جریمه بزرگ فیسبوک، توییتر و تلگرام توسط دادگاهی در روسیه

چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
به دلیل حذف نشدن محتوایی که در روسیه غیر قانونی هستند، دولت این کشور تلگرام، توییتر و فیسبوک را به پرداخت جریمه هنگفتی محکوم کرد.
تبلیغات

روز سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر، دادگاهی در روسیه غول‌های رسانه‌های اجتماعی آمریکایی یعنی فیسبوک و توییتر را به پرداخت جریمه هنگفتی محکوم کرد. هر دو پلتفرم، محتوایی که در روسیه غیر قانونی است حذف نکرده‌اند؛ به همین دلیل دولت این کشور تصمیم گرفته است از راه قانونی وارد عمل شود. این اقدام بخشی از سرکوب گسترده‌تر فضای رسانه‌های اجتماعی در روسیه است. بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور اروپایی خواهان آن است که شرکت‌های بزرگ فناوری دفاتر خود را در روسیه افتتاح کنند و اطلاعات شخصی روسیه را در قلمرو خود این کشور نگه‌ دارند.

به گفته دادگاه روسیه، فیسبوک باید پنج جریمه مختلف بپردازد که در مجموع ۲۱ میلیون روبل (حدود ۲۸۸ هزار دلار) است. علاوه بر این، توییتر باید دو جریمه بپردازد و تلگرام نیز از این مسئله مستثنا نیست. به گفته دولت روسیه، توییتر و سایر رسانه‌های اجتماعی، مطالبی که از نظر آن‌ها غیر قانونی است به‌سرعت حذف نمی‌کنند. فیسبوک، توییتر و تلگرام فوراً به ادعاهای این دادگاه پاسخ ندادند.

به گزارش گیزچاینا، اینکه آیا گوگل، فیسبوک و سایر غول‌های اینترنتی نیازهای روسیه را برآورده می‌کنند یا خیر، باید مشخص شود. البته اگر آن‌ها نیازهای دولت روسیه را برآورده نکنند، عملیاتشان با شکستی بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

افزایش جریمه شرکت‌های بزرگ غیر روسی از ۵ به ۲۰ درصد

مدت‌ها است شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری و اینترنت هدف اصلی موضوع‌های این‌چنینی هستند. این شرکت‌ها معمولاً برای مسائل مختلف، از حریم خصوصی گرفته تا محتوای غیر قانونی جریمه‌های هنگفتی متحمل می‌شوند. گزارش جدیدی نشان می‌دهد که دولت روسیه به دنبال اعمال جریمه‌های شدیدتر برای غول‌های اینترنتی است. طبق این گزارش، رگولاتوری‌های اینترنتی روسیه خود را برای افزایش چشمگیر مبلغ جریمه برای شرکت مادر گوگل (آلفابت)، فیسبوک و همچنین دیگر شرکت‌های فناوری آمریکایی آماده کرده‌اند. دولت روسیه این کار را به‌عنوان بخشی از تلاش برای حمایت از شرکت‌های فناوری خود انجام می‌دهد.

آژانس فدرال ارتباطات، فناوری اطلاعات و نظارت بر رسانه‌های جمعی روسیه (Roskomnadzor) اعلام کرد شرکت‌هایی که از حذف محتوای غیر قانونی خودداری کنند، با جریمه‌ی سنگینی روبه‌رو خواهند شد. این جریمه ۲۰ درصد درآمد سالیانه شرکت‌ها خواهد بود. مبلغ اعلام‌شده از افزایش ۱۵ درصدی نسبت به ۵ درصد معمول خبر می‌دهد.

Roskomnadzor با اشاره به این مسئله که در حال بررسی روش‌های اجرایی دیگر است، گفت:

بسیاری از شرکت‌ها به‌طور سیستماتیک از رعایت الزامات قانونی Roskomnadzor امتناع می‌کنند و موضوع جریمه بر اساس نسبت درآمد به‌زودی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در ماه جاری، کره جنوبی به اتهام سوء استفاده از سلطه اندروید توسط گوگل برای این شرکت ۲۰۷٫۴ میلیارد وون (۱۷۵ میلیون دلار) جریمه وضع کرد. همچنین فیسبوک به دلیل نقض مقررات اشتراک اطلاعات کاربران اتحادیه اروپا ۲۱۶٫۷ میلیون دلار جریمه شد.

نظر شما همراهان زومیت درباره سیاست روسیه برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات