رکوردشکنی اپل در فصل دوم سال مالی ۲۰۲۲ به‌لطف فروش فوق‌العاده آیفون

جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با وجود قرنطینه‌ی اخیر در چین و افزایش مشکلات زنجیره‌ی تأمین، اپل فصل درخشانی پشت سر گذاشته و در سه‌ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۲۲ درآمد ۹۷٫۳ میلیارد دلاری کسب کرده است.
تبلیغات

اپل با وجود مواجهه با مشکلاتِ ادامه‌دار در زنجیره‌ی تأمین و نگرانی مشتریان از تورم، همچنان درآمدهای خود را بالا نگه داشته است. براساس آنچه The Verge به‌نقل از گزارش مالی اپل می‌نویسد، سه‌ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) درخشان‌ترین فصل منتهی به مارس در تاریخ فعالیت‌های اپل محسوب می‌شود.

اپل موفق شده است در فصل دوم سال مالی ۲۰۲۲ درآمد ۹۷٫۳ میلیارد دلار کسب کند، یعنی ۹ درصد درآمد بیشتر نسبت‌به فصل دوم سال مالی ۲۰۲۱. ۲۵ میلیارد دلار از این درآمد ۹۷٫۳ میلیارد دلاری شامل سود می‌شود. اپل در بازه‌ی زمانی موردبحث به ازای هر سهم از سهامش سود ۱٫۵۲ دلاری به دست آورده است.

آمار نشان می‌دهد در فصل منتهی به ماه مارس ۲۰۲۲ رکورد جدیدی برای درآمد حاصل از آیفون، مک و واحد تجاری محصولات پوشیدنی، لوازم خانگی و لوازم جانبی ثبت شده است. البته اپل می‌گوید فروش آیپد در فصل دوم سال مالی ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده و با افت سالانه‌ی اندک مواجه شده است.

از طرفی خدمات نرم‌افزاری اپل درحال‌حاضر ۸۲۵ میلیون مشترک دارند که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

افزایش درآمد آیفون در حالی اتفاق افتاده که در سال گذشته‌ی میلادی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ کمی دیرتر از حد معمول عرضه شدند و این موضوع روی درآمدهای فصل دوم سال مالی ۲۰۲۱ اثر گذاشت. محصولات جدیدی که اپل در فصل منتهی به مارس ۲۰۲۲ عرضه کرده شامل نسل سوم آیفون SE، مدل سبزرنگ آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو، کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو و مانیتور استودیو دیسپلی می‌شود.

اپل در اوایل سال جاری میلادی گفت که انتظار دارد مشکلات زنجیره‌ی تأمین در فصل منتهی به مارس ۲۰۲۲ تا حدی کاهش پیدا کند. بااین‌حال به دلیل افزایش ناگهانی آمار مبتلایان به کرونا در چین، این کشور قرنطینه‌های جدیدی شروع کرد و مشکلات به قوت خود باقی ماندند. احتمال می‌رود چالش‌های زنجیره‌ی تأمین در ماه‌های پیش رو بیشتر شود.

درحال‌حاضر بخش عمده‌ی مشکلات زنجیره‌ی تأمین اپل، گریبان‌گیر کامپیوترهای سری مک شده است. سفارش‌های جدید مک استودیوی مجهز به پردازنده‌ی M1 Ultra در اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) به دست مشتریان می‌رسد. همچنین اکثر کسانی که امروز مک بوک پرو ۱۴ اینچ و مک بوک پرو ۱۶ اینچ اپل را بخرند برای دسترسی به این لپ‌تاپ‌ها باید تا ماه ژوئن (خرداد و تیر) یا حتی دیرتر از آن منتظر بمانند.

اپل به‌زودی در جریان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) از نسخه‌ی جدید iOS و سایر سیستم‌های عامل خود رونمایی می‌کند. این کنفرانس غالباً به شکل مجازی برگزار می‌شود.

به‌غیر از مشکلات زنجیره‌ی تأمین، اپل مدت‌ها است با چالش‌هایی جدی از سوی دولت‌ها با محوریت سیاست‌های اپ استور و کنترل بر اکوسیستم نرم‌افزاری آیفون دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. قوانین اتحادیه‌ی اروپا ممکن است اپل را مجبور به فراهم‌سازی امکان بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها کند. اپل به دلیل فشار شدید از سوی ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا مجبور شده است مجوز استفاده از روش پرداخت متفرقه را به شکل محدود در برخی کشورها صادر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات