اینتل فاز اول فروش کسب‌وکار SSD به اس‌کی هاینیکس را تکمیل کرد

پنج‌شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
طبق گفته‌ی اینتل، این شرکت فاز نخست فروش کسب‌وکارهای SSD و NAND خود را به اس‌کی هاینیکس تکمیل و در ازای آن ۷ میلیارد دلار دریافت کرده است.
تبلیغات

اس‌کی هاینیکس مدتی است که در حال مذاکره با اینتل برای خرید کسب‌وکارهای SSDهای مبتنی‌بر NAND و مالکلیت معنوی بر IPهای مرتبط با آن است. بااین‌حال، برخی موانع قانونی در چین وجود داشت که به تأخیر فرایند خرید بخش‌های مذکور منجر می‌شد. هفته‌ی گذشته‌، اس‌کی هاینیکس اعلام کرد که موانع قانونی در چین تا حدودی برطرف شده است و متعاقبا می‌تواند خرید بخش حافظه‌های پرسرعت اینتل را تکمیل کند.

اکنون به‌نظر می‌رسد که نخستین بخش از فرایند فروش نهایی شده است و ازاین‌پس، اس‌کی هاینیکس مالکیت بخشی از آن را برعهده خواهد داشت. غول کره‌ای صنعت نیمه‌هادی اعلام کرده است که زیرمجموعه‌ای جدید به‌ نام سولیدایم (Solidigm) برای راه‌اندازی کارخانه و مدیریت تجارت SSD راه‌اندازی کرده است و راب کروک، پیش‌کسوت و مدیر اسبق گروه Solutions اینتل، سمَت مدیرعاملی این شرکت مستقر در سن‌خوزه را برعهده خواهد گرفت. کروک دراین‌باره می‌گوید:

سولیدایم آماده است تا شرکت نیمه‌هادی بزرگ بعدی جهان باشد که فرصتی بی‌سابقه برای خلق مجدد صنعت حافظه داده و ذخیره‌سازی ارائه می‌دهد. ما بر تعهد خود برای رهبری صنعت داده ثابت‌قدم هستیم؛ به‌گونه‌ای که واقعا بتواند به پیشرفت انسان کمک کند.

گفته می‌شود نام سولیدایم منعکس‌کننده الگویی جدید در ذخیره‌سازی حالت جامد است. دفتر مرکزی این شرکت در سن‌خوزه کالیفرنیا خواهد بود و لی سوک هی، رئیس و مدیرعامل اس‌کی هاینیکس، در جایگاه رئیس اجرایی این شرکت خدمت خواهد کرد.

گفتنی است مفاد قرارد فروش شامل کسب‌وکار SSDهای مبتی‌بر NAND و فَب تولیدی مرتبط با آن است که همگی درمجموع ۹ میلیارد دلار قیمت‌گذاری شده‌اند و فروش در قالب دو مرحله انجام می‌شود. اولین مرحله فروش که امروز تکمیل شد، شامل انتقال فَب فناوری و ساخت حافظه‌ی دالیان اینتل در چین و برخی از کارکنان و IP خاصی مربوط به SSDهای NAND است.

جالب است بدانید که دالیان نخستین سایت ساخت حافظه‌های پیشرفته اینتل محسوب می‌شود و شاید فروش آن کمی نامعقول به‌نظر برسد؛ زیرا حافظه‌ی بخشی از شالوده‌ی فناوری است که دنیای هوشمند و متصل را شکل می‌دهد. بااین‌حال، این قرارداد به اینتل اجازه می‌دهد تا با خروج از تجارت کم‌سود و هزینه‌بر حافظه‌های فلش که در معرض نوسان‌های شدید قیمت‌ها هستند، تمرکز بیشتری روی سایر مشاغل خود کند.

از قرار معلوم، تیم آبی فناوری 3D XPoint اختصاصی‌اش را حفظ خواهد کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که شریک تولیدی اینتل، یعنی مایکرون، اخیرا فَب خود را فروخت و تولید 3D XPoint را متوقف کرد؛ بنابراین، آینده‌ی این فناوری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اینتل قصد دارد Mobileye، شرکت متمرکز بر فناوری خودروهای خودران را نیز ازطریق IPO در سال آینده به‌صورت عمومی عرضه کند.

به‌طورکلی، مرحله‌ی نهایی فروش تا مارس ۲۰۲۵ به‌طول می‌انجامد. در این فاصله، اینتل همچنان ویفرهای NAND را در تأسیسات دالیان تولید خواهد کرد و برخی از IP طراحی و تولید ویفر NAND خود را حفظ خواهد کرد؛ اما پس از اتمام پنجره‌ی زمانی یادشده، اینتل کارکنان باقی‌مانده خود در بخش تحقیق‌و‌توسعه و آخرین IP طراحی و تولید NAND را به اس‌کی هاینیکس واگذار می‌کند. در این مرحله، اینتل تولید NAND در کارخانه‌ی دالیان را نیز متوقف خواهد کرد.

درحال‌حاضر، تمامی محصولات ذخیره‌سازی SSD موجود اینتل اکنون زیر پرچم سولیدایم ساخته و فروخته می‌شوند؛ اما به‌نظر می‌رسد که سولیدایم در ابتدا مشمول برخی محدودیت‌های طولانی‌مدت تنظیم‌کننده‌های چینی خواهد بود. برای مثال، این شرکت به‌مدت پنج سال به رعایت محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای محصولات و قطعات نهایی و تضمین گسترش عرضه برای قطعات PCIe و SATA کلاس سازمانی موظف خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات