سرمایه‌گذاری در شرکت‌های رایانش کوانتومی به امید سود کلان

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
هنوز در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی از لامپ خلأ استفاده می‌شود؛ اما سرمایه‌گذاران زیادی به امید سودآوری بالا، در شرکت‌های رایانش کوانتومی سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند.
تبلیغات

به گزارش Techspot، طبق تحقیق انجام‌شده در مؤسسه تحقیقاتی مالی PitchBook، تنها در سال جاری حدود ۱٫۰۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ مخاطره‌آمیز روی سازمان‌هایی که در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر کوانتومی فعالیت‌ می‌کنند، انجام شده است.

این رقم در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) ۶۸۴ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) ۱۸۸ میلیون دلار بود که هیچ‌کدام قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری انجام‌شده در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) نیست.

شرکت محاسبات کوانتومی Rigetti که در برکلی کالیفرنیا مستقر است، به‌تازگی از پیوستن به شرکت Supernova II با قراردادی به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار خبر داده است. پس از بسته شدن این قرارداد، سهام Rigetti را با نماد شرکتی RGTI در بورس نیویورک به‌صورت عمومی عرضه خواهد شد.

تا پیش از این اقدام Rigetti، بزرگ‌ترین قرارداد ادغام یک شرکت محاسبات کوانتومی با سرمایه‌ای ۴۵۰ میلیون دلاری، مربوط به شرکت BlackRock بود که در جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) به PsiQuantum پیوست و با این کار ارزش آن شرکت را به ۳٫۱۵ میلیارد دلار رساند.

quantumcube

بسیاری از شرکت‌های بزرگ، مانند مایکروسافت، گوگل، اینتل و IBM، همین حالا در مبحث فناوری محاسبات کوانتومی وارد شده‌اند؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که هنوز تا رسیدن به دانش کاربرد واقعی این محاسبات فاصله زیادی داریم.

به زبان ساده، کامپیوترهای کلاسیک از دو حالت صفر و یک استفاده می‌کنند؛ اما کامپیوترهای کوانتومی علاوه بر صفر و یک، از حالت هم‌زمان این دو نیز استفاده می‌کنند.

شما درباره آینده کامپیوترهای کوانتومی چه دیدگاهی دارید؟ استفاده از آن‌ها تا چه اندازه به سود بشریت خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات