استیو وزنیاک: بیت کوین ریاضیات محض است

شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
استیو وزنیاک، از بنیان‌گذاران اپل، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱ (۷ آبان ۱۴۰۰) در مصاحبه‌ای با Yahoo Finance گفت که بیت کوین ریاضیات محض و تکرار آن غیرممکن است.
تبلیغات

به‌گزارش bitcoinmagazine، استیو وزنیاک، سرمایه‌گذار و کارآفرین و یکی از بنیان‌گذاران اپل، در مصاحبه‌ای با Yahoo Finance به برایان سوزی و جولی هایمن گفت:

دلار آمریکا را در نظر بگیرید. دولت فقط می‌تواند دلارهای بیشتری عرضه کند یا وام بگیرد. دلار را هرگز نمی‌توان به‌عنوان دارایی اصلاح کرد؛ اما بیت کوین همان ریاضیات است، ریاضیات محض و هرگز نمی‌توان ارز دیجیتالی مانند آن ایجاد کرد.

این کارآفرین ضمن بررسی شباهت‌هایی بین سیستم پولی ایالات متحده و شبکه پولی الکترونیکی همتا‌به‌همتای بیت کوین، دلار آمریکا را دارایی مصنوعی خواند و بیت کوین را دارایی علمی، ریاضی، منطقی و مشابه برنامه‌نویسی کامپیوتری معرفی کرد. وزنیاک در‌این‌باره گفت:

ممکن است ارزش خانه‌ شما براثر تورم بعد از چهل سال دَه برابر شود. در این شرایط، ممکن است فکر کنید که خیلی باهوش هستید و سرمایه‌گذاری پرسودی انجام داده‌اید؛ اما واقعیت این است که شما بعد از چهل سال، تنها خانه‌ای قدیمی دارید؛ چرا‌که دولت در طول این سال‌ها مالیاتش را با احتساب تورم از ارزش خانه‌تان دریافت کرده است.

وزنیاک همچنین تأکید کرد که بیت کوین را نهادی واحد کنترل نمی‌کند؛ بنابراین، برخلاف دلار می‌تواند تا حدی پیش‌بینی‌کردنی باشد. او اضافه کرد:

ما حتی خالق بیت‌ کوین را نمی‌شناسیم و این ارز دیجیتال را هیچ نهادی اداره نمی‌کند. بیت کوین ریاضیات محض است و معتقدم که طبیعت همیشه بر انسان‌ها برتری دارد.

با‌این‌حال، وزنیاک با ردکردن لزوم حفظ حریم خصوصی افراد، برخی نگرانی‌های استفاده از بیت کوین را این‌گونه عنوان کرد: «ناشناس‌بودن تراکنش‌های رمزارزها مسئله خوبی نیست؛ زیرا افراد باید بتوانند با افتخار تراکنش‌هایشان را اعلام کنند.»

متأسفانه اظهارات وزنیاک در این زمینه کمی کوته‌فکرانه است. او از امتیاز مالی و نژادی و آزادی زیادی برخوردار است و درکی از این داستان ندارد که ۴/۳ میلیارد نفر در جهان زیر سلطه رژیم‌های استبدادی قرار دارند که اظهار‌کردن تراکنش‌هایشان می‌تواند عواقب ناخوشایندی برایشان به‌همراه داشته باشد.

درواقع، وزنیاک انگیزه‌های مردم برای ذخیره بیت‌ کوین و ناتوانی دولت‌ها در ممنوعیت استفاده از آن را در نظر نمی‌گیرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره اظهارنظرهای وزنیاک درباره بیت کوین چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات