گلکسی S22 سه برابر سریع‌تر از آیفون 13 افت ارزش را تجربه می‌کند

چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش اخیر برترین وب‌سایت تجارت گوشی‌های هوشمند ایالات متحد حاکی از آن است که گوشی‌های سری گلکسی S22 سامسونگ پس از گذشت یک ماه، نیمی از ارزش خود را از دست می‌دهند.
تبلیغات

هرساله‌ شرکت‌های تولید‌کننده‌ی گوشی‌، محصولات خود را در رده‌بندی‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند و تمام این گوشی‌ها نیز با گذشت زمان ارزش خود را از دست می‌دهند. در این میان برخی مدل‌ها با کاهش قیمت بیشتری مواجه می‌شوند.

به گزارش Phonearena، وب‌سایت محبوب و معتبر SellCell روز ۲۰ اردیبهشت، نتایج بررسی خود را از افت ارزش گوشی‌های سری گلکسی S22، آیفون 13 و پیکسل 6 منتشر کرد. طبق داده‌های این وب‌سایت، با وجود تفاوت اندک قیمت‌های اولیه‌ی آیفون 13 اپل، گلکسی S22 سامسونگ و پیکسل 6 گوگل، خرید آیفون سرمایه‌گذاری بسیار بهتری نسبت به دو برند دیگر به‌ نظر می‌رسد.

مدل پایه‌ی آیفون 13 مینی با قیمت ۶۹۹ دلار، مدل پایه‌ی گلکسی S22 با قیمت ۷۹۹ دلار و پیکسل 6 با قیمت ۵۹۹ دلار به فروش می‌رسد. وب‌سایت SellCell با ردیابی ارزش این گوشی‌ها در یک دوره‌ی دو ماهه به این نتیجه رسید که در میان این گوشی‌ها، فروش آیفون 13، کمترین ضرر را برای صاحب گوشی به‌همراه خواهد داشت؛ این یافته‌ها با گزارش‌های قبلی SellCell مطابقت دارد که اعلام کرده بود ارزش آیفون‌ها، بهتر از گوشی‌های اندرویدی حفظ می‌شود.

افت ارزش گوشی‌های سامسونگ و اپل و گوگل

وب‌سایت SellCell تحقیقات خود را روی دو سری گوشی دست دوم «شرایط مشابه مدل نو» یا «در وضعیت مناسب» انجام داده است و یافته‌هایش نشان می‌دهد که گلکسی S22 بدترین گوشی در حفظ ارزش است؛ گوشی‌های گلکسی S22 که دو ماه پس از عرضه در «شرایط مشابه مدل نو» قرار داشتند، ۵۳٫۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند که افت ارزش بالایی به حساب می‌آید. پیکسل 6 با افت ارزش ۴۱٫۵ درصدی بعد از گذشت دو ماه در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد که با وجود درصد استهلاک بالا، بازهم در مقایسه با گلکسی S22، افت ارزش کمتری دارد.

آیفون 13 دو ماه پس از عرضه در بازار، تنها ۱۶٫۴ درصد استهلاک داشت که در مقایسه با دو گوشی اندرویدی گلکسی S22 و پیکسل 6، درصدی بسیار فوق‌العاده به نظر می‌رسد. نکته‌ی قابل‌توجه این است که پیکسل 6 و آیفون 13، یک ماه پس از عرضه افت ارزش بیشتری داشتند. برای مثال آیفون در ماه اول با کاهش قیمت ۱۸٫۷ درصدی رو‌به‌رو شد، اما پس از آن و در ماه دوم، مقداری از ارزش از دست‌رفته‌ی خود را دوباره به دست آورد.

آیفون‌ها معمولاً به حفظ ارزش خرید در مدت زمان طولانی معروف هستند و طبق آمار‌های فروش قبلی، چنین رفتاری برای این گوشی‌ها چندان تعجب‌آور نیست، اما افزایش ارزش یک گوشی اندرویدی پس از افت اولیه می‌تواند امری قابل‌توجه محسوب شود؛ درواقع پیکسل 6 علاوه بر اینکه یکی از موفق‌ترین گوشی‌های گوگل است، یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۲۲ نیز به حساب می‌آید.

طبق نمودار‌های SellCell استهلاک گلکسی S22 خطی بوده و به نظر می‌رسد که با گذر زمان افت ارزشی آن کم می‌شود؛ پس می‌‌توان امید داشت که در ماه‌های آینده مقداری از این استهلاک را جبران کند.

جدول افت ارزش SellCell

مدل ۱۲۸ گیگاباتی گلکسی S22 پلاس سریع‌ترین کاهش ارزش را داشت و در عرض دو ماه ۵۳٫۸ درصد از ارزش خود (معادل ۵۷۴٫۹۹ دلار) را از دست داد. در مورد گوشی‌های پیکسل 6، بدترین عملکرد به مدل ۲۵۶ گیگابایتی پیکسل 6 پرو مربوط می‌شود که ضرری ۴۵٫۷ درصدی (معادل ۴۷۹ دلار) را تجربه کرد.

در میان آیفون‌ها، مدل ۱۲۸ گیگابایتی آیفون 13 مینی، پس از دو ماه، ۲۹٫۲ درصد از ارزش خود را از دست داد؛ این امر با توجه به عملکرد ضعیف این گوشی و دریافت نکردن به‌روز‌رسانی، خیلی هم عجیب نیست و دیگر مدل‌های آیفون 13 مینی نیز پس از ماه اول همچنان با افت ارزش همراه بودند. آیفون 13 پرو مکس با افت ارزش ۳٫۸ درصدی بعد از دو ماه، بهترین عملکرد را در میان گوشی‌های بررسی‌شده داشت و نشان داد که انتخاب آن می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات