کریپتوپانک چیست؛ همه چیز درباره قدیمی ترین و گران ترین توکن‌های NFT

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
کریپتو پانک ها قدیمی‌ترین، پرطرفدارترین و گران‌ترین توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) بازار رمزارزها شناخته می‌شوند. در این مقاله با نحوه پیدایش کریپتوپانک‌ها و دلایل محبوبیت آن‌ها آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

کریپتوپانک‌ها (Cryptopunks) از اولین آثار هنری کلکسیونی ارزهای دیجیتال با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی هستند که در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) مبتنی بر شبکه اتریوم ایجاد شدند.‌‌

شاید در نگاه اول کریپتو پانک‌ها تصاویر پیکسلی معمولی به نظر برسند و باور اینکه برخی از آن‌ها میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشند سخت باشد؛ اما واقعیت این است که این پانک‌های هشت بیتی در حوزه هنرهای دیجیتال اهمیت زیادی دارند و افراد زیادی حاضرند برای اضافه کردن آن‌ها به کلکسیون خود میلیون‌ها دلار هزینه کنند.

cryptopunk کریپتو پانک

با ورود کریپتوپانک‌ها به بازار ارزهای دیجیتال، حجم معاملات این بازار در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ۲٫۵ میلیارد دلار رسید. 

با گسترش بازار گسترده NFT‌-ها در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰)، قیمت کریپتوپانک‌ها سر به فلک کشید و به گران‌ترین توکن‌های غیر قابل تعویض تبدیل شدند؛ تا جایی که برخی از آن‌ها با قیمتی بالاتر از یک میلیون دلار به فروش رسیدند.

کریپتوپانک‌ (Cryptopunk) چیست؟

کریپتو‌پانک‌ها تصاویری پیکسلی دیجیتال هستند که برخی از آن‌ها تا میلیون‌ها دلار ارزش‌گذاری و معامله می‌شوند. با گسترش حوزه NFT در شبکه اتریوم، کریپتو آرت یا آثار هنری دیجیتال وارد فاز جدیدی شد و حالا این NFT-ها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند.

کریپتوپانک‌ها مجموعه‌ای ده‌هزارتایی از NFT-های تصویری ۲۴ در ۲۴ پیکسل در بلاک چین اتریوم هستند. داشتن NFT هر کدام از این آواتارهای پیکسلی منحصر‌به‌فرد، به معنی مالکیت تمام و کمال آن‌ها است.

پیدایش کریپتوپانک‌ها (Cryptopunks)

کریپتو‌ پانک‌ها (Cryptopunks) از دو کلمه Crypto پیشوندی به معنای رمزنگاری‌شده و پانک (Punk) نوعی سبک فرهنگی تشکیل شده است و اولین پروژه‌‌ در حوزه NFT-ها به شمار می‌روند. کرپتوپانک‌ها در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)، در استودیویی به نام لاروا لبز (Larva Labs) با هدف ترکیب هنر با NFT به وجود آمدند.

کریپتوپانک مت و جان

Hi, we're Matt and John

لاروا لبز شرکتی فعال در زمینه ساخت و توسعه نرم‌افزار است که در سال ۲۰۰۵ توسط دو نفر به نام‌های مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson) تأسیس شد. 

در زمان پیدایش این پروژه، استاندارد ERC-721 به رسمیت شناخته نمی‌شد و تیم دونفره‌ سازنده کریپتوپانک‌ها آن‌ها را به‌صورت آزمایشی و رایگان با استاندارد ECR-20 منتشر کردند. در آن زمان برای دریافت کریپتوپانک تنها پرداخت کارمزد تراکنش‌های مربوط به شبکه اتریوم کافی بود.

در نهایت، تیم لاروا لبز با روشی نوآورانه کد ERC-20 را برای تولید توکن‌های غیر قابل‌ تعویض (NFT) اصلاح کرد و از آن برای توسعه استاندارد ERC-721 الهام گرفت.

با توجه به رایگان بودن این پانک‌ها و ایجاد این پروژه روی شبکه اتریوم، بعد از معرفی کریپتوپانک‌ها، کسانی که والت اتریوم داشتند تعداد ۹ هزار عدد از این کریپتوپانک‌ها را ربودند و لاروا لبز تنها توانست هزار تای باقی‌مانده را حفظ کند.

با داغ شدن تدریجی بازار NFT-ها، تقاضا برای کریپتوپانک‌ها به‌شدت افزایش یافت و ارزش بازار آن در سطح بالایی قرار گرفت

این افزایش تقاضا منجر به فروش چند میلیون دلاری کریپتوپانک‌ها شد؛ تا جایی که امروزه NFT آن‌ها در خانه حراج کریستی با قیمت‌های گزافی به حراج گذاشته می‌شود. کرپیتوپانک‌ها تا حدی محبوبیت پیدا کردند که کاربران توییتر از آن‌ها به‌عنوان تصاویر پروفایل خود استفاده می‌کردند. 

تفاوت کریپتوپانک ها و ارزش آن‌ها

این پانک‌ها به‌صورت تصادفی از بین ده‌ها آواتار با صفات و طراحی‌های مختلف از میان افراد، زامبی‌ها، میمون‌ها و حتی موجودات بیگانه تولید شده‌اند. 

دسته‌بندی کریپتو پانک‌ها

  • ۳۸۴۰ پانک زن
  • ۶۰۳۹ پانک مرد
  • ۸۸ پانک زامبی
  • ۲۴ پانک میمون
  • ۹ پانک موجودات بیگانه

علاوه بر تفاوت آواتارها، این تصاویر پیکسلی ویژگی‌های مختلف دیگری نیز دارند: 

داشتن موی سر، مدل‌های مختلف و رنگ آن (۶۸ پانک رنگ موی نارنجی، ۹۵ پانک رنگ موی صورتی با کلاه مشکی و ۹۴ پانک موی سر بافته#شده)، داشتن ریش و مدل‌های مختلف آن، عینک، کلاه، سیگار یا پیپ، مدل ریش، اخم یا لبخند، ماسک و… مواردی هستند که این پانک‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند.

لیست کامل تصاویر کریپتوپانک‌ها و مشخصات آن‌ها در قسمت Cryptopunk وب‌سایت لاروا لبز وجود دارد و با کلیک روی هر کدام می‌توانید تمام خصوصیات و قیمت آن‌ را مشاهده کرد. مراحل مشاهده مشخصات هر پانک را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید: 

1st

ابتدا روی پانک مورد نظر خود زوم کنید.

2nd

پانک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

3rd

برای دیدن جزییات پانک انتخابی روی شماره آن کلیک کنید.

4th

پانک شماره ۴۹۴۶ تصویر زنی (از میان ۳۸۴۰ زن دیگر) با عینک آفتابی است (۵۰۲ پانک از این عینک‌ها دارند) که موهای ژولیده دارد (مدل موی ۴۴۷ پانک دیگر همین مدل است).

دلایل ارزشمند شدن کریپتوپانک‌ها (Cryptopunks)

یکی از سؤال‌هایی که مطرح می‌شوند این است که چرا برخی افراد بابت آن‌ها میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند؟ ساده‌تری پاسخ برای این سؤال را می‌توان در یک عبارت خلاصه کرد: جمع‌آوری کلکسیون

واقعیت این است که شما می‌توانید گران‌قیمت‌ترین تصویر کریپتوپانک موجود را پیدا و آن را با بالاترین کیفیت دانلود و چاپ کنید؛ اما باز هم مالک حقیقی آن نخواهید بود؛ تنها نام فردی که بابت خرید آن پول پرداخت کند در شبکه اتریوم به‌عنوان مالک ثبت خواهد شد و کسی نمی‌تواند این مالکیت را از او بگیرد.

کریپتوپانک‌ها تا اول سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) به‌تنهایی بیش از ۱٫۱۸ میلیارد دلار از حجم کل معاملات ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دادند.

با توجه به تقاضای بالا و تعداد محدود آن‌ها، قیمت هر کریپتوپانک‌ بسته به تفاوت ویژگی‌ها آن‌ با دیگری متفاوت است. هرچه کریپتوپانکی خاص‌تر باشد، قیمت بالاتری دارد: زامبی‌ها و موجودات بیگانه پرطرفدارترین و گران‌قیمت‌ترین آواتارها در این مجموعه محسوب می‌شوند. کریپتوپانک‌ها از اولین و قدیمی‌ترین پروژه‌های NFT محسوب می‌شوند و همین امر یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های تقاضا برای خرید آن‌ها است؛ از طرفی اهالی حوزه هنری یا کسانی که تمایل به جمع‌آوری لوازم خاص دارند نیز جامعه هدف کریپتوپانک‌ها شناخته می‌شوند.

خرید کریپتوپانک ها (Cryptopunks)

کریپتوپانک‌ها را تنها از طریق وب‌سایت لاروا لبز می‌توان خرید و برای این کار به والتی مخصوص اتریوم، مانند متامسک نیاز خواهید داشت‌. با شارژ این والت و اتصال آن به این بازار، می‌توانید پانک‌های مختلف را قیمت‌گذاری کنید، بخرید یا آن‌ها را به فروش برسانید.

در وب‌سایت لاروا لبز امکان مرتب‌سازی کریپتوپانک‌ها بر حسب قیمت دلار یا ارزش اتری آن‌ها وجود دارد.

خرید کریپتوپانک ها

رنگ پس‌زمینه پانک‌ها در این وب‌سایت هر کدام معنای متفاوتی دارند. برای مثال پانک‌هایی که رنگ پس‌زمینه آن‌ها آبی است قابل خرید و فروش نیستند؛ پانک‌هایی که رنگ پس‌زمینه آن‌ها قرمز است، برای فروش گذاشته شده‌اند و هنوز سفارش خریدی برای آن ثبت نشده است.

آینده کریپتوپانک ها (Cryptopunks)

قیمت NFT کریپتوپانک‌ها مانند ارزهای دیجیتال دیگر با نوسانات بازار تغییر پیدا نمی‌کند؛ کریپتوپانک‌ها آثار هنری محسوب می‌شوند و قیمت آن‌ها بسته به تقاضای افراد برای اضافه‌ کردن این آثار به کلکسیون خود تعیین می‌شود.

آینده‌ای که می‌توان برای کریپتوپانک‌ها متصور شد، دست به دست‌ شدن هر کدام بین کلکسیونر‌ها است و بسته به قیمت‌گذاری هر شخص، ممکن است قیمت فروش یا خرید متفاوتی داشته باشد.

با قطعیت نمی‌توان گفت چه سرنوشتی در انتظار بازار کریپتوپانک‌ها است؛ اما با توجه به‌ روند افزایشی قیمت آن‌ها، این احتمال وجود دارد که خرید و فروش همچنان ادامه پیدا کند.

بدون شک کلکسیونرها یا افرادی که به جمع‌آوری آثار هنری و کالاهای کمیاب علاقه‌مند هستند به خرید کریپتوپانک‌ها ادامه خواهند داد؛ اما این NFT-ها برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند و به هیچ وجه نمی‌توان روی افزایش قیمت آن‌ها حسابی باز کرد.

یکی از خصوصیات جذاب کریپتوپانک‌‌ها قدیمی بودن و تعداد محدود عرضه آن‌ها است؛ به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد لاروا لبز تعداد بیشتری از آن‌ها را در آینده منتشر کند؛ اما با توجه به استقبال بالا از پانک‌های این شرکت، لاروا لبز از شروع پروژه دیگری به نام Meetbits 2021 خبر داده است.

Meetbits 2021 مجموعه‌ای بیست هزارتایی از آواتارهای سه‌بعدی به نام وکسل (Voxel) است که به کریپتوپانک‌ها شباهت بسیاری دارند.

کریپتوپانک محبوب شما کدام شماره است؟ درباره کریپتوپانک‌ها، قیمت‌گذاری و آینده‌ها چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات