ظاهراً پی‌پال در شکایت ضدانحصار اتحادیه اروپا درباره سیستم پرداخت اپل نقش داشته است

پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارشی‌های جدید نشان می‌دهد پی‌پال در شکایت‌های اتحادیه‌ی اروپا درمورد نقض قوانین ضدانحصار در سرویس کیف پول موبایلی اپل نقش داشته است.
تبلیغات

بلومبرگ اعلام کرده پی‌پال که رقیب سرویس پرداخت اپل (Apple Pay) محسوب می‌شود، در تصمیم اتحادیه‌ی اروپا برای هدف قرار دادن اپل با شکایت‌های ضدانحصار درمورد کیف پول موبایلی این شرکت نقش داشته است. پی‌پال یکی از شرکت‌هایی بود که از روش اپل برای جلوگیری از دسترسی اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث به تراشه‌ی NFC آیفون به‌طور غیررسمی شکایت کرد؛ اقدامی که به‌ نوبه‌ی خود منجر به صدور بیانیه‌ی اعتراضی کمیسیون اروپا علیه شرکت مستقر در کوپرتینو شد.

به گزارش Macrumers، کمیسیون اروپا اعتقاد دارد اپل دسترسی به تراشه‌ی NFC آیفون را به‌طور ناعادلانه محدود کرده است و از ارائه‌ی قابلیت‌های مشابه Apple Pay توسط شرکت‌های دیگری مثل پی‌پال و Venmo جلوگیری می‌کند؛ اقدامی که باعث شده گزینه‌های پرداخت موبایلی برای کاربران آیفون محدود شود.

درحال‌حاضر هیچ اپلیکیشن شخص‌ثالثی نمی‌تواند به NFC آیفون دسترسی داشته باشد و بنابراین Apple Pay تنها روش پرداختی است که از قابلیت‌های این فناوری روی آیفون بهره می‌برد. اپل ادعا می‌کند این محدودیت برای حفظ حریم‌خصوصی و امنیت کاربران طراحی شده و حالا با تحقیقات اتحادیه‌ی اروپا مواجه شده است.

اپل پی / Apple pay

کمیسیون اروپا نظر اولیه‌ی خود را مبنی‌بر سوءاستفاده اپل از موقعیت غالب خود در بازار کیف پول‌های موبایلی در دستگاه‌های iOS به این شرکت اعلام کرده است. اپل با محدود کردن دسترسی به فناوری استانداردی (NFC) که برای پرداخت‌های بدون تماس با گوشی‌های هوشمند در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود، رقابت را در بازار کیف‌ پول‌های موبایلی سیستم‌عامل iOS محدود می‌کند.

پی‌پال گزینه‌ای مشابه Apple Pay ارائه می‌دهد که برای کاربران اندروید دردسترس است و این شرکت تصمیم دارد همین ویژگی را برای کاربران آیفون نیز ارائه دهد. این شرکت برای ارائه‌ی قابلیت اشاره‌شده، نیاز به دسترسی NFC آیفون دارد اما با محدودیت‌های کنونی اپل، قادر به انجام این کار نیست.

اپل تصمیم دارد به اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث اجازه دهد تا از تراشه‌ی NFC برای ارائه‌ی قابلیت‌هایی مثل Tap To Pay آیفون استفاده کنند. این ویژگی به دارندگان آیفون‌های سازگار اجازه می‌دهد بدون تماس و بدون نیاز به سخت‌افزار اضافه، پرداخت‌های موردنظر خود را ازطریق سرویس Apple Pay، کارت‌های اعتباری و کارت‌های خرید نقدی انجام دهند که البته این ویژگی دقیقاً شبیه Tap To Pay سرویس پرداخت اپل نیست و این دقیقاً همان قابلیتی است که پی‌پال قصد دارد به کاربران خود در iOS ارائه دهد.

به‌گفته‌ی اپل، رقبای سرویس پرداخت این شرکت ازجمله پی‌پال حتی بدون ارائه‌ی قابلیت پرداخت مستقیم روی آیفون، محبوبیت بالایی دارد اما این شرکت قصد دارد به تعامل با کمیسیون اروپا ادامه دهد تا اطمینان حاصل شود که کاربران اروپایی در محیطی امن، به گزینه‌ی پرداخت موردنظر خود دسترسی داشته باشند.

این اولین‌بار نیست که اپل به‌دلیل محدود کردن دسترسی برنامه‌های شخص‌ثالث به تراشه‌ی NFC آیفون با انتقاداتی مواجه شده است. در سال ۲۰۱۷ نیز بانک‌های استرالیایی درخواستی برای دسترسی به NFC آیفون مطرح کردند تا روشی جایگزین برای Apple Pay ارائه دهند، اما درخواست آن‌ها نهایتاً به نتیجه نرسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات