پیروزی اپیک گیمز برای تنظیم شکایت جدید علیه اپل در کشور استرالیا

جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دادگاه فدرال استرالیا با لغو حکم پیشین خود، به اپیک گیم اجازه داده است که شکایت جدیدی را با محوریت مسائل مربوط به انحصار طلبی اپل در این کشور تنظیم کند.
تبلیغات

قطعا اگر زومیت را دنبال کرده باشید، می‌دانید مدتی است که روابط میان اپل و اپیک گیمز، سازنده‌ی بازی فورتنایت، با چالش‌های متعددی مواجه شده است و با توجه به شکایات طرفین، این دو شرکت درگیر اختلافات حقوقی در ایالت متحده آمریکا پس از اتهام‌های اپیک گیمز به اپل برای حذف بازی محبوب فورتنایت از فروشگاه اپ استور هستند. اپل مرداد سال گذشته، فورتنایت را به‌دلیل تنش‌هایش با اپیک گیمز از اپ استور حذف کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که اپیک گیمز برای پرداخت نکردن کارمزد ۳۰ درصدی اپل، از درگاه پرداخت خود در بازی فورتنایت استفاده کرد و به‌نوعی قوانین اپل را دور زد. درمقابل، اپل نیز برای تلافی فورتنایت را از اپ استور کنار گذاشت و در بیانیه‌ای، دلیل این کار را نقض قوانین فروشگاه خود اعلام کرد.

در این میان، اپیک گیمز برای پیروزی در مقابل اپل، در حال گسترش شکایات خود در کشورهای دیگر نظیر استرالیا است. سازنده بازی فورتنایت در آبان سال گذشته پرونده‌ی جدیدی علیه اپل موسوم به «آسیب بزرگ رقابت» در دادگاه فدرال استرالیا (NSW) راه انداخت. بااین‌حال، دادگاه با استدلال بر منطبق نبودن برخی از بخش‌های ادله‌ی اپیک گیمز با قوانین کشور استرالیا و در جریان بودن شکایت مشابه در ایالت متحده آمریکا، این پرونده را به‌نفع اپل به حالت تعلیق درآورد.

پرونده اپیک گیمز در استرالیا از همان استدلال‌های ارائه شده در دادگاه در ایالات متحده پیروی می‌کند و ادعا می‌کند که اپل انحصارطلب و شیوه اداره فروشگاه اینترنتی اپ استور و سیستم خرید درون برنامه‌ای آن ناعادلانه است. در آن مقطع، اپل در دفاعیه خود گفت که این پرونده از قبل در دادگاه‌های کالیفرنیا در حال رسیدگی است. اپل پیروز این دادگاه شد و اپیک را از تنظیم شکایت جدید باز داشت و به‌نظر می‌رسید که این نتیجه نهایی باشد؛ مگر اینکه اپیک گیمز شکایتی را در باب قانون مصرف‌کننده استرالیا در کالیفرنیا ارائه دهد.

اپیک در آوریل سال جاری میلادی خواستار تجدیدنظر از حکم قبلی شد و در نهایت امروز سه قاضی دادگاه فدرال با صدور رأی موقت آن را تأیید کردند و اعلام کردند که رئیس دادگاه قضاوت نکرده است که این دادخواست شامل موارد منافع عمومی و مقدم بر موارد انحصاری صلاحیت‌های قضایی است. اپیک با تأکید بر رضایت از حکم صادرشده می‌گوید:

این یک گام مثبت به جلو برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان استرالیایی است که حق دسترسی عادلانه و قیمت‌های رقابتی را در فروشگاه‌های نرم‌افزری گوشی‌های هوشمند دارند. ما مشتاقانه منتظر ادامه مبارزه خود برای افزایش رقابت در توزیع و پرداخت برنامه هستیم که در استرالیا و سراسر جهان انجام می‌شود.

اپل مدعی است که قراردادش با اپیک گیمز ایجاب می‌کند این دو شرکت در کالیفرنیا روند قانونی را سپری کنند و از قرار معلوم، خواستار تجدیدنظر در رأی دادگاه فدرال استرالیا است. اپل در بیانیه‌ای گفت:

تصمیم اولیه در ماه آوریل از دادگاه فدرال استرالیا به درستی صادر شد که اپیک باید به توافقی که برای حل اختلافات در کالیفرنیا انجام داده است، به سرانجام برساند. ما با احترام اعلام می‌کنیم با حکمی که امروز صادر شده موافق نیستیم و قصد تجدیدنظر داریم.

اپل در ماه مارس به دادگاه استرالیا گفت که چالش قانونی اپیک گیمز علیه فروشگاه نرم‌افزری اپ استور به دلایل مربوط به منافع شخصی است و هدف نهایی این شرکت نرم‌افزاری «تعریف مجدد شرایط دسترسی» است که همیشه یکی از ارکان سیستم‌عامل‌های اپل بوده است. گفتنی است که دادگاه استماع سه هفته‌ای اپیک علیه اپل در اواخر ماه می (اردیبهشت) در ایالات متحده به پایان رسید؛ اما ممکن است مدت‌ها اعلام حکم نهایی به‌طول انجامد و این احتمال وجود دارد که هر تصمیمی قابل تجدیدنظر باشد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات