متا احتمالاً در حال توسعه ارز دیجیتال زاک باکس است

جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
فایننشال تایمز ادعا می‌کند متا (فیسبوک سابق) در حال توسعه‌ی ارزی دیجیتال به نام «زاک باکس» است که احتمالاً در دسته‌ی رمزارزها جای نمی‌گیرد.
تبلیغات

متا تصمیم گرفت توسعه‌ی رمزارز بحث‌برانگیز Diem را متوقف کند، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد این شرکت همچنان در حال کار روی سرویس‌های مالی است تا به‌شکل جدی در این حوزه ورود کند. ورج به نقل از فایننشال تایمز می‌نویسد شرکت مادر فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ به‌صورت فعال روی چند پروژه کار می‌کند و یکی از آن‌ها ارزی مجازی است که ظاهراً کارمندان متا آن را «زاک باکس» (Zuck Bucks) خطاب می‌کنند.

این ارز مجازی جدید که مشخصاً نامش را از نام بنیان‌گذار، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل متا یعنی مارک زاکربرگ گرفته است، احتمالاً قرار نیست در دسته‌ی رمزارزها قرار بگیرد.

فایننشال تایمز می‌گوید متا به‌دنبال معرفی توکن‌های درون‌برنامه‌ای است که به‌صورت مرکزی توسط این شرکت کنترل می‌شوند؛ مشابه توکن‌هایی که در بازی‌های ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از بین آن‌ها می‌توانیم به ارز Robux در بازی محبوب Roblox اشاره کنیم.

شرکت Roblox در بازی خود توانسته کسب‌و‌کار عظیمی براساس ارز Robux تشکیل دهد و احتمالاً متا به‌دنبال این است که روش مشابهی برای پلتفرم‌های اختصاصی خود در پیش بگیرد.

متا به‌طور کامل خودش را از سرویس‌های مبتنی‌بر بلاک چین جدا نکرده است. این شرکت پیش‌تر گفته قصد دارد پست کردن و به‌اشتراک‌گذاری NFTها را در فیسبوک ممکن کند. به ادعای منابع ناشناس فایننشال تایمز که یادداشتی محرمانه را دیده‌اند، متا در اواسط ماه می ۲۰۲۲ (اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱) این قابلیت را به‌صورت آزمایشی دردسترس قرار می‌دهد.

همچنین گفته شده که مدتی پس از آن، متا به‌صورت آزمایشی «عضویت در گروه‌های فیسبوک را براساس مالکیت و مینت کردن NFT» آغاز می‌کند. فایننشال تایمز پیش‌تر بخشی از برنامه‌های متا را با محوریت بهره‌گیری از NFT در فیسبوک و اینستاگرام فاش کرده بود. مدت زیادی نگذشته بود که مارک زاکربرگ به‌صورت رسمی اعلام کرد NFT به اینستاگرام اضافه می‌شود.

در کنار این‌ها گفته می‌شود متا به‌دنبال توسعه‌ی «توکن‌ اجتماعی» یا «توکن‌ شهرت» (Reputation Token) است تا از آن‌ها برای اهداف مختلف نظیر «پاداش برای مشارکت معنادار در گروه‌های فیسبوک» استفاده کند. متا همچنین به‌دنبال ارائه‌ی سرویس‌های مالی سنتی نظیر اعطای وام به مشاغل کوچک است.

فردی به نمایندگی از متا در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرده که این شرکت در حال حاضر نمی‌تواند هیچ جزئیاتی را به‌صورت رسمی دردسترس رسانه‌ها قرار دهد. این فرد می‌گوید متا به‌طور مداوم به‌دنبال خلق نوآوری‌های جدید برای مردم، کسب‌و‌کارها و خالقان محتوا است.

گفتنی است جک دورسی، مدیرعامل پیشین توییتر، از ایده‌ی توسعه‌ی زاک باکس حمایت کرده است.

باید صبر کنیم و ببینیم که زاک باکس و دیگر پروژه‌های فعلی متا در نهایت به چه شکلی ارائه می‌شوند و آیا این شرکت می‌تواند ازطریق پروژه‌های جدیدش مشکلات اخیر را به فراموشی بسپارد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات