اتحادیه اروپا مبارزه علیه انحصارطلبی سیستم پرداخت اپل پی را گسترش می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود کمیسیون اروپا قصد دارد سیستم پرداخت الکترونیک اپل را به رفتارهای ضد رقابتی متهم کند؛ زیرا این تنها سرویس پرداختی است که می‌تواند از تراشه NFC آیفون استفاده کند.
تبلیغات

مدتی است کانون توجه دستگاههای نظارتی کمسیون اروپا بر احتمال انحصارطلبی اپل در بخش پرداختهای الکترونیک معطوف شده و گفته میشود مارگرت وستاگر، بازرس ضد انحصار اتحادیه اروپا، از ژوئن سال گذشته در حال بررسی موشکافانهی اپل پی بوده است. اکنون منبعی آگاه گزارش میدهد که کمیسیون اروپا با تغییر جهت از آن مقطع، تنها روی انحصار استفاده از قابلیتهای تراشه NFC در محصولات کوپرتینوییها کار میکند.

به‌طور کلی، تراشه NFC در آیفون و اپل واچ امکان پرداخت بدون تماس را فراهم می‌کند؛ اما در واقع اپل پی تنها سرویس پرداختی محسوب می‌شود که می‌تواند از سخت‌افزار یادشده برای این منظور استفاده کند. در دستگاه‌های اندروید چندین سرویس پرداخت می‌توانند پرداخت‌های بدون تماس را با استفاده از تراشه NFC ارائه بدهند؛ اما در آیفون، هیچ سرویس رقیبی مجاز به استفاده از سخت‌افزار NFC نیست.

در این گزارش آمده که نگرانیهای اولیه کمیسیون اروپا شامل شرایط و ضوابط اپل در مورد نحوه استفاده از اپل پی در برنامههای تجار و وبسایتها است. نگرانیها ممکن است به دلیل دسترسی گسترده به سرویس اپل پی و تجربه بهتر کاربران آیفون در مقایسه با سایر خدمات ایجاد شده باشد و با افزایش پرداختهای بدون تماس در طول بحران همهگیری ویروس کرونا، این روند میتواندتسریع شود.

در حال حاضر، سیستم پرداخت دیجیتال اپل تنها رقیب جدی برای پی پال محسوب میشود و بهطور روزافزون محبوبیت این سیستم در حال افزایش است؛ بهطوریکه گفته میشود بیش از ۹۰ درصد فروشگاههای آمریکایی از این شیوه پرداخت پشتیبانی میکنند و فعالیتهای آن در سایر نقاط جهان نیز در حال افزایش است.

گفته می‌شود مجری رقابت اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی بیانیه اعتراضی‌اش برای متهم کردن اپل به رفتارهای ضد رقابتی است که انتظار می‌رود سال آینده گریبان‌گیر این شرکت شود. اتهام انحصارطلبی می‌تواند اپل را در معرض جریمه بزرگی قرار بدهد و مجبور کند تراشه NFC را به روی سیستم‌های پرداخت رقیب در اروپا باز کند. جالب است بدانید که تحقیقات مشابهی در استرالیا در حال انجام است و این می‌تواند اپل را با مشکلات حقوقی متعددی مواجه کند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات