با کوچ اتریوم به مدل گواه‌ بر سهام در اوت ۲۰۲۲، احتمالاً قیمت گرافیک کاهش می‌یابد

یک‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اگر برنامه‌ریزی‌ها برای انتقال شبکه‌ی اتریوم به مکانیزم گواه‌ بر سهام سر موعد انجام شود، احتمالاً قیمت گرافیک نیز کاهش خواهد یافت.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک، شاهد پایان استخراج ارزهای دیجیتال ازطریق گرافیک خواهیم بود؛ زیرا فرایند طولانی‌مدت اتریوم برای استفاده از مکانیزم گواه بر سهام (PoS) تابستان امسال نهایی خواهد شد.

پرستون ون‌لون، توسعه‌دهنده‌ی اصلی اتریوم، در سخنرانی اخیرش در رویداد بلاک چین و وب‌۳ گفت که کد The Merge برای استقرار روی شبکه‌ی بلاک چین اتریوم آماده است و درحال‌حاضر، آزمایش‌های نهایی برای انتشار نسخه‌ی اصلی آن در ماه اوت در حال انجام است.

به‌گزارش Tomshardware، رویداد ادغام شبکه‌ی اتریوم که ابتدا قرار بود سال ۲۰۱۹ رخ دهد، نقطه‌ای را نشان می‌دهد که در آن، مکانیزم امنیتی و اجماع بلاک چین از مدل اثبات انجام کار (PoW) به مدل گواه بر سهام (PoS) تغییر خواهد کرد.

PoW فرایندی است که استخراج‌کنندگان در آن از گرافیک خود برای تأیید تراکنش‌های شبکه استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که مکانزیم PoS درمقایسه‌با PoW به منابع سخت‌افزاری و انرژی بسیار کمتری نیاز دارد.

تغییر جدید نشان‌دهنده‌ی پایان دوره‌ی استخراج اتریوم با استفاده از گرافیکی است. اتریوم یکی از ارزهای دیجیتال سودآور برای استخراج به‌حساب می‌آید که ارزش هر توکن آن درلحظه‌ی نگارش مطلب حدود دوهزار دلار برآورد می‌شود.

الگوریتم PoS در مقابل PoW / اثبات سهام در مقابل اثبات کار

روی‌آوردن شبکه‌ی اتریوم به مدل PoS به این ارز دیجیتال اجازه می‌دهد با کاهش انرژی موردنیاز برای امنیت و پردازش تراکنش‌های شبکه، درمقایسه‌با بلاک‌چین‌های مبتنی‌بر PoW مثل بیت کوین، تا ۹۹٫۹۵ درصد بهره‌وری بهتری داشته باشد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که تولیدکنندگان بزرگ گرافیک‌های پرچم‌دار ازجمله AMD و انویدیا در حال آماده‌شدن برای معرفی کارت گرافیک‌های نسل آینده‌ی خود (به‌ترتیب کارت‌های سری RX 7000 و RTX 40) هستند. با انتظارات فعلی درباره‌ی تاریخ عرضه‌ی سخت‌افزارهای جدید این دو شرکت و روی‌آوردن اتریوم به مدل PoS، امیدواریم این شرایط از افزایش قیمت گرافیک جلوگیری کند.

اینتل نیز به‌تازگی به‌جمع تولیدکنندگان گرافیک مجزا اضافه شده و در حال‌ آماده‌سازی پردازنده‌های سری Arc Alchemist است. این شرکت مدتی قبل اعلام کرده بود که پردازنده‌های گرافیکی آینده‌اش هیچ محدودیتی برای استخراج ارزهای دیجیتال نخواهند داشت. اکنون برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای انتقال شبکه‌ی اتریوم از مدل PoW به مدل PoS می‌تواند بر میزان تقاضای ماینرها برای این پردازنده‌های گرافیکی تأثیر بگذارد.

علاوه‌براین، انتظار می‌رود فرایند The Merge انتشار توکن‌های جدید اتریوم را تا حدود ۹۰ درصد کاهش دهد؛ درنتیجه‌، سرعت گردش توکن‌های جدید اتریوم کاهش خواهد یافت و کمبود بیشتر به‌معنای افزایش قیمت توکن این ارز دیجیتال خواهد بود.

با‌‌‌توجه‌‌‌‌به آنچه گفته شد، انتقال اتریوم به مکانیزم PoS می‌تواند استفاده از گرافیک‌ها در بارهای کاری بلاک چین را کاهش درخورتوجهی دهد. چنین شرایطی میزان تقاضای اضافه برای پردازنده‌های گرافیکی جدید را حذف خواهد کرد و این به‌معنای کاهش درآمد تولیدکنندگان بزرگ گرافیک و سرازیرشدن احتمالی پردازنده‌های گرافیکی دست‌دوم به بازارهای ثانویه است که خود عامل دیگری برای کاهش قیمت و دسترسی بیشتر به این سخت‌افزار خواهد بود.

به‌هرحال، امیدواریم The Merge طبق برنامه‌ریزی‌ها سرانجام در ماه اوت روی شبکه‌ی اتریوم اعمال شود و باردیگر شاهد به‌تعویق‌افتادن این رویداد نباشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات