فروش جهانی رایانه‌های شخصی در ۲۰۲۱؛ رشد دو برابری سالیانه مک‌ها در مقایسه با رقبا

پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش جدیدی که توسط Canalys منتشر شده، فروش رایانه‌های شخصی افزایش یافته و اپل رشد سالیانه‌ی دو برابری را تجربه کرده است.
تبلیغات

شاید با خود فکر کنید سال گذشته به دلیل کمبود تراشه، فروش رایانه‌های شخصی در سراسر جهان نیز کم شده، اما این تفکر مرسوم اشتباه است. به‌تازگی گزارش آماری جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد بازار این دستگاه‌ها افزایش فروش را تجربه کرده است.

به گفته تک‌کرانچ، Canalys گزارش می‌دهد فروش رایانه‌های شخصی در ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۱۵ درصد و نسبت به دو سال پیش ۲۷ درصد رشد داشته و ۳۴۱ میلیون دستگاه فروخته شده‌اند که عدد فوق‌العاد‌ه‌ای است. به گفته‌ی این شرکت، در‌ حالی‌که اعداد سه‌ماهه‌ی چهارم تنها یک درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، از ۲۰۱۲ تاکنون، ۲۰۲۱ بهترین سال بوده است.

همان‌طور ‌که ایشان دات، تحلیلگر ارشد Canalys اشاره کرد، با وجود مشکلات تأمین تراشه، کامپیوترهای شخصی سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند. او رایانه‌ها را به‌عنوان بخشی از زندگی کاری و تفریحی ما می‌داند، به‌طوری‌که در مناطق توسعه یافته‌ی جهان داشتن چند عدد از آن‌ها در یک خانه عادی شده است. وی گفت:

رشد دو رقمی بازار طی سال ۲۰۲۰ قابل توجه است. با وجود محدودیت‌های دائمی عرضه، میزان تقاضا برای رایانه‌های شخصی در ۱۲ ماه گذشته بسیار زیاد بوده است. با نگاهی بلندمدت، می‌توان مهم‌ترین تحولات در ۲۰۲۱ را افزایش ضریب نفوذ و میزان استفاده مردم از رایانه‌های شخصی دانست.

برندگان بزرگ ۲۰۲۱، سه شرکت لنوو، اچ‌پی و دل بودند و اپل در رتبه چهارم قرار گرفت. باید به این مسئله اشاره کرد، در‌ حالی‌که همه سال خوبی را پشت سر گذاشتند، اپل با ۲۸٫۳ درصد بیشترین رشد را نسبت به سال گذشته داشته است.

عرضه‌ی مک در ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر سریع‌تر از کل بازار رایانه‌های شخصی رشد کرد. نتیجه‌ی مذکور ناشی از فروش مدل‌های M1 Pro و M1 Max MacBook Pro بود که عرضه‌ی آن‌ها در ماه اکتبر آغاز شد. ایسر نیز، با وجود اینکه از نظر تعداد محموله در رتبه پنجم قرار دارد، رشد سالیانه‌ی ۲۱٫۸ را تجربه کرده است.

از نظر سهم بازار، لنوو و اچ‌پی به ترتیب با ۲۴٫۱ درصد و ۲۱٫۷ درصد برنده‌ی قطعی بودند. دل با ۱۷٫۴ درصد سوم و اپل با ۸٫۵ درصد چهارم شدند.

جدول میزان فروش سالیانه رایانه های شخصی ۲۰۲۱

اگرچه انتظار می‌رود کمبود تراشه تا سال جدید ادامه داشته باشد و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اشباع شدن بازار محصولات آموزش وجود دارد، Canalys همچنان معتقد است ۲۰۲۲ سال قدرتمندی برای فروش رایانه‌های شخصی خواهد بود. رشابه دوشی، تحلیلگر Canalys، گفت اگر مشکلات عرضه نبود، احتمالاً بازار در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌تر می‌شد. دوشی می‌گوید:

دلیل اصلی اینکه چرا ما در وضعیت کمبود قرار داریم بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه است. اگر وضعیت عرضه بهتر بود، صنعت رایانه‌های شخصی سریع‌تر رشد می‌کرد و [حتی بزرگ‌تر] می‌شد.

او بازاری را می‌بیند که در آینده نیز به گسترش خود ادامه خواهد داد. با نگاهی غیرمحدود، تقاضا برای رایانه‌های شخصی بهتر و سریع‌تر اکنون نه‌تنها در محل کار، بلکه در خانه نیز بیشتر از همیشه است. با توجه به اهمیت رایانه‌های شخصی که در دو سال گذشته تقویت شده، ما معتقدیم که این رشد همچنان باقی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات