اپل در حکم تجدیدنظر دعوی اپیک گیمز به برد مهمی دست یافت

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل سرانجام موفق شد که حکم دادگاه مبنی بر اعمال تغییرات اپ استور در ۹ دسامبر را به تعویق بیندازد و همچنان از توسعه‌دهندگان بخواهد که از سیستم خرید درون برنامه‌ای خود بدون ارائه گزینه‌های جایگزین استفاده کنند.
تبلیغات

چندی پیش نخستین دادگاه دعوی اپل با حکم قاضی راجرز گنزالس به‌اتمام رسید و تاحدودی اپل را در جایگاه برنده قرار می‌داد؛ اما تبعاتی نیز برای این شرکت به همراه داشت. طبق حکم مذکور، اپل از ممنوع‌کردن توسعه‌دهندگان برای جمع‌آوری فراداده کاربران و ایجاد لینک‌های خارجی یا سایر فراخوان‌هایی منع شده است که مشتریان را به خرید مکانیسم‌ها و خرید درون‌‌برنامه‌ای و ارتباطات با مشتریان سوق می‌دهد.

همین امر سبب شد تا اپل نیز پس از اپیگ‌گیمز، درخواست تجدیدنظر خود را به دادگاه مربوطه ارسال کند. کوپرتینویی‌ها از دادگاه خواسته بودند که اجرای حکم نهایی که اپل را وادار به اعمال تغیرات تا ۹ دسامبر می‌کند، به‌تعویق بیندازد. اکنون مشخص شده است که دادگاه درخواست اپل را پذیرفته و اجازه داده است که تا مدت نامشخصی همچنان از همان شیوه قبلی در استفاده از سیستم خرید درون برنامه‌ای بهره بگیرد.

دادگاه استیناف می‌گوید اپل نشان داده است که درخواست تجدیدنظرش سؤال‌ها و شک‌وشبه‌هایی را در مورد صحت حکم پرونده اصلی ایجاد می‌کند و ظاهرا اپیک گیمز در اثبات انحصارطلبی اپل ناکام بوده است. بااین‌حال، سازنده بازی فورتنایت نشان داد که رفتار اپل قانون رقابت ناعادلانه کالیفرنیا را نقض می‌کند. درنهایت، دادگاه به درخواست اپل مبنی بر باقی ماندن بخش (i) بند (یک) دستور دائمی رضایت داده است و توقف تا زمان صدور حکم در این تجدیدنظر به قوت خود باقی خواهد ماند.

به‌عبارتی دیگر، دادگاه اجرای دستور را تا زمانی که بتواند به‌طور کامل آن را رسیدگی کند، متوقف کرده است و این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد. در زمانی که دادگاه درخواست تجدیدنظر اپل را بررسی می‌کند، غول دنیای فناوری می‌توانند اپ استور را مانند قبل اداره کند.

تصویری از لوگو اپل و کارکترهای بازی فورتنایت

حکم اولیه قاضی مبنی بر تغییرات در سیاست اپ استور شامل تغییر در مقررات «ضد فرمان» بود؛ بدین معنی که قوانین اپ استور توسعه‌دهندگان را از اطلاع‌رسانی به کاربران درباره روش‌های جایگزین پرداخت خرید درون‌برنامه‌ای و سایر اشتراک‌ها منع می‌کند. پس‌ازآن، اپل نیز ادعا کرد که حکم اولیه برای تغییر در قوانین اپ استور می‌تواند تعادل دقیق بین توسعه‌دهندگان و مشتریان ارائه‌شده فروشگاه نرم‌افزاری یادشده را به‌هم بزند؛ اتفاقی که به آسیب جبران‌ناپذیری برای اپل و مصرف‌کنندگان منجر می‌شود.

کوپرتینویی‌ها خاطرنشان می‌کنند که هدایت کاربران به مکانیسم‌های پرداخت ثالث پیشنهادی ذاتا خطرناک است. اپل می‌گوید ممکن است مصرف‌کنندگان به وب‌سایت‌های مخربی سوق داده شوند که برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی و جزئیات پرداخت طراحی شده‌اند. استفاده از سیستم‌های پرداخت خارجی نیز تلاش‌های اپل برای شناسایی و مقابله با کلاه‌برداری را با مشکل مواجه می‌کند و اجرای حکم مستلزم تلاش مهندسی درخورتوجهی است که پروتکل‌های امنیتی جدید، ساختارهای جمع‌آوری هزینه، دستورالعمل‌های جدید اپ استور و... را شامل می‌شود.

این شرکت می‌گوید که توقف دستور به آن اجازه می‌دهد این کار را به‌نحوی انجام دهد که یکپارچگی اکوسیستم را حفظ و نیاز به هرگونه دستور درباره قوانین ضد فرمان را برطرف کند. اگر دادگاه استیناف پس از بررسی پرونده در نهایت به نفع اپل رای دهد، این حکم می‌تواند برای همیشه لغو شود. پیروزی امروز اپل به این معنی است که باید چندین ماه دیگر منتظر بمانیم تا روند قانونی قبل از اجرای هرگونه تغییر اپ استور انجام شود.

البته نباید از اپیک گیمز و فوتنایت نیز غافل شد. به‌نظر می‌رسد که هیچ مسیر مشخصی برای بازگشت بازی یادشده به اپ استور وجود ندارد و احتمالا همچنان نه‌تنها در پلتفرم اپل در دسترس نخواهد بود، بلکه حساب توسعه‌دهندگان اپیک نیز تا مدت نامعلومی بسته خواهد بود و اپل می‌تواند همین روند را برای شرکت‌ها و بازی‌های تابعه اپیک نیز اجرا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات