باب ایگر: اگر استیو جابز نمی‌مرد، احتمالا اپل و دیزنی ادغام می‌شدند

چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی باب ایگر، درصورت زنده‌ماندن استیو جابز، این احتمال وجود داشت که بزرگ‌ترین ادغام تاریخ بین اپل و دیزنی اتفاق بیفتد.
تبلیغات

در سال‌های گذشته، بحث ادغام اپل و دیزنی بسیار داغ بوده است و برای مدتی نیز دو شرکت مذاکرات زیادی برای به‌سرانجام‌رساندن این اتفاق بسیار بزرگ انجام دادند. بااین‌حال، وسعت و اهمیت این موضوع به‌قدری است که بسیاری آن را در این مقطع غیر‌ممکن می‌دانند.

باب ایگر، مدیرعامل اسبق دیزنی و عضو سابق هیئت‌مدیره‌ی اپل، خاطرنشان کرده است که در‌صورت زنده‌ماندن استیو جابز، احتمالا ادغام دیزنی و اپل را شاهد می‌بودیم. ایگر می‌گوید بنیان‌گذار و مدیرعامل فقید اپل همیشه به فعالیت‌های دیزنی و ترکیب فناوری با خلاقیت علاقه داشت و این همان موضوعی بود که احتمال ادغام دو شرکت را افزایش می‌داد. وی در‌ادامه می‌گوید:

هنرهای لیبرال یک طرف و فناوری طرف دیگر. این همان چیزی بود که باعث می‌شد جابز قلبش به تپش بیفتد. محتوای دیزنی با روشی که اپل در حال تغییر نحوه‌ی ارائه محتوا به کاربران است، هم‌خوانی دارد. کاملا معتقد‌م که اگر بحث‌ها را ادامه می‌دادیم، به‌سرانجام می‌رسیدیم.

جالب است بدانید که این نخستین‌بار نیست که ایگر امکان ادغام اپل و دیزنی را مطرح می‌کند. وی در کتاب خاطراتش در سال ۲۰۱۹ نیز گفته بود که معتقد است اگر استیو جابز هنوز زنده بود، هر دو شرکت ادغام می‌شدند یا حداقل درباره‌ی این امکان به‌طور جدی بحث می‌کردند.

در این گزارش، آمده است که ایگر و جابز ماه‌ها با یکدیگر مذاکره کرده‌اند؛ البته گفته می‌شود در ابتدا این دو رابطه ضعیفی با‌هم داشتند و پیوند بین این دو زمانی قوی‌تر شد که دیزنی پیکسار را خرید. گفتنی است که استدیو انمیشن‌سازی بسیار محبوب پیکسار در ابتدا متعلق به استیو جابز بود و فروش آن به دیزنی، جابز را به بزرگ‌ترین سهام‌دار فردی و یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی دیزنی تبدیل کرد که می‌توانست در بسیاری از تصمیمات مهم نقش داشته باشد.

ناگفته نماند هم‌اکنون نیز خانواده‌ی جابز یکی از سهام‌داران اصلی شرکت دیزنی محسوب می‌شوند؛ بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد که به دخالت در سیاست‌های دیزنی علاقه‌ی چندانی داشته باشند.

شواهد نشان می‌دهد که جابز ایگر را شریکی واقعی می‌دانست؛ به‌همین‌دلیل، مدیرعامل دیزنی را برای جانشینی خود در هیئت‌مدیره‌ی اپل انتخاب کرد. بااین‌حال، ایگر در سپتامبر ۲۰۱۹ هیئت‌مدیره‌ی اپل را ترک کرد و دلیل آن را «‌عقاید و مسیرهای متضاد به‌جای اهداف مشترک» عنوان کرد. افزون‌براین، او در فوریه‌ی ۲۰۲۰ نیز خروج نهایی‌اش از دیزنی را اعلام کرد.

به‌طورکلی، اپل و دیزنی ازلحاظ ساختاری بسیار به‌ یکدیگر نزدیک هستند و نکته‌ی جالب اینکه دیزنی برخلاف سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های استریم محتوا، همواره با اپل روابط نزدیکی داشته است. همان‌طور‌که گفتیم، در این مقطع، احتمال ادغام این دو شرکت بسیار اندک است؛ اما در‌صورت وقوع این اتفاق، اپل می‌تواند به میلیاردها کاربر دیزنی و صدها دیزنی‌لند دسترسی پیدا کند و دیزنی نیز می‌تواند در میلیاردها دیوایس اپل سرویسش را در اولویت قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات