ترس از سویه جدید ویروس کرونا باعث ریزش قیمت بیت کوین شد

جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
انتشار خبرهای نگران‌کننده از سویه‌ی جدید ویروس کرونا بازار رمزارزها را سرخ‌پوش کرد.
تبلیغات

کشف گونه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی، بازارهای مالی جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده است. دانشمندان هنوز با قطعیت نمی‌داند که آیا گونه‌ی جدید که «نو» (Nu) نام دارد از گونه دلتا خطرناک‌تر است یا خیر؛ اما گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر مقاومت سویه‌ی جدید به واکسن‌های فعلی و واگیردارتر و کشنده‌تر بودن آن کافی بود تا بازارهای مالی با افت قابل‌توجهی رو‌به‌رو شوند.

بزرگ‌ترین رمزارز جهان یعنی بیت کوین که روز گذشته تا ۵۹٬۳۰۰ دلار نیز معامله می‌شد، با ریزش تقریبا ۱۰ درصدی قیمت ۵۳٬۵۰۰ دلار را نیز به‌خود دید. سایر رمزارزها نیز ریزش مشابهی را تجربه کردند تا مجموع ارزش بازار ارزهای دیجیتال با افت ۹ درصدی به زیر ۲٫۴۵ تریلیون دلار برسد.

ریزش امروز بیت کوین و ارزهای دیجیتال یادآور سقوط مشابه این بازار در ابتدای دنیاگیری کووید ۱۹ است.

اگرچه سایر بازارهای مالی نیز شاهد کاهش شاخص‌های خود بودند، اما سقوط شدیدتر بازار رمزارزها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران هنوز به این بازار اعتماد کافی ندارند.

چشم انداز وضعیت اقتصادی دنیا در سایه‌ی بازگشت قرنطینه

اگر گزارش‌های مبنی بر بی‌اثر بودن واکسن‌های فعلی و خطرناک‌تر بودن سویه‌ی جدید صحت داشته باشند، بازگشت قرنطینه‌های سفت و سخت و تعطیلی دوباره‌ی بسیاری از کسب‌وکارها و درنتیجه واردشدن فشار مجدد به زنجیره‌ی تأمین قطعات دور از انتظار نیست.

مشخص نیست اگر قرار باشد بار دیگر به دوران دست‌وپنجه نرم‌کردن بدون واکسن با ویروس و قرنطینه بازگردیم، چه انتظاری از وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ می‌توان داشت، اما اگر سال‌های گذشته مثال خوبی بوده باشند، می‌توان انتظار تورم بیشتر و کاهش ارزش ارزهای ملی کشورها را داشت.

باگذشت حدود ۲ سال از ظهور ویروس کرونا، آثار اقتصادی همه‌گیری کووید ۱۹ رفته‌رفته مشخص‌تر می‌شود. شهروندان کشورهای توسعه‌یافته که سال‌ها است به نرخ تورم بسیار پایین عادت داشته‌اند، اکنون شاهد افزایش روزافزون قیمت کالا و خدمات هستند. چندی پیش نرخ رسمی تورم ایالات متحده آمریکا حدود ۶ درصد اعلام شد که رقمی بی‌سابقه در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

بسیاری از کارشناسان سیاست‌های پولی اخیر کشورهای توسعه‌یافته از جمله آمریکا در چاپ پول بدون پشتوانه برای اعطای کمک‌های مالی اضطراری در شرایط همه‌گیری کرونا را عامل اصلی افزایش نرخ تورم می‌دانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات