TSMC احتمالاً کارخانه تراشه‌سازی چند میلیارد دلاری در سنگاپور احداث می‌کند

شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
وال‌استریت ژورنال می‌گوید TSMC به‌دنبال احداث یک کارخانه‌ی چند میلیارد دلاری در کشور سنگاپور است. احتمالاً دولت سنگاپور به تأمین بودجه‌ی این کارخانه کمک خواهد کرد.
تبلیغات

TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، احتمالاً قصد دارد یک کارخانه‌ی چند میلیارد دلاری جدید در سنگاپور احداث کند. مطابق آنچه بیزنس تایمز به‌نقل از وال‌استریت ژورنال می‌نویسد، دولت سنگاپور ممکن است به تأمین بودجه‌ی لازم برای احداث کارخانه‌ی جدید تی اس ام سی کمک کند.

منابعی آگاه می‌گویند مذاکرات بین TSMC و هیئت توسعه‌ی اقتصادی سنگاپور موسوم به EDB هم‌اکنون در حال انجام است. فردی به نمایندگی از EDB به بیزنس تایمز گفته این هیئت جزئیات مذاکراتی را که بر سر پروژه‌های مختلف با شرکت‌ها انجام می‌دهد فاش نمی‌کند، چون این جزئیات محرمانه هستند.

در همین حین سخنگوی TSMC به وال‌استریت ژورنال اعلام کرده این شرکت هیچ احتمالی را رد نمی‌کند، اما درحال‌حاضر برنامه‌ی مشخصی ندارد.

TSMC که اکنون بالاتر از شرکت‌های رقیب به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه شناخته می‌‌شود مشتریان بزرگی نظیر اپل دارد و با سرمایه‌گذاری عظیم در حال گسترش خطوط تولید خود است. ماه گذشته TSMC در گزارش مالی جدیدش اعلام کرد درآمد بالاتر از حد انتظار کسب کرده، چون تقاضا برای تراشه در بسیاری از صنایع بالا است و درحالی‌که همچنان با کمبود تراشه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم قیمت تولید تراشه نیز افزایش پیدا کرده است.

گزارش مالی اعلام کرد سود خالص TSMC در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ به ۹٫۴۶ میلیارد دلار رسیده است. تحلیلگران تا پیش از انتشار گزارش مالی پیش‌بینی کرده بودند سود خالص سه‌ماهه‌ی TSMC برابر با ۶٫۲۵ میلیارد دلار باشد. در همین بازه‌ی زمانی درآمد TSMC رشد ۳۶ درصدی تجربه کرد تا رکورد جدیدی ثبت شود.

به‌نظر می‌رسد TSMC در پروژه‌ی احداث کارخانه‌ی چند میلیارد دلاری سنگاپور در حال ارزیابی امکان ایجاد خطوط تولید تراشه‌های هفت تا ۲۸ نانومتری است. این تراشه‌ها با استفاده از فناوری‌های تولیدی نسبتاً قدیمی ساخته می‌شوند و به‌صورت گسترده در گوشی‌های هوشمند، خودروها و دیگر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت تایوانی UMC در اوایل سال جاری میلادی از سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری برای احداث یک کارخانه‌ی تولید ریزتراشه در سنگاپور خبر داده بود. انتظار می‌رود این کارخانه تا سال ۲۰۲۴ روند تولید ریزتراشه را آغاز کند تا تراشه‌ی موردنیاز برای شبکه‌ی 5G و صنعت خودرو تأمین شود.

UMC که بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی تولید قطعات نیمه‌هادی در کشور سنگاپور دارد اعلام کرده است که کارخانه‌ی جدیدش وظیفه‌ی تولید تراشه‌های ۲۲ نانومتری و ۲۸ نانومتری را برعهده می‌گیرد.

در سال ۲۰۲۱ شرکت GlobalFoundries که سومین تراشه‌ساز قراردادی بزرگ دنیا محسوب می‌شود اعلام کرد کارخانه‌ای ۳٫۶۲ میلیارد دلاری در سنگاپور احداث می‌کند و یک‌سری تغییرات جدید به کارخانه‌هایش در ایالات متحده می‌آورد تا ظرفیت تولید تراشه افزایش پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات