تاریخچه‌ی ارتباط مایکل سیلور با بیت کوین

جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مطالعه 9 دقیقه
این مقاله، داستان مردی است که به‌عنوان اولین مدیرعامل یک شرکت سهامی عام که سرمایه‌گذاری بلندمدتی روی بیت‌کوین انجام داده است، شناخته می‌شود.
تبلیغات

تا تابستان سال گذشته، هیچ‌کس در صنعت ارزهای دیجیتال نمی‌دانست که مایکل جی سیلور کیست. تقریبا یک سال بعد، سخنان وی به‌‌حد قدرت دارد که می‌تواند قیمت بیت کوین را تغییر دهد.

به گزارش کوین مارکت‌کپ، داستان از ۱۱ اوت ۲۰۲۰ آغاز شد، زمانی که مدیرعامل مایکرو استراتژی، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار روی بیت کوین انجام دهد.

او بیت کوین را به‌عنوان یک «ذخیره‌ی قابل اعتماد ارزش و دارایی سرمایه‌گذاری جذاب با پتانسیل نگه‌داری بلندمدت بیشتر از پول نقد» توصیف کرد.

فاست بیت کوین / Bitcoin Faucet

چهار کلمه‌ی ذخیره‌ی قابل اعتماد ارزش، در وال‌استریت به‌عنوان کلمات جادویی شناخته می‌شوند. «ذخیره‌ی ارزش» به دارایی گفته می‌شود که ارزش آن در طول زمان به‌همان اندازه یا بیشتر، خواهد بود. طلا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و قابل اعتمادترین دارایی‌ها محسوب می‌شود. همچنین با توجه‌به چاپ تریلیون‌ها دلار توسط خزانه‌داری ایالات متحده برای پرداخت هزینه‌های محرک مرتبط با کووید، دلار تورمی یک ارز قدرتمند محسوب می‌شود.

ذخیره‌ی ارزش به دارایی گفته می‌شود که ارزش آن در طول زمان به‌همان اندازه یا بیشتر، خواهد بود

سیلور اولین کسی بود که به‌عنوان رئیس یک شرکت عمومی، ارز دیجیتال اختراع‌شده توسط ساتوشی ناکاموتو را یک سرمایه‌گذاری بلندمدت خوب اعلام کرد و خزانه‌ی شرکت تحت مدیریت خود را در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد.

سیلور در ۱۵ سپتامبر، میزان سرمایه‌گذاری خود در بیت کوین را دوبرابر کرد و ۱۷۵ میلیون دلار بیت کوین به ترازنامه مایکرواستراتژی افزود. شرکت یادشده تا آن زمان با پرداخت ۴۲۵ میلیون دلار تعداد ۳۸۲۵۰ بیت کوین خرید.

از آن زمان به‌بعد، تعداد بیت کوین‌های این شرکت به میزان درخورتوجهی رشد کرده است. مایکرواستراتژی تا تاریخ یکم مارس، ۹۰۸۵۹ بیت کوین در اختیار داشت که برای خرید آن مبلغی در حدود ۲/۲ میلیارد پرداخت کرده است. چند ماه قبل، هنگامی که ارزش بیت کوین برای اولین‌بار به ۶۱۶۸۳ دلار رسید، ارزش سرمایه‌ی این شرکت حدود ۵/۶ میلیارد دلار بود. بدین ترتیب مایکرواستراتژی هفت ماه پس از حرکت جسورانه‌ی خود، روی کاغذ به سودی در حدود ۳/۴ میلیارد دلار دست یافت.

غیر از بیت کوین، درآمد سالانه‌ی این شرکت نیز زیاد است، اما برای هفت سال متوالی، مقدار کمی کاهش یافته و در سال ۲۰۲۰ به ۴۸۱ میلیون دلار رسیده بود.

وقتی سیلور سرمایه‌گذاری اولیه‌ی ۲۵۰ میلیون دلاری بیت‌ کوین را اعلام کرد، سهام مایکرواستراتژی در حدود ۱۳۵ دلار معامله می‌شد. ارزش سهام این شرکت از آن زمان افزایش یافت و در ۹ فوریه به رکورد ۱۲۷۲ دلار رسید که ۸۴۲ درصد افزایش داشت. اگرچه بازار سهام مایکرواستراتژی از آن زمان به بعد سرد شده است، اما قیمت فعلی ۶۳۱ دلار چیزی نیست که بتوان آن را زیاد دانست.

این تنها معیاری است که در وال‌استریت اهمیت دارد و سیلور را به یک نابغه تبدیل کرد.

باز کردن دروازه‌ها

بیت کوین

از زمانی که مایکرواستراتژی با سرمایه‌گذاری خود در ماه اوت وارد بورس شد، شرکت‌های مختلف از تسلا و اسکوئر گرفته تا شرکت بیمه MassMutual، صدها میلیون، یا حتی میلیاردها دلار، در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. افسانه‌های سرمایه‌گذاری مانند میلیاردر استنلی دراکن میلر که در ماه ژوئن گفته بود علاقه‌ای به نگه‌داری ارزهای دیجیتال ندارد، اخیرأ اعلام کرده است که بیت کوین در کنار پل «تودور جونز» و «جیم کرامر» در سبد سرمایه‌گذاران جا دارد.

ویزا اعلام کرده است که قصد دارد به مشتریان اجازه دهد ارزهای دیجیتال را مستقیماً در ۷۰ میلیون کسب‌وکار مرتبط با این شبکه‌ی پرداخت خرج کنند و بانک‌های مختلف مثل جی‌پی مورگان تا مورگان استنلی نیز شروع به ارائه‌ی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به مشتریان ثروتمند و سرمایه‌گذاران نهادی کرده‌اند. در اوایل ماه مارس، مت مک درموت، رئیس دارایی‌های دیجیتال گلدمن ساکس، گفت که ۴۰ درصد از مشتریان نهادی بانک سرمایه‌گذاری جهانی قبلاً در معرض دارایی‌های رمزنگاری شده قرار داشتند.

اگرچه منطقی نیست که از سیلور به‌عنوان دلیل اصلی استقبال از بیت کوین یاد کنیم، اما منصفانه است که بگوییم به‌دلیل سرمایه‌گذاری بسیار زیاد و بشارت عمومی او، مسیر استقبال از بیت کوین احتمالاً سریع‌تر اتفاق افتاده است.

دیوگو مونیکا، یکی از بنیان‌گذاران و رئیس نگهبان ارزهای دیجیتال Anchorage، به کوین مارکت‌کپ گفت: «تصمیم مایکل سیلور برای سرمایه‌گذاری در خزانه‌ی مایکرواستراتژی، راه را برای رهبران شرکت‌های دیگر هموار کرده است تا بتوانند بیت‌ کوین را به ترازنامه‌های خود اضافه کنند.

سال ۲۰۲۱ شاهد حرکت نهادها در جریان اصلی سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال بوده‌ایم.

خرید طلای دیجیتال

سکه بیت کوین / Bitcoin / بیتکوین در کنار شمش طلا

سیلور در بیانیه‌ی ماه اوت خود اعلام کرد که بیت کوین «طلای دیجیتال» است و افزود که «سخت‌تر، قوی‌تر، سریع‌تر و هوشمندتر از هر پولی است که قبل وجود داشته است».

در حالی‌که این عبارت توسط ناتانیل پوپر، خبرنگار نیویورک تایمز در کتاب بسیار محبوبش در سال ۲۰۱۴ با عنوان «طلای دیجیتال: بیت کوین و داستان درونی افراد نامناسب و میلیونرها در تلاش برای اختراع مجدد پول» رایج شد و در آن زمان، این کلمات برای مدیر یک شرکت عمومی، اهمیت زیادی پیدا کرد؛ وقتی که ارزش بیت کوین زیر ۱۱۴۰۰ دلار بود.

در ماه نوامبر، ریک رایدر مدیر سرمایه‌گذاری درآمد ثابت جهانی بلک راک، بزرگ‌ترین مدیر دارایی جهان با بیش از ۷/۸ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت به CNBC گفت که بیت کوین می‌تواند جایگزین طلا شود. در آن زمان ارزش بیت کوین ۱۸۶۰۰ دلار بود.

در ماه ژانویه، آنتونی اسکاراموچی، بنیانگذار صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر SkyBridge Capital (و ارتباطات کاخ سفید ترامپ) گفت: «بیت کوین بهتر از طلا، می‌تواند طلا باشد». بیت کوین در آن زمان ۳۴۲۰۰ دلار بود.

خط جدید کسب‌و‌کار

کسب و کار

زمانی که سیلور برای اولین‌بار سرمایه‌گذاری مایکرواستراتژی را در بیت کوین اعلام کرد، هدف این شرکت را پذیرش بیت کوین به‌عنوان «دارایی ذخیره اولیه‌ی خزانه» توصیف کرد.

آرزوهای سیلور از آن زمان افزایش یافته است. در ماه فوریه، او گفت که مایکرواستراتژی دیگر فقط یک شرکت نرم‌افزاری نیست و دیگر صرفاً پول اضافی خود را در بیت‌ کوین سرمایه‌گذاری نمی‌کند، تا از دست دادن پول در اثر تورم جلوگیری کند. در ۱۷ فوریه، سیلور فاش کرد که مایکرواستراتژی برای خرید بیت کوین بیش از ۹۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه فروخته است، که یک هفته بعد به مبلغی بیش از یک میلیارد دلار رسید. ارزش بیت کوین در آن زمان ۴۹۶۰۰ دلار بود.

سیلور در ۲۴ فوریه گفت: «شرکت برای رشد همچنان بر دو استراتژی متمرکز است؛ تجارت نرم‌افزار تجزیه‌وتحلیل سازمانی و خرید و نگه‌داری بیت کوین. مایکرواستراتژی اکنون بیش از ۹۰ هزار بیت کوین در اختیار دارد و این موضوع باور ما را تأیید می‌کند که بیت کوین به‌عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال، که به‌طور گسترده پذیرفته شده است، می‌تواند به‌عنوان یک ذخیره‌ی ارزش قابل اعتماد عمل کند».

فراتر از آن، سیلور خود را به‌عنوان یک کارشناس شرکتی در خرید بیت کوین تلقی می‌کند و اگر منصف باشیم، او در حال جذب دیگران به سرمایه‌گذاری در بیت کوین است.

مایکرواستراتژی در اوایل فوریه، یک رویداد مجازی با عنوان «بیت‌کوین برای شرکت‌ها» برگزار کرد که به گفته‌ی سیلور کمی قبل از برگزاری آن، ۱۴۰۰ شرکت‌کننده را برای ثبت‌نام جذب کرده بود. او اخیرا در گفت‌وگو با نشریه‌ی تایم گفت:

فکر می‌کردم چند هزار نفر [در این رویداد] حاضر شوند. در نهایت بیش از ۱۰ هزار نفر [در رویداد یاد شده] شرکت کردند که این مورد باعث شد سرور پخش ویدیوی ما با مشکل مواجه شود.

مبشر بیت کوین

بیت کوین

در این زمان، سیلور قبلاً در نقش مبشر بیت کوین به وال‌استریت سرگرم بود و از بسیاری جهات مرد مناسبی برای این کار محسوب می‌شد.

او که چندین دهه یک شرکت پایدار و موفق را اداره می‌کرد، توانست با مدیران شرکت‌ها به زبان خودشان صحبت کند. اما او همچنین یک شومَن است که توانایی زیادی در ارائه‌ی بیانیه‌های فوق‌العاده‌ در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال دارد. صحبت‌های وی در این حوزه، خیلی تاثیرگذارتر حرفایی است که معمولا بین کاربران ردیت و توئیتر ردوبدل می‌شود.

او در بالای فید توییتر خود نوشته است: «#بیت‌کوین انبوهی از هورنت‌های سایبری است که به الهه خرد خدمت می‌کنند، از آتش حقیقت تغذیه می‌کنند، به‌طور تصاعدی در پشت دیواری از انرژی رمزگذاری‌شده هوشمندتر، سریع‌تر و قوی‌تر رشد می‌کنند».

او همچنین دلیل مهمی برای ایلان ماسک و تسلا بود که باعث شد این شرکت ۱/۵ میلیارد دلار بیت کوین به ترازنامه مالی خود اضافه کند.

مایکل سیلور

سیلور در ۲۰ دسامبر، به توئیت مبهم ماسک که بر بیت کوین متمرکز شده بود، پاسخ داد و پیشنهاد کرد که با تغییر خزانه شرکت خودروهای الکتریکی از دلار به بیت کوین، می‌تواند «سود ۱۰۰ میلیارد دلاری» برای سهام‌داران تسلا به ارمغان بیاورد.

هنگامی که ماسک در پاسخ به توئیت سیلور از وی سؤال کرد که آیا چنین تراکنش‌ بزرگی اصلا امکان‌پذیر است یا نه، سیلور پاسخ داد:

بله، من در ماه‌های گذشته بیش از ۱/۳ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده‌ام و خوشحال می‌شوم روش کاری‌ام را به‌طور آفلاین با شما به اشتراک بگذارم.

سیلور در پاسخ به این سؤال که آیا واقعاً با ماسک صحبت کرده است، از اظهار نظر خودداری کرد و گفت که این مورد برخلاف آداب تجاری است. بااین‌حال، وقتی مصاحبه‌کننده از او پرسید که آیا فکر می‌کند مکالمات وی در توییتر بر تصمیم تسلا تأثیر داشته است یا خیر، سیلور با یک پاسخ یک کلمه‌ای پاسخ داد: بله.

اسکلت در کمد

یکی دیگر از عواملی که سایلر را برای نقش مبشر بیت کوین مناسب می‌کند، این است که درحالی‌که او دو دهه را صرف ساختن شهرت به‌عنوان یک مدیر عامل محترمِ شرکتی کرده است، همچنان در تلاش است تا شهرت نامطلوب قبلی را از بین ببرد؛ دقیقاً مانند بیت کوین که هنوز در تلاش است تا دید منفی به خود را به دید مثبت تبدیل کند، زیرا بسیاری از افراد همچنان بیت کوین را به‌عنوان ارز فرارهای مالیاتی و دلالان بازار دارک‌وب می‌دانند.

در دسامبر ۲۰۰۰، سیلور و دو تن از مدیران ارشد مایکرواستراتژی اتهامات تقلبی را که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده علیه این شرکت مطرح شده بود، به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه درآمدها را تحریف کرده و زیان را به سود تبدیل کرده بود، حل‌وفصل کردند.

قبل از پرونده SEC، زمانی که سهام مایکرواستراتژی بر اساس اخبار (کاذب) درآمدهایش بالا می‌رفت، سیلور ۱۰۰ میلیون دلار برای ایجاد یک دانشگاه آنلاین هزینه کرد که هدف آن، آموزش رایگان و همیشگی برای همه‌ی مردم سراسر جهان بود؛ هدفی که به‌نظر می‌رسد هنوز کاملاً برآورده نشده است.

آژانس اعلام کرد که پس از تجدید سودهای سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰، قیمت سهام شرکت در عرض چند ماه از ۳۳۳ دلار به ۳۳ دلار کاهش یافت که شامل کاهش ۶۰ درصدی یک روزه می‌شود.

این سه نفر و شرکت مایکرواستراتژی، ۱۱ میلیون دلار برای رفع اتهامات بدون اعتراف به‌تخلف، پرداخت کردند.

سیلور به‌عنوان سهام‌دار عمده، ضربه‌ی بسیار بیشتری خورد و ظاهراً از جمع میلیاردرها خارج شد.

زمان و بیت‌ کوین همه زخم‌ها را التیام می‌بخشند و این فقط مایکرواستراتژی نیست که شرط‌بندی بزرگی کرده است. گفته می‌شود که سیلور با قیمت‌های امروزی پادشاه ارزهای دیجیتال، حدود ۳۰۰ میلیون دلار بیت کوین در اختیار دارد.

برآوردها نشان می‌دهد، با توجه به سهام سیلور در مایکرواستراتژی، وی می‌تواند تا سه میلیارد دلار سرمایه در اختیار داشته باشد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات