهیم یافت.
تبلیغات

شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان موسوم به تی‌اس‌ام‌سی (TSMC)، اصلی‌ترین تأمین‌کننده‌ی تراشه برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری، احتمالاً به‌زودی قیمت تولید تراشه را افزایش خواهد داد. به‌گزارش Digital Trends و به‌نقل از Nikkei Asia، شرکت TSMC در سال ۲۰۲۱ قیمت تراشه‌هایش را ۲۰ درصد افزایش داده بود؛ اما به‌نظر می‌رسد این افزایش قیمت به‌حدی نبوده که بتواند آثار دنیاگیری ویروس کرونا روی فعالیت‌های TSMC را کاهش دهد.

منابعی ناشناس می‌گویند TSMC به مشتریان خود اطلاع داده است از سال ۲۰۲۳ به‌بعد هزینه‌های مرتبط به تولید تراشه را بیشتر می‌کند. ظاهراً دلیل افزایش قیمت تراشه‌های TSMC نگرانی از افزایش تورم و افزایش هزینه‌ها و برنامه برای گسترش تولید تراشه به‌منظور تأمین نیاز بازار است. در دو سال اخیر، زنجیره‌ی تأمین بسیاری از صنایع با مشکل مواجه شد و کمبود تراشه تأثیر بسزایی روی صنایع مختلف (از موبایل و کامپیوتر تا خودرو) گذاشت.

در‌حال‌حاضر، TSMC مشتریان بزرگی نظیر اپل، انویدیا، اینتل و AMD دارد و این شرکت‌ها از سال گذشته هزینه‌ی بیشتری برای تأمین تراشه پرداخت کرده‌اند. در اوایل سال جاری میلادی، DigiTimes گفته بود قیمت پردازنده های TSMC به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، در سال ۲۰۲۲ رشد درخورتوجهی تجربه می‌کند.

از قرار معلوم قیمت پردازنده‌های شرکت تایوانی در سال آینده بین ۵ تا ۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. تا آغاز سال ۲۰۲۳ هنوز ماه‌ها باقی مانده است؛ ولی TSMC همین‌حالا تغییرات را اعلام کرده است تا مشتریانش زمان کافی برای تغییر قیمت‌ها را داشته باشند.

گفته می‌شود TSMC در سال جاری میلادی قصد دارد ۴۴ میلیارد دلار برای گسترش خط‌تولید کارخانه‌هایش هزینه کند. این هزینه، تنها بخشی از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری تایوانی‌ها برای تقویت جایگاهشان در صنعت قطعات نیمه‌هادی محسوب می‌شود.

امروزه، تراشه‌هایی که TSMC می‌سازد در تقریباً تمامی دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند. درحال‌حاضر، اپل اصلی‌ترین مشتری TSMC است و این شرکت تایوانی همیشه بخش مهمی از ظرفیت تولید خود را برای اپل نگه می‌دارد. TSMC نه‌تنها تراشه‌های سری M، بلکه تراشه‌های سری A اپل را برای آیفون‌ها می‌سازد. درنتیجه‌ی افزایش قیمت تراشه‌های TSMC، احتمالاً اپل قیمت آیفون را نیز افزایش می‌دهد. طبق شایعه‌ها، امسال گران‌ترین آیفون تاریخ عرضه خواهد شد و احتمالاً روند افزایش قیمت در سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در چند وقت اخیر، بازار کارت گرافیک وضعیت بهتری پیدا کرده و قیمت برخی از مدل‌ها کاهش یافته است؛ بااین‌حال، تغییرات قیمت تراشه‌های TSMC درنهایت قیمت کارت گرافیک را باردیگر افزایش می‌دهد؛ چون AMD و انویدیا برای تولید نسل بعد GPUهای خود وابستگی زیادی به TSMC دارند.

گفته می‌شود انویدیا قراردادی ۱۰ میلیارد دلاری با TSMC برای تولید تراشه‌ی پنج‌نانومتری امضا کرده است. انتظار می‌رود AMD امسال مجموعاً ۶٫۵ میلیارد دلار به تأمین‌کنندگانش پرداخت کند که شامل TSMC نیز می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات