توزیع ارز دیجیتال رایگان در ازای اسکن چشم

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پروژه‌ای به نام ورلد کوین در نظر دارد تا برای تسریع پذیرش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان، با اسکن چشم افراد دسترسی جهانی به رمزارزهای رایگان ایجاد کند؛ تاکنون بیش از صدهزار نفر در این پروژه شرکت کرده‌اند.
تبلیغات

ورلد کوین (Worldcoin)، نام پروژه‌ای است با وعده دسترسی جهانی به ارزهای دیجیتال با حمایت مالی شرکت‌هایی مانند اندریسن هوروویتز، کوین بیس ونچرز و بلاک چنج راه‌اندازی شده است.

ورلد کوین، در فاز آزمایشی پروژه خود، حدود ۳۰ دستگاه اسکن عنبیه به نام orb را در چهار قاره توزیع کرده است و افرادی که مایل باشند می‌توانند در ازای اسکن چشم خود با این دستگا‌ه‌ها رمزارز رایگان دریافت کنند.

Orb از کره چشم افراد عکس می‌گیرد و در ازای آن کدی منحصر‌به‌فرد ایجاد می‌کند که می‌توان از آن برای دریافت رمزارز رایگان استفاده کرد.

worldcoinorb

ورلد کوین ارز دیجیتالی در بر مبنای بلاکچین اتریوم است و حساب باز کردن، انجام تراکنش و شرکت در فرایند اعتبارسنجی در آن رایگان است.

هدف پروژه ورلد کوین اهدای رمزارز رایگان به یک میلیارد نفر در جهان در طول دو سال است و تاکنون بیش از صد هزار نفر برای دریافت این رمزارز رایگان و شرکت در پروژه ورلد کوین، چشم‌های خود را با Orb اسکن کرده‌اند.

به گزارش arstechnica، توسعه‌دهندگان پروژه روز پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۰، اعلام کردند که تصمیم دارند در طی ماه‌های آینده، صدها دستگاه دیگر را در نقاط مختلف جهان توزیع کنند و در نهایت این مقدار را به ماهی چهار هزار دستگاه برسانند.

این تیم قصد دارد شبکه ارزهای دیجیتال خود را اوایل سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) معرفی کند و توکن‌های وعده داده شده را نیز همان زمان توزیع کند، اما ترجیح می‌دهد تا قبل از آن، بنیاد ورلد کوین را راه‌اندازی کرده باشد.

هنوز مشخص نیست که هر فرد با اسکن چشم خود، چند توکن دریافت خواهد کرد. پروژه ورلد کوبن، یکی از بلندپروازانه‌ترین و پیچیده‌ترین تلاش‌ها برای ارائه رمزارزها در سراسر جهان و معرفی درآمد عمومی جهانی است.

worldcoin-3

با توجه به اینکه توسعه‌دهندگان این پروژه هنوز نمی‌توانند دورنمای مشخصی برای آن ارائه کنند، در همین فاز آزمایشی با انتقادات شدیدی رو‌به‌رو شده است.

الکس بلانیا، بنیان‌گذار ورلد کوین هرگونه نقض حریم خصوصی را در این پروژه را رد کرد و گفت که بعد از اسکن چشم و تبدیل اطلاعات به دست آمده به رشته‌ای از حروف و ارقام، تصاویر ثبت شده به صورت دائمی حذف خواهند شد؛ این رشته از حروف و ارقام برای هر فرد منحصر‌به‌فرد است و تنها برای بررسی این که کاربری قبلا توکن دریافت کرده است یا خیر، به کار می‌رود.

بلانیا با اشاره به دفترکل‌های دیجیتالی پشتوانه این رمزارزها گفت:

کد اسکن چشم افراد، هویت واقعی آن‌ها را در بلاک چین مشخص نمی‌کند، بنابراین دسترسی ورلد کوین به آن‌ها نگران‌کننده نیست.

بلانیا اعلام کرد که این پروژه می‌تواند برای برنامه‌های مالی آینده ارزشمند باشد و تاکنون نیز حدود صد و سی هزار نفر برای شرکت در این پروژه ثبت‌نام کرده‌اند.

تیم پشتیبانی ورلد کوین تا به حال برای این استارتاپ بیست و پنج میلیون دلار سرمایه‌ جمع‌آوری کرده است که بخشی از این سرمایه، توسط اندریسن هوروویتز تأمین شده است. هوروویتز، ارزش ورلد کوین را یک میلیارد دلار تخمین زده است و آن را ابزاری کارامد برای بشریت می‌داند.

سام آلتمن، از سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران دیگر این پروژه نیز از طرفداران اصلی درآمد عمومی جهانی و توزیع پول رایگان با روالی منظم در میان مردم است.

worldcoinworldwide

ورلد کوین در نظر دارد در مجموع ۱۰ میلیارد توکن صادر کند و هشتاد درصد آن را به کاربران، ۱۰ درصد به سرمایه‌گذاران شرکت و ۱۰ درصد دیگر را به بنیادی برای تولید Orbها و توسعه شبکه اختصاص دهد.

بلانیا همچنین اعلام کرد که بنیان‌گذاران و کارمندان ورلد کوین نیز مقداری توکن دریافت خواهند کرد، اما رقم دقیق این مقدار را مشخص نکرد.

توکن‌های ورلد کوین مانند بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال، توسط هیچ دارایی فیزیکی پشتیبانی نمی‌شوند، بنابراین ارزش‌ آن‌ها بستگی به محبوبیت در بین مردم دارد و متغیر است.

طبق گفته ورلد کوین، اگر مردم با نرخ فعلی به ثبت‌نام در این پروژه ادامه دهند و Orbها نیز با همین روند توزیع شوند، تا دو سال دیگر بیش از یک میلیارد نفر کاربر عضو این شبکه خواهند شد.

بعد از اتمام توسعه این پروژه، افرادی که در آن ثبت‌نام کرده باشند، مالکیت کامل توکن ورلد کوین را صاحب خواهند شد و نرخ توزیع این مالکیت نیز به طراحی و سرعت ثبت‌نام کاربران بستگی خواهد داشت.

دستگاه‌های Orb در حال حاضر در دوازده کشور در آفریقا، آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا توزیع شده‌اند و بیشترین تعداد ثبت‌نام نیز مربوط به دستگاهی در شیلی است که با ۲۰ کارمند، اطلاعات مربوط به بیش از ۱۰ هزار کاربر را ثبت کرده است.

به نظر شما این پروژه تا چه اندازه می‌تواند همه‌گیر شود؟ آیا مردم جهان از آن استقبال خواهند کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات