چین با فشار بیشتر به کارگران خود قصد دارد مجدداً زنجیره‌‌ی تأمین را راه‌اندازی کند

یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
استراتژی مقام‌های شانگهای برای راه‌اندازی مجدد زنجیره‌‌ی تأمین طی قرنطینه‌ی شدید کرونایی، بیشترین ضربه را به کارگران وارد خواهد کرد.
تبلیغات

جدیدترین قرنطینه‌ی کرونایی در ۲۸ مارس ساکنان شانگهای چین را در خانه‌هایشان محبوس کرد. آن‌ها هفته‌ها است که در محل زندگی‌شان حضور دارند و دچار کمبود مواد‌غذایی رنج هستند و حتی افراد حاضر در برخی مجتمع‌های مسکونی به «خرید گروهی» متوسل شده‌اند؛ یعنی افراد مختلف مسئول تأمین هرچه‌بیشتر محصولی خاص برای اعضای ساختمان خود هستند.

آرس‌تکنیکا می‌نویسد دولت مرکزی پکن در مواجهه با این وضعیت وخیم، را‌ه‌اندازی مجدد بخش صنعتی شانگهای را در اولویت قرار داده است. لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین، هفته‌ی جاری اعلام کرد دولت با کمک به ۶۶۶ شرکت در شانگهای، برای تثبیت زنجیره‌ی تأمین این کشور تلاش می‌کند تا فعالیت‌هایشان را دوباره از سر بگیرند. درحالی‌که شهر همچنان به مبارزه با بدترین شیوع کرونا از ابتدا تا به حالا ادامه می‌دهد، انجام این کار ممکن است مشکلی بزرگ باشد.

دولت «فهرست سفید» شرکت‌های شانگهای را اعلام کرده و قرار است به بازگشایی آن‌ها کمک ‌کند. این فهرست شامل شرکت‌های داخلی و خارجی است که ورودی‌های اصلی را برای زنجیره‌ی تأمین فراهم می‌کنند و از بین آن‌ها می‌توان به تولیدکنندگان قطعات نیمه‌رسانا و قطعات خودرو و لوازم پزشکی اشاره کرد. طبق گزارش‌ها، کارخانه‌ی تسلا در شانگهای بازگشایی شده است؛ ولی به‌دلیل مشکلات موجود مشخص نیست که چه تعداد از خطوط تولید در حال کار هستند.

حتی با اینکه اوضاع در شانگهای هنوز کاملاً تحت کنترل نیست، شاید دولت چین چاره‌ای جز آغاز فعالیت‌های صنعتی نداشته باشد. روز دوشنبه، اداره‌ی ملی آمار چین داده‌هایی اقتصادی منتشر کرد که نشان می‌دهد اگرچه اقتصاد در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ درمقایسه‌با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ رشد ۴٫۸ درصدی تجربه کرده است، در ماه مارس، فعالیت اقتصادی در شانگهای و سایر شهرهای تحت قرنطینه کاهش یافته و دلیل این امر نیز کاملاً واضح است.

قرنطینه کرونا در شانگهای چین

گفته می‌شود بیشتر کارخانه‌ها از مردم می‌خواهند که در کارخانه‌ها زندگی کنند و شاید آنان اجازه نداشته باشند به خانه بروند. برخی شرکت‌ها توانسته‌اند با داشتن «حلقه‌های بسته» به کار خود ادامه دهند و درعین‌حال خطر شیوع کرونا را به‌حداقل برسانند. منظور از حلقه‌ی بسته افرادی هستند که داخل کارخانه می‌مانند و همان‌جا غذا می‌خورند. حتی گزارش‌هایی ادعا می‌کنند که آن‌ها روی زمین می‌خوابند. بسیاری از کارگران برای ترک محل زندگی خود به مجوز نیاز دارند؛ اما اجازه بازگشت به آن‌ها داده نمی‌شود.

فیونا یو، شریک شرکت سرمایه‌گذاری چینی Northern Light Venture Capital و ساکن شهر شانگهای‌، می‌گوید قرنطینه مسئله‌ساز، اما مهارکردنی بوده است. او معتقد است مردم می‌توانند به‌اندازه‌ی کافی غذا دریافت کنند. او می‌افزاید بعضی شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه و به‌دلیل کمبود قطعات سخت‌افزاری به توقف عملیات مجبور شده‌اند. حتی تعدادی از کارآفرینان مجبورند در آزمایشگاه‌های خود بخوابند تا مطمئن شوند آزمایش‌های مهم بیوتکنولوژی مختل نمی‌شوند.

شانگهای یکی از تولیدکنندگان مهم قطعات اساسی برای صنایع خودروسازی و الکترونیک است و مرکز حیاتی کشتی‌رانی نیز تلقی می‌شود. راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها برای برخی از کارگران درآمد ایجاد می‌کند؛ اما بزرگ‌ترین مزیت آن برای عرضه‌ی جهانی محصولات خواهد بود. براساس اطلاعات منتشرشده، حداقل ۲۴۹ از ۶۶۶ شرکتی که دولت برای بازگشایی در نظر گرفته است، تولیدکنندگان خودرو هستند.

چین اکنون برخی از سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات تحمیلی دولت را تجربه می‌کند؛ زیرا در تلاش برای حفظ استراتژی «صفر-کووید» خود دربرابر نوع مسری ویروس امیکرون است. این شهر بیش از ۴۰۰ هزار مورد ابتلا به کووید را ازآنِ خود کرده است که طبق استانداردهای چین تعداد بسیار زیادی محسوب می‌شود؛ اما طبق اعداد رسمی، تنها ۱۷ مورد مرگ‌ومیر ثبت شده است.

فراتر از سختی‌هایی که ساکنان شانگهای متحمل شده‌اند، قرنطینه باعث بسته‌شدن کارخانه‌ها و مسدودشدن راه‌های حمل‌و‌نقل شده است. صدها پرواز لغو و جاده‌ها خلوت و کانتینرهای حمل‌ونقل در دریا سرگردان شده‌اند. ویندوارد، شرکت فعال درزمینه‌ی جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های حمل‌و‌نقل، در اوایل آوریل دریافت که از هر پنج کشتی کانتینری جهانی، یک کشتی در خارج از بنادر پر ازدحام منتظر است و نزدیک به ۳۰ درصد آن‌ها در انتظار ورود به بنادر چین، از شنژن تا پکن هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات